Fodboldmedie dropper partnerskaber med bettingvirksomheder

Fra næste år dropper fodboldmediet Mediano alle partnerskaber med bettingvirksomheder, kasinovirksomheder og kviklånsudbydere. ”Den primære årsag er stigningen i spilafhængighed blandt unge,” siger chefredaktør

Når EM i 2020 løber af stablen, vil det ikke være muligt for kasino- og bettingvirksomheder samt kviklånsudbydere at reklamere på fodboldmediet Mediano. Det fortæller chefredaktør Peter Brüchmann.

”Den primære årsag er stigningen i spilafhængighed blandt unge. Dels har vi en ung målgruppe, dels beskæftiger vi os med talentudvikling,” siger han og tilføjer:

”Vi går ind for en generel regulering af markedsføringen, og vi forsøger at gå forrest med en regulering, der bør komme, fordi vi har en mulighed for at gøre en forskel.”

Normalt er der ellers massiv markedsføring for netop betting, kviklån og kasinospil i forbindelse med sportstransmissioner og i det hele taget ved større sportsbegivenheder. Sådan er det også lidt endnu på Mediano.

Men fra 2020 er det slut.

”Jeg har talt med blandt andre Center For Ludomani for at høre, hvor skoen trykker i forhold til spilafhængighed. Det har overbevist mig om, at vi må tage det her ryk,” siger Peter Brüchmann om valget.

Det skal være før EM

Chefredaktøren fortæller, at beslutningen er modnet hos ham gennem noget tid. Og det virker som perfekt timing at stoppe partnerskaberne inden 2020, mener han.

”EM kommer om lidt, og vi kunne godt have ventet til efter EM og tjent en masse penge der. Men vi har valgt at stoppe før, fordi det andet ville være hyklerisk,” siger Peter Brüchmann.

Beslutningen var allerede på vej, da Mediano i efteråret takkede nej til en henvendelse fra et kasino.

Grænsen går ved betting- og kasinovirksomheder samt kviklånsudbydere?

”Det er jo svært. For når du først begynder at tage stilling, kan du med rette blive spurgt; ’Hvad så med chips, dem bliver folk tykke af, og de er vel også sårbare over for markedsføring? Og hvad med alkohol?’ Vi har valgt at sætte grænsen her. Men enhver kan selvfølgelig komme og sige; ’I burde have sat den et andet sted’,” siger Peter Brüchmann og garanterer:

”Det, der er sikkert, er, at vi ikke ruller tilbage.”

Nye partnerskaber

Ifølge Peter Brüchmann tjente Mediano i 2018 én million på de partnerskaber, de nu vil stoppe. Det svarer omtrent til 25 procent af deres omsætning på et år.

Han regner med, at de næste år med EM for øje kunne have tjent mere end en million, hvis de beholdt partnerskaberne.

Men Peter Brüchmann er forhåbningsfuld for Medianos fremtid.

”Vi skal ud og bevise, at vi godt kan klare os uden,” siger han.

Mediano er i dialog med nye mulige partnere. Blandt andet kigger de på bilbranchen, læskedrik og elektronik.

”Vores segment er 85 procent mænd, og så er de unge. Vi kigger efter nye partnerskaber, der kan ramme den gruppe,” siger han.

4 Kommentarer

Michael
22. NOVEMBER 2019
Andreas Hansen: Nu er Mediano jo først og fremmest podcast, og her har de altså reklameret meget for Danske Spil helt fra starten.

Her er for eksempel et program baseret på at skulle ramme 13 rigtige hos Danske Spil:
https://podcasts.apple.com/us/podcast/s%C3%B8ndagsmester-1-jagten-p%C3%A5-de-13-rigtige/id1118913012?i=1000430869196&l=es

Jeg lytter af og til til deres podcast, og jeg har i hvert fald indtryk af, at det er en markant ændring. Oddset har fyld pænt meget.
Kim Jensen
20. NOVEMBER 2019
"Meget letkøbt. Så vidt vides er der ikke en eneste reklame for betting, kasino eller kviklånsudbydere på Mediano - og der har aldrig været det. Faktisk er det svært overhovedet at finde så meget som en reklame på deres hjemmeside eller sociale medier. "

Men han fortæller jo, at de tjener en million kroner på det om året.
Kasper Harboe
20. NOVEMBER 2019
Andreas, du skal nok høre et par af de programmer, Mediano udsender :-)
Andreas Hansen
20. NOVEMBER 2019
Meget letkøbt. Så vidt vides er der ikke en eneste reklame for betting, kasino eller kviklånsudbydere på Mediano - og der har aldrig været det. Faktisk er det svært overhovedet at finde så meget som en reklame på deres hjemmeside eller sociale medier.

Læs også

Medianos eksperter diskuterer fodbold, når tv sender reklameblokke

02. MARTS 2017
<span class=Sportsmedie indgår samarbejde med DBU: Den visse død, hvis lytterne mister tilliden">

Sportsmedie indgår samarbejde med DBU: Den visse død, hvis lytterne mister tilliden

23. SEPTEMBER 2019