Prisen for at vise fodboldkampe på tv har været konstant stigende i knap 20 år og igen i 2011. Det betyder dyrere tv for forbrugerne. Prisfesten må snart slutte, mener udbyderne.
På trods af krisen blev 2011 endnu et succesår for rettighedsfolkene bag international fodbold. I gennemsnit steg tv-indtægterne hos de 20 største klubber i Europa med cirka 11 procent sidste år, ifølge revisionsselskabet Deloittes årlige rapport.
Det skriver Børsen i dag.
De seneste 15-20 år er priserne på tv-rettigheder steget uden stop, og Deloitte vurderer, at de kan fortsætte lidt endnu.
»Jeg tror ikke, vi har set toppen endnu,« siger Jesper Jørgensen, partner i Deloitte, til Børsen.
Men tv-udbyderne er nervøse ved prisernes himmelflugt, der risikerer at løbe fra markedet. Når rettighederne på fodboldkampe bliver dyrere, er det i første omgang udbyderne, der skal beslutte, om de vil betale. Men i sidste ende er det forbrugerne, der får regningen.
Derfor er der også en naturlig grænse for, hvor høje priserne kan blive, advarer flere udbydere over for Børsen. SBS TV forventer, at priserne på dansk grund snart har nået et mæthedspunkt.
»Hvis man skal tænke rationelt og logisk, så burde priserne på sportsrettigheder begynde at flade ud. Vi er ved at være på et prisniveau, hvor det ikke bare kan vokse som hidtil,« siger adm. direktør Henrik Ravn.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.