search

Ros til Netto for at lukke ’Hele Danmarks Mette’-shitstorm ned

Nettos ’Hele Danmarks Mette’-magasin er mange reklamepenge værd for statsministeren. Men Netto fik effektivt lukket shitstormen, vurderer eksperterne i ’Budskab’

Netto har effektivt lukket krisen ned, efter at de havnede i en shitstorm over nyeste nummer af butikskædens gratismagasin Lime.

Det vurderer eksperterne i ’Budskab’.

Lime bragte et længere interview med statsminister Mette Frederiksen, som over ni sider fortæller om at være statsminister under coronakrisen og om sine værdier som mor og familiemenneske.

”Hele Danmarks Mette” lyder overskriften på magasinets forside, hvor Mette Frederiksen også er portrætteret.

Det fik hård kritik på især Twitter og LinkedIn.

Eksperterne kan godt forstå, at magasinet får kritik.

”Det er rubrikken, der er problemet – resten er noget, man kender fra tilsvarende blade,” siger Asbjørn Haugstrup, administrerende direktør og partner i Radius Cph.

”Det bureau, som har lavet magasinet, har glemt at tænke over den særlige situation, Salling Group har været i under corona i forhold til resten af detailhandelen,” siger han med henvisning til, at supermarkedskæderne har kunnet holde åbent, mens mindre erhvervsdrivende har været tvunget til at holde deres butikker lukkede.

”Kunne have været mere neutral”

Både Netto og Salling Group, som Netto-kæden er en del af, var da også hurtigt ude og give kritikerne ret. De fik samtidig nævnt, at magasinet ikke bliver produceret hos hverken Netto eller Salling Group, men derimod ved et eksternt content bureau.

I et svar på Twitter lød det således søndag aften fra Netto-direktør Michael Løve, at:

”Lime er et kundemagasin til kvinder med en uafhængig redaktion. Der er lavet mange portrætter af kvinder gennem årene. Det ændrer ikke på, at Netto er politisk uafhængig, selv om overskriften nok kunne have været mere neutral.”

Og Per Bank, direktør for Salling Group, skrev:

”Redaktionel produktion af magasinet varetages af eksternt contentbureau, der i dette tilfælde burde have overvejet objektiviteten nærmere.”

En effektiv håndtering, lyder det i ’Budskab’. Kommunikationen er tydelig, godt doseret, og budskabet er koordineret.

”De har prøvet at finde ud af, hvor voldsom bliver denne her krise, og så gøre noget, der passede til den. Og det synes jeg, det her niveau af svar gør,” siger Asbjørn Haugstrup.

Han hæfter sig ved, at der ikke er tale om en forretningskrise om for eksempel produkter eller medarbejderforhold hos Netto.

”Det er en krise, man skal håndtere, men også passe på, man ikke selv eskalerer. Der synes jeg egentlig, de rammer den meget godt.”

Trine Kromann-Mikkelsen mener også, det er ’den rigtige håndtering’, Netto kører.

”Og så er det stærkt at se, at der er en klar linje mellem det, Salling Group-direktøren siger, og det Nettos direktør siger. Så de har styr på, hvad de mener, og hvad de vil sige om det her.”

Shitstormen er lukket

De mener begge, at Netto har formået at lukke shitstormen.

”Det er passé, den er væk igen,” siger Asbjørn Haugstrup.

Han skønner i øvrigt omtalen i Lime til at have en værdi i omegnen af 350.000-400.000 kroner for Mette Frederiksen. Han baserer det på, at Limes læsertal minder om læsertallet hos ugebladet ’Hjemmet’.

”Der ville et dobbeltopslag af en advertorial koste 80-90.000 kroner,” siger han.

En advertorial er en annonce udformet og opsat i artikelform.

Her er der ni sider – så kan man gange op?

”Så kan man gange op, ja.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen