search

Kritik fra fotografer: Det er for nemt at få og misbruge et pressekort

Er det for let at få pressekort? Ja, mener seks fotografer, som har kritiseret andre 112-fotografer for respektløs opførsel på ulykkessteder. Nej, mener Danske Medier, der får kritik for at udstede pressekort for nemt

Seks fotografer har sammen rejst kritik af fotograferne fra fototjenesten presse-fotos.dk for respektløs opførsel på ulykkessteder. En del af problemet er ifølge fotograferne, at det er for nemt at få pressekort.

I et brev, som de seks fotografer alle har underskrevet og sendt til blandt andet Dansk Journalistforbund og Journalistens redaktion, skriver de:

”De opfører sig ofte uanstændigt og kører vanvittigt, mens de vifter med deres pressekort udstedt af Danske Medier. DJ har før kæmpet for, at pressekortet ikke skulle være allemandseje og kun til dem, der havde en reel brug af kortet. Dette bliver totalt undermineret, når presse-fotos.dk kan få pressekort til fotografer, som møder op med en telefon og ingen viden har om presseetik, gebærden på skadessted, censurering osv.”

Indehaver af presse-fotos.dk Mathias Øgendahl har over for Journalisten klart afvist kritikken af fotografernes manglende respekt og etik på ulykkessteder over for Journalisten.

”Vi har et stramt etisk regelsæt, som alle fotografer skal leve op til. De ved, hvordan de skal opføre sig,” har han sagt i interview til Journalisten.

Danske Medier: Pressekortets eksklusivitet må ikke misbruges

Brancheorganisationen Danske Medier udsteder pressekort til journalister og fotografer, hvis de kan dokumentere, at de laver journalistisk eller fotografisk arbejde enten som hoved- eller bibeskæftigelse. 

Når man søger om pressekort, skal man blandt andet dokumentere, hvor man arbejder.

Administrerende direktør i Danske Medier Louise Brincker mener, at kritikken fra de seks fotografer og deres eksempler på dårlig opførsel fra fotograferne fra presse-fotos.dk, er ”bekymrende”.

”Et pressekort har en eksklusivitet, som ikke må kunne misbruges. Og her har vi en konkret sag, hvor der åbenbart er nogen, der har misforstået, hvad det vil sige at have et pressekort, og det bør ikke kunne ske,” siger hun.

 Vil fremover informere om etik

Danske Medier vil som konsekvens af sagen begynde at informere mere proaktivt om reglerne for god presseskik, når de udleverer pressekort. Enten på Danske Mediers hjemmeside eller i trykt form, når de sender brevene med pressekort ud til modtagerne.

”Lige for øjeblikket gør vi ikke opmærksom på de presseetiske regler, når vi sender kortene. Men vi vil se på, hvordan vi kan udbygge vores information,” siger Louise Brincker.

Selve systemet for at få pressekort er der ikke noget galt med, mener hun. Hun synes generelt , at journalister og fotografer opfører sig meget ansvarligt.

”Vi har jo ikke mulighed for at gå ind og vurdere etisk på hver enkelt ansøger. Det er arbejdsgiverens, mediets eller bureauets ansvar at sikre, at de lever op til de grundlæggende etiske standarder,” siger Louise Brincker.

Kan man forestille sig, at I gør det mere restriktivt at få pressekort fra jer?

”Nej, for jeg mener grundlæggende ikke, det er der, problemet ligger,” siger Louise Brincker.

Drøfte med ny rigspolitichef

For DJ’s formand, Tine Johansen, giver sagen anledning til at drøfte pressekort med rigspolitichefen, når stillingen er besat, siger hun.

”Jeg er bekendt med, at der findes alle mulige andre typer – og her bruger jeg citationstegn – ”pressekort”. Det er vores opgave at tale med Rigspolitiet om, at der er stor forskel på de her kort og på, hvordan man identificerer et ”rigtigt” pressekort,” siger Tine Johansen.

Hun nævner, at DJ har strammet op på kriterierne for at få et DJ-pressekort. For eksempel er der indført en karensperiode, så man skal have været medlem i tre måneder, før man kan få et. Ligesom DJ sender en pamflet om ret og pligt i forbindelse med pressekort med i kuverten, når de sender nye pressekort.

”Men presseetik er én ting – dårlig opførsel er noget andet. Jeg er ikke så naiv, at jeg tror, at skærpede regler for pressekortet vil kunne få alle til at opføre sig bedre,” siger Tine Johansen. 

Vigtigt for alsidig dækning

Mathis Øgendahl, indehaver af det omstridte billedbureau presse-foto.dk, skriver på mail fra sin ferie i Miami, at han ikke mener, det er for let at få et pressekort, eller at fotograferne fra presse-fotos.dk er med til at underminere pressekortet.

”Overhovedet ikke. Vi er med til at dokumentere hverdagen, som den udspiller sig,” skriver han i mailen og tilføjer:

”Det er vigtigt for en alsidig dækning og samfundsdebat, at også folk uden mangeårig journalistisk baggrund kan indgå i den opgave, det er at berette om hverdagens hændelser.”

Han skriver også i mailen, at alle fotografer, som leverer til presse-fotos.dk, enten har pressekort eller får hjælp til at søge om det.

”Vi har en stram politik om, hvor og hvornår vi tilbyder pressekort til vores tilknyttede fotografer,” skriver han.

Kommentarer
12
Michael M Jørgensen
20.02.20 14:29
Finder at kritikken er yderst berettiget har desværre haft flere “ oplevelser” med det nævnte firma og en adfærd som var “ party agtig” på skadessteder mm
Det er alt for nemt at “ amatører” mf “ Wannabee” får især det
“ blå pressekort”
Enige med Tine Johansen i at DJ må tage fat i problematikken.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Skjold
20.02.20 15:09
Forsiden af presse-fotos.dk vidner måske meget godt om niveauet og seriøsiteten i firmaet
"Bliv Fotograf !
Om du har fotograferet længe eller er ny glad amatør med et kamera kan vi hjælpe dig igang hos os"
Fremhævet af Journalisten
Daniel Mathiasen
20.02.20 16:54
Tak til Presse-fotos.dk for at vi som faktisk kan opføre os ordenligt nu også bliver ramt.
Fremhævet af Journalisten
Daniel Mathiasen
20.02.20 16:59
Jeg mener de 6 fotografer der har skrevet kritikken bør give de navne der har været observationer på til Danske Medier, og de bør miste pressekortet pr. omgående.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
20.02.20 19:00
Jeg er for længst gået på pension, og en del kan selvfølgelig ha’ ændret sig, men jeg har fotograferet freelance i over 40 år uden at ha’ et pressekort, jeg har aldrig haft brug for et pressekort, og jeg har egenlig været af den opfattelse, at pressekortet hovedsageligt er noget der bliver brugt til, at komme gratis ind i Tivoli og til div. sportsarrangementer.


En helt anden snak er, at journalist og pressefotograf ikke er beskyttede titler, som kræver en bestemt uddannelse eller autorisation, så alle og en hver kan i princippet melde sig ind i Dansk Journalist Forbund, hvor de helt automatisk modtager et pressekort.

Men der er noget som kunne tyde på, at værdien af et pressekort er blevet udvandet, jeg kan nemlig erindre, at jeg ved flere lejligheder har bemærket, at journalister og TV-fotografer fra DR har haft en slags “hundetegn” hængende om halsen, hvor der meget tydeligt står DR o.s.v., og det sender jo et helt klart signal til politiet om, at det vil gi’ dem en masse bøvl, hvis de jager disse journalister væk.

Jeg vi slutte af med at sige, at det er mig helt ubegribeligt, at der er nogen unge mennesker, der vil satse på en karriere som pressefotograf, medierne bruger næsten kun billeder som de får gratis fra læserne, og resten køber de billigt fra bureauer som sælger stockfotos. Og 112-fotos er og bliver de mindst interessante arbejdsopgaver, og der er jo ikke nogen som kan leve af de usle honorarer som man får for den type billeder.
Fremhævet af Journalisten
Johnny Frederiksen - Hovedbestyrelsesmedlem i Dansk Journalistforbund, Medlem af Pressefotografforbundet og DJ fotograferne.
20.02.20 22:49
Pressekortet under angreb af “Blitzkrigere”!

Når Kenneth Meyer tager bladet fra munden og retter kritik af de useriøse fritidsfotografer, på diverse gernings- og ulykkessteder, så bør vi spidse øre og tage det alvorligt.

Det er jo ikke kun et spørgsmål om forholdet imellem fotografer, politi og redningsfolk. Det er et angreb på pressens troværdighed.

Kenneth Meyer repræsenterer et medie, der stadigvæk satser på seriøs dækning af kriminalstof. Derfor har de en pressefotograf på lønningslisten, som bl.a. kan garantere at de presseetiske regler er overholdt.

Det “rigtige” pressekort som Kenneth Meyer kan fremvise, bør naturligvis give adgang til at dække opgaver bag politiafspæringer, i offentlighedens interesse.

Det gør det ikke længere, det er der to grunde til. Det ene er fordi Dansk Journalistforbund har mange pressekort i omløb. Det er et problem som forbundet er opmærksomme på og allerede har ændret praksis for. Det andet problem er de “alternative” pressekort som bl.a. Danske Medier, nærmest ukritisk spytter ud over disken.

For Politi og redningsfolk, kan ikke kende forskel på de to typer pressekort.

Det er jo den samme problematik, der for år tilbage har gjort pressekortet ubrugeligt på stadioner, koncertersteder og de fleste forlystelsesparker, inklusiv Tivoli. Nu skal man akkrediteres for at kunne dække begivenheder på de steder.

Sådan bør det ikke være ved uforudsigelige hændelser og ulykker. Professionelle fotografer og journalister bør have uhindret adgang til at passe deres arbejde, ved fremvisning af det “rigtige” pressekort.

Og det må for min skyld gerne være på bekostning af amatørerne, som allerede er velbeskrevet i journalistens to artikler.

Hvis man skulle være i tvivl om disse personers optræden og arbejdsmetoder, som kan man få syn for sagen i TV serien Blitzkrig der stadigvæk er tilgængelig på dplay.

Når alt dette er skrevet, så er problemet jo ikke alene amatørfotograferne. Det er i høj grad også også de medier der køber deres billeder og videoer.

Det er jo den afgørende faktor for at de tjenester overlever.

Ansvaret for pressens troværdighed hviler lige så meget på udgiverne.
Fremhævet af Journalisten
JJhjort
21.02.20 07:07
Så kan man jo undre sig, at BT, TV2, EB og Byrd alle har en funktion på at ALLE kan sende fotos taget med mobiltelefoner som tip eller modtage penge, uden betalt Skat - er det ikke for Uber-agtigt alt sammen!

Det hele lugter af Hykleri......
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
21.02.20 10:01
@J. Jhjort: Man kan ganske rigtigt som privatperson sende fotos og tip ind til de fleste medier, men jeg har endnu ikke hørt om nogle medier, der honorerer disse billeder eller småtip. Man kan blive "betalt" med en fotokredit - det er vist det. Jeg er obs på, der nok gælder andre procedurer, hvis det er nogle meget særlige billeder, men blå blink er nu engang blå.
Fremhævet af Journalisten
Preben Jack Petersen
21.02.20 13:42
Apropos Rigspolitichefen vil jeg oplyse, at da jeg erhvervede mit første pressekort som 2. eller måske var det som 3. års elev i 1950’erne, var pressekortet forsynet med et stempel fra Rigspolitichef Erling Heide-Jørgensen med teksten, at ‘dette kort giver adgang gennem politiafspærringer’. Og sådanne lort blev dengang kun udstedte af Dansk Journalistforbund og Pressefotografforbundet. Men senere, da både bladtegnere, korrekturlæsere m.fl. også fik pressekort, syntes Rigspolitichefen, at nu var grænsen nået, hvorefter der blot kom til at stå trykt i pressekortene, at i henhold til Justitsministeriets cirkulære - osv.
Fremhævet af Journalisten
Mogens Zender
21.02.20 18:09
Det er muligvis mig der er lidt fattesvag. Men det giver ikke mening for mig at mennesker der ikke har en arbejdsmæssig grund til at være i "marken", eller hobby fotografer/journalister kan få noget der minder om et pressekort.
Man giver da heller ikke folk der er i et vagtværn et politi ID. Og mig bekendt får man heller ikke et kørekort bare fordi man har lært at stave til bil.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
21.02.20 18:28
@Preben Jack Petersen, jeg har flere gange gennem årene oplevet, at politiet jager alle incl. pressen ud bag deres afspærringer, og betjentene er ret lige glade med, at der er nogen som står og vifter med deres pressekort, og i de situationer sætter man bare en lang brændvidde på kameraet.


Det er ca. 20 år siden, at jeg lavede min sidste 112 opgave, det var medens man stadig kunne lytte til politiets radio, og jeg var kørt ud til et meget alvorlig trafikuheld, med flere dræbte, hvor en HT-bus var kollideret med en mindre lastbil på hovedvej A6, og det var derfor en ulykke i en kaliber, hvor der kunne sælges billeder til alle de store dagblade.

Medens jeg stod helt ovre på den modsatte side af vejen, for at få nogle oversigtsbilleder, der var der en fra redningsmandskabet, som bad politiet om at jage mig væk, med den begrundelse, at jeg var til gene for redningsarbejdet, politiet tog dog min tilstedeværelse rimelig afslappet, de kunne godt se, at jeg var temmelig langt væk fra selve ulykkesstedet.

Men jeg bemærkede, at den selvsamme redder hev et pocketkamera op af brystlommen, og tog nogle billeder, som i øvrigt blev bragt i den følgende udgave af Lokalavisen.

Efterfølgende havde jeg en snak med redaktøren på Lokalavisen, og han bekræftede, at den var go’ nok, avisen fik gratis billeder fra det lokale redningberedskab, de fik til gengæld en kasse rødvin til deres julefrokost, og den dag besluttede jeg, at nu ville jeg ikke længere beskæftige mig med 112-billeder.
Fremhævet af Journalisten
René Schütze
02.03.20 11:53
Så ganske enig med Johnny Frederiksen og Kenneth Meyer. Der er simpelthen alt for mange tumper i gule refleksveste med PRESSE trykt på der render rundt og ødelægger vores arbejdsforhold. Når nu Mathias Øgendahl selv skriver at hvis nogle af hans "fotografer" har venner og kærester med rundt, er det jo fordi at de også syntes det er spændende, så må man græmme sig. Det er ikke reality tv eller underholdning, når mennesker dør i trafikken, brande eller på andre tragiske måder. Det er desværre en del af pressefotografens job at skildre det, men underholdning og spændende bliver det aldrig.
Fremhævet af Journalisten