search

DJ: Facebook er ikke sit ansvar bevidst

”Jeg håber, at Facebook taber på det her, men min store frygt er, at taberen bliver den offentlige samtale, som kan blive endnu mere polariseret,” siger journalistforbundets formand.

Facebook har indtaget en position som platformen, hvor en stor del af den offentlige debat finder sted. Det kommer med et kæmpe ansvar, som Dansk Journalistforbund (DJ) ikke mener, at Facebook lever op til, når de blokerer nyhedsdeling i Australien.

”Jeg synes, det er en rystende opførsel fra Facebooks side. Jeg håber, at Facebook taber på det her, men min store frygt er, at taberen bliver den offentlige samtale, som kan blive endnu mere polariseret,” siger Tine Johansen, formand for DJ.

Hun peger på, at det er medier med fokus på fakta og saglighed, der er blevet blokeret fra at dele indhold. Det mener hun ikke hænger sammen med, at Facebook selv hævder, at de tager faktatjek alvorligt.

”Man kan ikke se det her fokus på fakta og en ordentlig debat i deres nuværende handlinger. Uden den objektive journalistik på platformen, er der kun holdninger og konspirationer tilbage, hvilket ikke er godt for en ordentlig samfundsdebat og en oplyst befolkning,” siger hun.

Facebooks blokering i Australien sker, efter at den australske regering har foreslået, at techgiganterne Google og Facebook skal betale nyhedsmedier, når links fra dem bliver delt på deres platforme, en såkaldt linkskat. Facebooks argument for blokeringen er, at det økonomisk ikke kan betale sig for dem at betale nyhedsmedier for deres links.

Kunne frygte det samme for Danmark

I Danmark er man også i gang med at diskutere, hvordan man skal håndtere techgiganternes stigende magt i mediebilledet. En model, som er blevet foreslået, er den samme model, som er foreslået i Australien.

Det kan betyde, at Danmark skal forberede sig på en lignende situation som i Australien, fortæller Tine Johansen.

”Vi er meget opmærksomme på, at techgiganterne skal bidrage til danske medier. Hvis det betyder, at Facebook også lukker for delingen af nyheder herhjemme, må vi se på, hvordan vi kan lave distributionskanaler udenom Facebook,” siger hun.

Selvom Tine Johansen gerne vil have, at Facebook og Google skal bidrage til medierne herhjemme, så er hun ikke nødvendigvis enig i den australske model.

”I stedet for den her skat på links, kunne man for eksempel lave en skat på digitale annoncer. For mig handler det mest om, at techgiganterne skal bidrage, så må vi finde den model, som sørger for det på den bedste måde,” siger hun.

Mens Facebook har besluttet at blokere for, at folk i Australien kan finde nyheder på platformen, har Google indgået en aftale med medieudgiveren News Corp, der er et af de største mediehuse i Australien.

Aftalen betyder, at medier udgivet af News Corp – blandt andet The Wall Street Journal, The Times og The Australian – nu vil modtage ”betydelige betalinger”, mod at Google må fremvise deres indhold på deres søgemaskine.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen