Det er svært at sige magasindesign i Danmark uden også at sige Euroman.
Således var Euroman igen i år blandt de helt store vindere, da priserne for bedste magasindesign blev uddelt ved MDID06 på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Emdrup onsdag aften.
De vandt blandt andet priser for både årets magasin og for årets magasinforside.
Vinderen af årets fag- og specialmagasin blev Samvirke.
»Juryen kigger på det overordnede design. Altså hvordan fortælles historien i sin helhed. Hvordan bliver billederne brugt, og hvordan arbejder man med den typografiske formgivning,« siger Niels Bøje Ziegler, der er grafisk designer og lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Emdrup.
Han er en del af projektgruppen bag MDID06.
Det visuelle skal spejle indholdet
Han pointerer, at det visuelle udtryk betyder enormt meget for et magasin.
»Et magasin er et brand, et visuelt medie, som man præsenterer overfor sin målgruppe. Det skal være sådan, at når man åbner magasinet, så skal den visuelle identitet, der er skabt, leve op til de forventninger, som målgruppen har til brandet « siger Niels Bøje Ziegler og tilføjer:
»Det er utrolig vigtigt, hvordan man visuelt fortæller historien til læseren. Der skal skabes en sammenhæng mellem den visuelle og den indholdsmæssige historiefortælling. Det visuelle skal så at sige spejle det indhold, der gengives. Og som en fra juryen udtrykte det: et godt magasindesign opstår i samarbejdet mellem de skrivende og dem, der designer magasinet«
Du kan se nogle af vinderne her og læse lidt om juryens begrundelse:
Vinder af årets magasin: Euroman · Kreativ chef: Sune Ehlers · Art Director: Sune Ehlers og Farshad Farzankia · Illustrator: Bernardo França · Chefredaktør: Kasper Steenbach ·
Udgiver: Egmont Magasiner.
Juryen udtalte:"Modigt valg af fotos – Gode varierede artikler – Har bare det hele – Der er ingen over Euroman".
Vinder af årets forside: Euroman, juli.
Juryen udtalte: "Dynamisk, anderledes – Godt samspil mellem rubrik og billede – Meget levende – Overraskende og humoristisk – Blikfang, energi, humor".
Vinder af årets fag-/specialmagasin: Samvirke.
Juryen udtalte: "Fantastisk mix af typografi, enkelt, lækkert, moderne – Humor i tekst og layout men alligevel seriøst – Veludført med mange sjove sider, Rammer den brede målgruppe – Holder fortsat fanen højt, velproportioneret og konstant veludført.
Journalisten vandt to priser. En for Fag/Specialmagasiner: Årets faste sider: Enkeltside/opslagt med det faste element "skrivebordet". Og for Fag/Specialmagasiner: Årets Forside, som du kan se herunder:
Du kan se resten af vindernes produktioner her.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kære Claus
Hvis du følger linket her, kan du få flere informationer:
http://mdid.dk/MDID_NO_06_NOMINEREDE/
Mvh
Hvilke magasiner var nomineret? Hvem sad i juryen? Hvem står bag prisen? En noget indforstået og postulerende artikel.
Pip fra en forsmået.
Claus Christensen, Filmmagasinet Ekko