
Direktør for a-kassen AJKS Linda Garlov. Foto: Thomas Tolstrup (red. Journalisten)
Først eksploderede ledigheden. Så faldt den. Men for første gang siden sommer stiger den igen.
Sådan lyder den nedslående besked fra medie- og kommunikationsbranchens a-kasse, AJKS.
Der er lige nu 2.500 af a-kassens medlemmer, som er ramt af ledighed. Det svarer til hvert tiende medlem, fortæller direktør Linda Garlov.
”I efteråret har vi oplevet, at ledigheden stille og roligt faldt igen. Den var stadig væsentligt højere end før corona, men den faldt. Nu ser vi, for første gang siden sommeren, at ledigheden stiger igen,” siger hun.
Mange tøver med at forlænge kontrakter
Da coronakrisen ramte i foråret 2020, steg ledigheden. Da den var på sit højeste i sommeren, rundede AJKS en trist rekord med 3.000 ledige. Siden faldt ledigheden – indtil nu.
AJKS oplever altid flere ledige i januar. Det skyldes, at korttidsansættelser og kontrakter tit udløber, når året slutter – og så går der gerne nogle uger, før der laves nye kontrakter.
Men Linda Garlov vurderer, at stigningen i ledighed også hænger sammen med coronakrisen.
”Min tese er helt klart, at det ser værre ud på grund af krisen og nedlukningen. Mange tøver med at forlænge projektansættelser, fordi man ikke helt ved, hvordan fremtiden ser ud,” siger hun.
Gruer for de nyuddannede
I Danmark generelt har ledigheden også taget en trist tur opad. Ifølge Ritzau er der kommet cirka 11.000 flere ledige mellem jul og nytår.
Linda Garlov understreger dog, at arbejdsmarkedet ikke er sandet helt til.
”Der er stadig jobs at søge, selv om vi godt kunne ønske os endnu flere,” siger hun.
Men a-kassen gruer for, hvad der vil ske med ledighedstallene, når de nyuddannede kommer ud på arbejdsmarkedet i februar-marts.
”Om en måned kommer der et skvulp af dimittender ud. Det kan føre til endnu højere ledighed,” siger Linda Garlov.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.