search

Tidligere Euroman-designer advarer mod kvalitetstab

Det bliver umuligt at lave Euroman lige så godt, som det er nu, når Egmont Publishing outsourcer en stor del af magasinet til Vietnam. Sådan lyder det fra tidligere grafisk designer på bladet. Egmont Publishings bladchef afviser kritikken

70 procent af siderne i Euroman, Alt for Damerne, Hjemmet og resten af Egmont Publishings magasiner skal fremover layoutes i Vietnam. Det fortæller Egmont Publishings bladchef, Marianne Gram, til Journalisten.

Det vækker kritik hos grafisk designer Kenneth Schultz, tidligere art director i syv år på Euroman. I dag er han prisvindende, selvstændig grafisk designer, underviser og censor på Danmarks Designskole og medlem af projektgruppen bag magasindesignkonkurrencen MDID.  

Ifølge ham går det direkte imod det høje ambitionsniveau, særligt Euroman har haft de seneste mange år.

»Hvis Egmont outsourcer 70 procent af siderne i Euroman til Vietnam, kan de umuligt lave et lige så godt blad, som de gør nu. Du kan ikke få nogen helhed i magasinet. Du kan ikke få rytme. Og art directoren vil fysisk skulle sidde i Danmark og lave mange ting om. Uanset hvor dygtige de er i Vietnam, bliver de nødt til at nedgradere ambitionerne,« siger Kenneth Schultz.

Hjemmet layoutet i Vietnam

Bladchef Marianne Gram tror ikke, at outsourcingen vil gå ud over kvaliteten af Egmonts magasiner. Mediehuset har over flere måneder fået layoutet Alt for Damerne og Hjemmet parallelt både hos Minh Graphics i Vietnam og hos Egmont Publishing selv i Danmark. Marianne Gram har selv været dybt involveret i bladtestene hos Minh Graphics og har selv været i Vietnam.

Ledelsen i Egmont har efter rådslagning mellem chefredaktører og art directors konkluderet, at det godt kan lade sig gøre at sende langt størstedelen af magasinsiderne til Asien.

»Det er ikke noget, vi gætter på, for vi har fået alle siderne layoutet som en test hos Minh Graphics. De simple og også lidt mere komplekse ting kan de lave uden problemer. I starten var jeg heller ikke selv sikker på, hvor godt de kunne gøre det. Men de kan faktisk layoute de ting, vi gerne vil have dem til, lige så godt som vi kan i Danmark. De helt kreative udviklingsting kan de ikke. De er rigtigt gode til at efterligne noget, der allerede findes, men de kan ikke skabe og udvikle et nyt blad,« siger Marianne Gram.

Derfor vælger Egmont Publishing også at holde designet af de mest komplekse grafiske projekter i Danmark. Det gælder forsider, nye serier og store artikelprojekter.

»Ud over det beholder vi al udvikling af bladene, forsiderne, redesigns og udvikling af nye magasiner i Danmark. Det er jo klart, at vi gerne vil beholde det flotte grafiske udtryk, vi har. Derfor beholder vi al udvikling på de enkelte redaktioner,« siger Marianne Gram, der fortæller, at blandt andet indholdsfortegnelser, madsider, brevkasser, horoskoper og portrætter sendes til Vietnam.

I får kritik for, at I udelukkende outsourcer af økonomiske hensyn, og at Euroman er umulig at gøre til en skabelon. Er det her ikke bare en unødvendig spareøvelse?

»Det er ikke en unødvendig spareøvelse. Men selvfølgelig gør vi det for at spare penge. Vi har dog hele tiden haft fokus på kvaliteten, og det er derfor, vi har testet det så grundigt,« siger Marianne Gram.

Umuligt med skabelon

I stedet for selv at sidde med al design skal Egmont Publishings art directors fremover lave omfattende designguides til layouterne i Vietnam. Det ser Marianne Gram som en styrke og vil ifølge hende på sigt give Egmonts art directors mere tid til at udvikle design. Netop det bekymrer dog grafisk designer Kenneth Schultz.

»Art directoren får måske slet ikke tid til at layoute, når de skal udforme og forklare designet i lange afhandlinger hver gang. Det tætte samarbejde mellem redaktionen og designerne, når de sidder i samme rum, ryger fuldstændigt fløjten,« siger Kenneth Schultz.

Han mener ikke, at det på den måde er muligt at lave en designguide til Euroman.

»Det er ikke for at sige noget ondt om Minh Graphics, men de er jo ikke blevet hevet ind for at gøre noget bedre eller være kreative. De er blevet hevet ind for at gøre det billigere ud fra faste parametre på faste sider. Men i Euroman gør de parametre sig kun gældende for brødteksten, mellemrubrikkerne og grid, og så hører det op. Det vil være umuligt at lave bladet, som de gør nu, og så går de på kompromis,« siger han.

Sænker ikke ambitionsniveauet

Bladchef Marianne Gram afviser Kenneth Schultz’ bekymringer.

Kenneth Schultz siger blandt andet, at det bliver umuligt at holde den samme høje standard i Euroman, som bladet har nu. Hvad tænker du om den kritik?

»Jeg synes ikke, det er rigtigt. Vi kommer ikke til at nedgradere ambitionerne. Næsten tværtimod. Vi har en art director, som lægger stilen for bladet, og der kommer ikke til at være nogen i Vietnam, der freestyler. De får en designguide, og art directoren layouter selv det mest krævende – og godkender alle sider i magasinet,« siger Marianne Gram.

Et af kritikpunkterne er netop, at det vil kræve alt for meget tid af jeres art director, hvilket vil gå ud over hans mulighed for at fokusere på design og layout. Kan det ikke blive et problem?

»Man kan jo ikke arbejde på den måde, Kenneth var vant til at arbejde på, da han var på Euroman. Vi kommer til at ændre på arbejdsgangene for at kunne nå det samme høje niveau. Vi skal træffe beslutningerne om layout tidligere i processen. Og så har vi folk ansat, der udelukkende skal stå for en stor del af kommunikationen til Vietnam.«

Kan I undgå at gå på kompromis med kvaliteten af et så komplekst magasin som Euroman?

»Jeg tror godt, vi kan holde niveauet. Det er selvfølgelig lidt turbulent i starten, men på længere sigt håber vi, at det vil sikre art directoren mere tid til at fokusere på designet. Alt i alt får vi endda en større bemanding ved at sende det til Vietnam. Vi skaffer designerne i Danmark mere tid til at være kreative.«

Devaluerer Euromans troværdighed

Grafisk designer Kenneth Schultz erkender, at han har svært ved at vurdere, om et blad som Hjemmet kan layoutes i Vietnam uden at blive dårligere. Men han fastholder, at Egmont Publishings mest ambitiøse magasiner vil lide under beslutningen.

»I de syv år, jeg var der, så jeg selv, hvordan processen var et stort puslespil. Vi arbejdede med detaljerne ned til det mindste på hver enkelt side. Vi skulle hele tiden afstemme rytme og kompositioner til de omkringliggende sider, opslag, historier og ikke mindst helheden. Og hvis du hiver 70 procent af det ud, så siger jeg bare held og lykke med at skabe et samlet billede,” siger Kenneth Schultz.

Han sammenligner arbejdet med at designe Euroman med en musiker, der hver gang han spiller kan improvisere og variere sine stykker. I sidste ende tror Kenneth Schultz, at Egmont Publishing skyder sig selv i foden ved at outsource.

»Vil du virkelig give 70 kroner for noget, der er lavet 70 procent i Vietnam? Har stemplet Made in Denmark ikke mere kvalitet end Made in Vietnam? Milliardæren Warren Buffet har tidligere sagt, at du ikke må røre ved et succesfuldt brand, selv hvis det koster dig penge. Så det her er klart en kæmpe devaluering af Euromans troværdighed og brand, som vil koste mere end bare det visuelle,« siger Kenneth Schultz.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen