
Til venstre ses Vi Unge før relancering - til højre ses magasinet i sine nye klæder. Foto: Vi Unge
Ungdomsmagasinet ’Vi Unge’ har stort set lignet sig selv, siden Nikita Hoffmann Andersen gik i 7. klasse og læste bladet. I dag er hun 26 år og chefredaktør for bladet, der netop har fået sin største visuelle overhaling i mange år.
Som en del af en større relancering af den redaktionelle linje har ’Vi Unge’ fået nyt design, herunder nyt logo, ny skrifttype og nyt layout.
”Arbejdstitlen i hele den her proces har været fra cute tween til cool teen,” forklarer Nikita Hoffmann Andersen og uddyber:
”Før var ’Vi Unge’ visuelt meget ungt. Der var sløjfer, bobler, hjerter, stjerner og kysselæber over det hele –den fik virkelig hele armen. Så en del af opgaven var at skrabe væk, så pointerne kunne stå i et mere rent og i et lidt mere 2021-agtigt univers.”

Ud med håndskrift-font
Målgruppen er stadig teenagere, men hvor ’ Vi Unge’ før især sigtede mod den yngre del af teenagesegmentet, sigter bladet i dag mod de 13-18-årige.
Det afspejler sig ikke bare i et større fokus på den aktuelle samfundsdebat og emner som miljø og bæredygtighed, køn og diversitet, men også i det visuelle udtryk.
”Vi Unge er stadig ungt og legesygt, men vi står mere rent og moderne. Det ses tydeligt i vores nye logo. Det er stadig pink, men før var det mere håndskrift-agtigt, nu er det strammet op,” siger Nikita Hoffmann Andersen.
Hun fortæller desuden, at det bladets art director Michelle Nielsen, som i samarbejde med senior art director Susanne Dyrhauge har ført den visuelle del af relanceringen ud i livet.

Måtte ikke blive voksenkedeligt
Chefredaktøren fortæller, at en af udfordringerne ved at give bladet et strammere og mere modent look har været at ramme balancen helt rigtigt.
”Det skulle ikke være et voksenmagasin, og det måtte ikke blive kedeligt. Det skal stadig være larm og farver og sjovt og ungt, og du skal stadig kunne gå på opdagelse på siderne. Så da vi havde pillet alt gejl fra, begyndte vi at fylde på igen,” siger Nikita Hoffmann Andersen.
Hun peger på boligopslaget ’Dit univers’ som et af de opslag i bladet, hvor den visuelle relancering står mest tydeligt frem.
”Der kan du i virkeligheden allerbedst se forskellen. Før var det meget farverigt med julekugler og æsker og dimser og dutter. Nu står indholdet mere for sig selv på en sindssygt flot og æstetisk måde.”

Opdateret kl. 20.50: Navne på de art directors, der har lavet det nye design, er tilføjet artiklen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.