search

Tv i 2015: Ægte bliver størst

»Når Ingemann skriger, fordi han får en frø i hånden, og så siger: "Det skal I ikke tage med", så tager vi det med,« siger Gitte Tækker fra produktionsselskabet bag 'Størst' med Peter Ingemann. Seerne savner autencitet, siger producent

"Godt du ikke er min kone, du ville ruinere mig."
"Du er sjov."
"Jeg mener det!"

Peter Ingemann gjorde store øjne over ekstravagancen hos milliardærhustru og tidligere miss Florida, Jackie Siegil. Ligesom han har gjort det over store ting overalt i verden i TV 2’s rejseprogramserie ’Størst’.

Ifølge Martin Bengtsson, udviklingsproducent hos Nordisk Film TV, var ’Størst’ og i særdeleshed Peter Ingemann en af de tv-oplevelser i 2014, der mest markant peger ind i 2015. Det blev genfødslen af rejseprogrammerne, og det satte ny standard for tv-værter i forhold til ægthed og personlig begejstring.

»’Størst’ er ikke unikt. Torben Schou gjorde det samme for nogle år siden. Det nye er, at værten brænder for det. Han er oprigtigt begejstret, og han brænder igennem. Det er en tendens, vi er på vej hen imod,« forklarer Martin Bengtsson.

Mindre på tv’s præmisser

I en periode har tv-fladen været præget af gameshows og konstruerede virkeligheder, der skulle sikre høj underholdningsfaktor og gode tv-billeder. Men det har været på bekostning af en autencitet, som seerne savner, vurderer han.

»For nogle år siden var det ideen, der var konge. Så kiggede broadcasterne i deres værtskartotek, og så satte man en vært til at lave det. Den går ikke længere. Det gennemskuer man som seer. Jeg tror ikke, programmer med formaterede greb er ude, det skal bare være mindre på tv’s præmisser, det skal ligne virkeligheden mere,« siger Martin Bengtsson, der også nævner serien ’Kurs mod fjerne kyster’ med Mikkel Beha Erichsen som et rejseprogram med tilsvarende ægthed og kvaliteter.

Gik efter bommerter

At Peter Ingemann på sin rejse rundt i verden virker ægte begejstret, er ingen tilfældighed. Ægtheden var fra starten tænkt som det bærende element i program-konceptet.

»Jeg kommer jo fra DR, og hver gang vi lavede analyser sagde seerne, at de ikke vil have stærkt formateret tv – de vil have ægthed,« fortæller Gitte Tækker fra produktionsselskabet Heartland, der står bag ’Størst’-serien.

En af metoderne var at lade kameraerne rulle og lade manuskripter være manuskripter.

»Vi har kørt efter konceptet: What is wrong is right. På meget scriptede programmer vil man forsøge ikke at afvige. Men vi går efter de situationer, der er uventede, og Peter får en ægte reaktion. Når Ingemann skriger, fordi han får en frø i hånden, og så siger: "Det skal I ikke tage med", så tager vi det med,« siger Gitte Tækker.

Fra Dubai til Brennerup

Men hun sender også en hel del af æren videre til Peter Ingemann og hans evner.

»Han er dygtig til at formidle det, han oplever, helt spontant. Og så har han en folkelighed … han kommer jo fra Jylland, og når han for eksempel fortæller om, hvor meget sand, der er i Dubai, regner han det om til antal af læs i en Brennerup-trailer. Han taler sindssygt dårligt engelsk, og Dybvad gør grin med ham næsten hver uge, men det tager han som en kompliment,« siger Gitte Tækker.

Hun tror yderligere, at programmets succes – næste sæson er allerede bestilt – skyldes, at programmerne udover underholdningen også giver seerne en vis mængde viden omkring de lande, der besøges.

»Vi har sat os imellem en masse stole – underholdning, fakta – og det rigtige blandingsforhold er ligesom opstået. Men det kan kun lade sig gøre, fordi seerne knytter sig til Peter Ingemann, der personliggør rejsen og hele tiden relaterer til Jylland og sit eget liv.«

 

Historier i 2014, der siger noget om 2015

Journalisten har bedt en række fagfolk udpege medieproduktioner fra årets løb som eksempler på trends, vi kommer til at se mere til i 2015.

Martin Bengtsson peger på tv-programserien ’Størst’ som eksempel på en trend inden for tv-produktioner, der går i retning af mindre konstruktion og mere autencitet.

Dette er femte og næstsidste artikel i serien. Du kan læse første artikel om, at flermedielle fortællinger hitter i 2015 her, anden artikel om, at fotografer kommer til at lave mere video i 2015 her, tredje artikel om, at crowdsourcing vinder frem her, og fjerde artikel om, at sociale medier bliver nyhedskanaler her.

Tv
Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen