search

”Vi har brugt ekstremt få streger til at understøtte et vigtigt budskab”

Simpelt, rundt og menneskeligt. Det er nøgleordene for de ikoner, som E-types har designet til Sundhedsstyrelsens corona-råd. Ikonerne skulle kunne forstås uden ord

En hånd med sæbebobler på. En hånd på en klud. Og et menneske med venstre arm foran ansigtet.

I piktogramform er det sådan, tre af de fem corona-råd fra Sundhedsstyrelsen ser ud.

”Ikonerne skulle være så simple og lette at afkode, at man kan forstå dem uden tekst. Vi har brugt ekstremt få streger til at understøtte et vigtigt budskab,” fortæller Mads Elleberg fra bureauet E-types, der står bag corona-ikonerne og Sundhedsstyrelsens visuelle identitet.

Visualiseringen af rådene, der blandt andet lyder, at man skal vaske hænder og hoste eller nyse i ærmet, kan for tiden ses på sociale medier og store plakater i det offentlige rum.

”Vi har prøvet at ramme et meget menneskeligt udtryk med et miks mellem klassisk piktogram-stil og mere håndtegnet illustration. Det er piktogrammer, men med mere følelse og rundhed,” siger Mads Elleberg, partner og direktør i E-types.

Skulle fremstå menneskelig

E-types’ arbejde for Sundhedsstyrelsen begyndte allerede for to-tre år siden, hvor bureauet blev hyret til at udvikle en ny visuel identitet i forbindelse med en opdatering af hjemmesiden.

Det var i kølvandet på debatten om HPV-vaccinen, hvor styrelsen ifølge Mads Elleberg stod med en kommunikationsudfordring.

”De var kommet til at fremstå som en lidt politiagtig myndighed, der ikke lyttede og bare ville have befolkningen til at rette ind. Så opgaven for os gik på, at Sundhedsstyrelsen havde brug for også visuelt at fremstå som en åben myndighed i dialog med borgerne,” fortæller han.

Nøgleordene blev, at styrelsen i sit udtryk skulle fremstå mere menneskelig og i øjenhøjde med borgerne. Og det er på baggrund af koncepterne fra dengang, at E-types også har lavet de nye corona-ikoner.

”Ikonerne understreger det sprog, de gerne vil tale i som myndighed. Formerne er runde – der er så få skarpe kanter som muligt. Og farven er myndighedsblå, men alligevel venligt blå – hverken bankblå eller politiblå. Det flugter med Søren Brostrøm, som fremstår kompetent, men også menneskelig og sympatisk,” mener Mads Elleberg.

Råd og ikke påbud

Han synes særligt, at ikonerne for håndvask, nys i ærmet og rengøring er tilpas simple og nemme at afkode.

”Men den med at holde afstand er mere svær at tolke, hvis man holder en hånd over teksten og ikke kender den konkrete situation,” erkender Mads Elleberg.

Han fortæller desuden, at det har været vigtigt for Sundhedsstyrelsen og E-types, at piktogrammerne blev handlingsanvisende.

”Jeg håber for det første, at man ret hurtigt kan afkode, at det her er anbefalinger og ikke påbud. Jeg håber, man får en grundstemning af at blive talt til i øjenhøjde. At de her anbefalinger, dem vil man gerne følge. For det er afgørende, at borgerne faktisk tager de her råd til sig,” siger Mads Elleberg.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen