search

”Vi har overdrevet et udtryk for at vise en pointe”

Den værste mediestorm har lagt sig oven på Samvirkes omstridte forside, der fik landets landmænd til at fare i flint. Bladets art director har ikke fortrudt: ”Men det er ærgerligt, at billedet har taget fokus fra budskabet. Så kan man diskutere, om man har fejlet med den grafiske kommunikation”

Der har været blæst om Coops blad Samvirke, siden det for snart tre uger siden udkom med et tema om pesticidrester i mad illustreret med en person, der spiser salat iført beskyttelsesdragt og -maske på forsiden.

Bladet har fået hård kritik fra landbrugets top, der har beskyldt redaktionen for at føre skræmmekampagne. Organisationen Bæredygtigt Landbrug har sågar opfordret til boykot af Coop.

Det er Samvirkes art director, Line Holtegaard Madsen, der er klædt i beskyttelsesdragt på forsidebilledet. Hun har også udviklet idéen – og set i bakspejlet mener hun stadig, det var den bedste af de idéer, de havde i spil.

”Det var et svært og meget ukonkret emne at visualisere på forsiden. Vi skal jo signalere, at dagligvarer indeholder rester af gift, for at sætte det på en spids. Og hvad signalerer gift? Det gør grønt, beskyttelsesdragt og masker. Hvad kunne vi ellers havde gjort, tænker jeg,” siger hun.

Se de andre idéer her  

Line Holtegaard Madsen fortæller, at hun havde tre andre skitser til forsiden på tegnebrættet. Du kan se skitserne – og den, det endte med – her:

De to første skitser kasserede Line Holtegaard Madsen hurtigt igen. Idéen med dem var at visualisere pesticider i maden med henholdsvis en tallerken og et overskåret æble med advarselstegn og dødningehoved.

”Men det var meget kliché-agtigt og mindede om noget, vi havde set før. Det ville ligne et stock-foto lidt for meget. Så allerede på skitseplan vidste jeg, at de to andre idéer fungerede bedre,” siger hun og forklarer, at hun altid visualiserer sine forsideidéer med skitser.

”Dem taler vi så om på redaktionen. Og så går vi også meget gerne ud og fotograferer mere end ét bud. Hvis det er nemt og hurtigt, fotograferer vi gerne to eller tre.”

Skal kommunikere klart og helt hjem i køkkenet  

I det her tilfælde fik Line Holtegaard Madsen fotograferet to af sine oprindelige fire skitser. Ud over den, der faktisk endte på forsiden, skød de også et billede af en legetøjstraktor på en tallerken med salat. Den skulle forestille at sprede sprøjtegift på en mark.

”Det blev et fint billede, og vi har også brugt det inde i bladet. Men da vi fik billedet af traktoren på tallerkenen og personen med beskyttelsesdragt, var det meget tydeligt, at personen både grafisk og kompositionsmæssigt fungerede bedst til forsiden,” siger Line Holtegaard Madsen.

Hvorfor synes du, den forside fungerer bedre end de andre skitser?

”Når der er en person på billedet, er det allerede mere dragende end en traktor eller et æble. Også selv om der ikke er øjenkontakt. Og jo mere vi kan få situationen til at virke dagligdags og vedkommende, jo større er chancen for at fange læsernes opmærksomhed. Vi vil gerne kommunikere forsiden helt hjem i læsernes køkken, og budskabet skal kunne tolkes på et splitsekund ude i butikken,” siger hun.

Har før sat tingene på spidsen

Line Holtegaard Madsen understreger, at tanken med forsiden aldrig har været at provokere.

”Men vi har jo overdrevet et udtryk for at vise en pointe. Selvfølgelig skal vi sætte ting på en spids på forsiden. Det har vi også gjort før, hvor det bare slet ikke har udløst samme ramaskrig,” siger hun. 

Hun henviser blandt andet til disse tre tidligere forsider:

Har I måske sat det for meget på spidsen med jeres seneste forside?

”Jeg synes, det var den skitse, der ramte mest rigtigt i forhold til det budskab, vi gerne ville give læserne. Men det er jo ærgerligt, at billedet har taget fokus fra budskabet. Så kan man diskutere, om man har fejlet med den grafiske kommunikation. Men det har i hvert fald fået folk til at reagere,” siger hun.

Vil I ændre noget i forhold til jeres måde at designe forsider på fremadrettet?

”Nej, det synes jeg ikke. Det er jo sådan, man kommunikerer på en forside – ved at overdrive et udtryk. Og vi har en formel for måden, vi designer forsiden på. Den vil vi fortsætte med. Vi har noget på hjerte, som vi gerne vil ud med. Det har vi stadig. Men vi er ikke interesserede i at træde på nogen,” siger Line Holtegaard Madsen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen