Udlandet vil have fingrene i ’Den Store Strikkedyst’

Japans største tv-station, tyske ZDF og norske NRK er alle interesserede i at købe konceptet for TV Syds program ’Den Store Strikkedyst’, efter at programmet for nylig blev vist på en stor tv-konference i Tokyo. »Vi havde slet ikke set det komme – TV Syd har jo aldrig før solgt et koncept til andre,« siger værten

»Alene det at sætte strik og tv sammen i en dyst var en fuldstændigt sindssyg idé. Det er jo den dårligste kombi ever! Strik er langsommeligt, og tv skal jo gå hurtigt.«

Sådan sagde TV Syd-journalist Christina Hoffmann i december til Journalisten om programmet ’Den Store Strikkedyst’, som hun i efteråret var vært på. Programmet blev en stor succes for regionalstationen, der opnåede de bedste seertal nogensinde for et forproduceret program.

Men tilsyneladende er det ikke kun sønderjyderne, som er vilde med den usandsynlige kombination af strik og tv.

For nyligt blev ’Den Store Strikkedyst’ nemlig udtaget som ét ud af 80 tv-programmer verden over til at blive vist på verdens største public service tv-konference ’Input’ i Japan.

Aldrig sket før

Og modtagelsen af ’The Great Knit Off’ – som strikkedysten bliver kaldt på engelsk – var overvældende, fortæller Christina Hoffmann, som var med til konferencen i Tokyo:

»Det vildeste var, at programmet blev så godt modtaget derovre. Nogle af de andre programmer fik virkelig på puklen, når de blev debatteret efter visningen, men folk havde kun ros til vores program. Det var simpelthen så kæmpestort og overvældende,« siger hun.

Faktisk var alene det at blive udtaget til den prestigefyldte tv-konference stort for TV Syd, fortæller Christina Hoffmann. Det er kun sket to gange før for en TV 2-region, men aldrig for TV Syd – og aldrig for et program med et så lille budget.

»Man kæmper jo med stationer fra hele verden med meget større budgetter end vores. De var også ved at falde ned af stolene i Tokyo, da vi sagde, at vi kun havde været tre journalister og to fotografer på programmet,« siger Christina Hoffmann.

Hun har tidligere fortalt, at hele ’Den Store Strikkedysts’ produktion på 12 programmer á 43 minutter har kostet en brøkdel af for eksempel ’Den Store Bagedyst’ på DR.

Hvordan gør man – og hvad skal det koste?

Det mest overraskende for det lille hold bag TV Syds succes-program var, at flere store tv-stationer efterfølgende henvendte sig til dem og ville købe konceptet. Blandt andet Japans største tv-station, tyske ZDF og et produktionsselskab, der laver programmer til norske NRK, ville have fingrene i Strikkedysten.

»Vi havde slet ikke set det komme – TV Syd har jo aldrig før solgt et koncept til andre. Da der kom en hen og sagde, at de gerne ville købe konceptet, anede vi heller ikke, hvad vi skulle sige. For hvordan gør man lige, hvad skal det koste osv.? Den slags er vi jo slet ikke vant til,« siger Christina Hoffmann.

Lige nu forhandler TV Syd med de udenlandske tv-stationer og produktionsselskaber om salg af konceptet. Hvad det ender med, er endnu uvist, og det er heller ikke noget, regionalstationen bliver rig på, siger Christina Hoffmann:

»Det koster også mange arbejdstimer og mange penge at lave konceptet med alle de krav, sådan et skal leve op til. Men der er stor prestige i det, så vi går alligevel efter det for æren,« siger hun.

1 Kommentar

Paul Metelmann
28. MAJ 2015
Det er ganske enkelt en fed
Det er ganske enkelt en fed historie.Den viser at tv-stationerne ikke behøver at klæde folk af, lade dem kopulerer for åben skærm eller få dem til at lave intriger mod hinanden for at få en succes. Nej, du - et par damer med gode strikkeoverarme og noget sønderjysk kaffe og kagebord, så kører rouladen...
wink-humørikon

PS: Sjovt at færøsk tv ikke har fundet på den forlængst. Stort set alle færinger af hunkøn er med i en strikkeklub. Også når de er i eksil hos kolonimagten...