search

Journalistens logo redesignet på tre kontinenter – her er resultaterne

Vi fik freelancere i Pakistan, Tjekkiet og Argentina til at redesigne Journalistens logo. Resultatet imponerer ikke Henrik Birkvig, dansk ekspert i grafisk design

Budgetrammen var 100 euro per opgave, da Journalisten gik på freelanceplatformen Fiverr for at få redesignet vores logo. Det skete som led i en journalistisk undersøgelse.

Vi fandt tre grafikere, der fremstod professionelle og med gode anmeldelser. Journalistens art director skrev et brief, og vores chefredaktør foretog bestillingen.

Da vi modtog udkastene, sendte vi dem som jpeg-filer til Henrik Birkvig, faglig koordinator for Grafisk Design på DMJX, og bad om en vurdering.

Journalistens observationer

Fiverr byder på 38 kategorier under fanen ’Grafik og Design’: Emballage-design, banner-design, tegneserier og meget andet. Under ’Logodesign’ dukker knap 4.500 freelancere op.

Der er to markeder: Fiverrs udvalgte ’pro services’, hvor logopakker koster omkring 1.000 euro og opefter. Og et større marked, hvor logopakker kan fås for under 100 euro.

Henrik Birkvig vurderer, at professionelt logodesign i Danmark koster fra 5.000 kroner og op til flere millioner – når det indgår i et større branding-arbejde.

Journalistens chefredaktør, Christian Lindhardt, fortæller, ”at det var utroligt nemt at lave aftalerne – der var en meget hurtig svartid”.

”De spurgte ikke så meget ind til selve opgaven, men vi havde også lagt op til, at de havde forholdsvis frie hænder,” siger han.

Men resultatet imponerede ikke.

”Det er ikke noget, vi ville kunne bruge på Journalisten. Og det viser, at der er en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet. Men jeg kan sagtens forestille mig, at der er mindre virksomheder, der kunne finde det her attraktivt,” siger Christian Lindhardt.

Journalistens logo redesignet på tre kontinenter – her er resultaterne 4

Pakistanske Bashaam sendte disse udkast til Journalisten. ”Det at tage fat i oplysningens flamme eller fakkel er noget, der blev brugt engang, men ville vi bruge det symbol i dag,” spørger Henrik Birkvig. Grafik: Bashaam

Faklen fra Pakistan

Journalisten betalte 24 euro hos pakistanske Bashaam og modtog disse udkast.

Henrik Birkvig konstaterer:

”Hans idéer er meget altmodisch. Det at tage fat i oplysningens flamme eller fakkel er noget, der blev brugt engang, men ville vi bruge det symbol i dag? Det er lidt outdated i forhold til, hvad vi opfatter som journalistik.”

”Samlet set virker de lidt amatøragtige. Der er ikke så stort udslag på originalitets-faktoren,” siger han.

Han hæfter sig også ved, at et af logoerne er skrevet i Times New Roman – et generisk skriftvalg uden identitetssignaler, forklarer han.

”Det er sgu dårligt håndværk i det hele taget,” vurderer Birkvig.

Men prisen skal med i vurderingen, siger han.

”Hvis man spørger grafikeren henne på den lokale avis: ’Kan du lave noget til os for tre flasker vin?’, er det ikke sikkert, man vil få den høje originalitet eller kvalitet,” siger han.

Journalistens logo redesignet på tre kontinenter – her er resultaterne 1

”Så har hun pointen med, at ’Journal’ er fremhævet. Hvis du skal fyre den pointe af, skal der være en større forskel, så man fatter pointen. Her ligner det en fejl,” siger Henrik Birkvig. Grafik: Borydesign

”Det er klichéen igen”

Borydesign fra Argentina krævede 96 euro. Hun sendte disse udkast.

”Det er klichéen igen. Med dyppepennen. Stålpennen. Klichéen for skribentvirksomhed. Det kunne lige så godt have være en forfatterforening,” siger Henrik Birkvig.

”Så har hun pointen med, at ’Journal’ er fremhævet. Hvis du skal fyre den pointe af, skal der være en større forskel, så man fatter pointen. Her ligner det en fejl,” mener han.

”Det er håndværksmæssigt ikke lige så dårligt som Bashaams, men der mangler en original grafisk effekt,” siger Henrik Birkvig.

Ville niveauet være brugbart til en mindre virksomhed, for eksempel en isbutik?

”Ja ja, der fejler det ikke noget,” siger han.

Journalistens logo redesignet på tre kontinenter – her er resultaterne 3

Eddiestyle fra Tjekkiet sendte dette. ”En jordklode med et flag: Hvad kommer det journalistik ved,” siger Henrik Birkvig. Grafik: Eddiestyle

”Hvad kommer det journalistik ved?”

Hos tjekkiske Eddiestyle kostede en logopakke 62 euro.

”En jordklode med et flag: Hvad kommer det journalistik ved? Jeg ved godt, det er en global metier, men det er vel ikke nede i kernen af, hvad journalistik går ud på,” siger Henrik Birkvig.

Han kritiserer også håndværket – for eksempel ”Jo”-ikonet, hvor o’et er hævet.

Han forklarer, at runde bogstaver skal være en smule højere end andre bogstaver, men:

”Her er det for stort. Det rager for langt op, uden at rage langt nok op. Hvis det endelig skal rage for langt op, skal det rage så langt op, at man kan se, at det er meningen,” siger Henrik Birkvig.

”Det er dårligt håndværk,” konstaterer han.

Ville niveauet være funktionelt til mindre virksomheder eller foreninger?

”Det kan man ikke afvise,” siger Henrik Birkvig.

Kommentarer
1
Dorthe Meyer
10.06.20 15:36
Det glæder mig, at forbundet sætter fokus på den underskov af amatører der faldbyder vores branche. Måske beslutningstagerne også vil sætte kvalitet på dagordnen?
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen