
"Vores lyttere vil musikken uden for meget snak, der ikke handler musikken. Derfor har P7 en enorm berettigelse. Og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor man fra DR's side ikke vælger at prioritere det,” siger Sandie Westh. Privatfoto
P6 Beat og P8 Jazz får muligvis lov til at overleve. Som led i DR’s spareplan skulle de to kanaler ellers lukke og slukke sammen med P7 Mix den 31. december.
”Vi er indstillet på at udskyde lukningen af de kanaler, hvis der er et politisk flertal til at prioritere de midler, det så koster,” sagde Maria Rørbye Rønn på et pressemøde tirsdag.
Men det gælder ikke P7 Mix. Og det kritiserer P7-vært Sandie Westh.
”P7 Mix er det eneste sted, som behandler popmusik så seriøst. Popmusikken er altid den, der er blevet spillet mest, men formidlet mindst,” siger hun.
P7 handler kun om musikken
Sandie Westh fortæller, at flere lyttere har skrevet til hende, at de ikke ved, hvor de kan finde lignende radio, når P7 lukker.
”Hos os handler alt det, vi taler om, om musikken. Vores lyttere vil musikken uden for meget snak, der ikke handler om musikken. Derfor har P7 en enorm berettigelse. Og jeg kan ikke forstå, hvorfor man fra DR’s side ikke vælger at prioritere det,” siger hun.
Men man kan ikke sætte det op som et prioritetsspørgsmål, fortæller direktør for Kultur, Børn og Unge Henrik Bo Nielsen.
”Man kan ikke bare pille et enkelt element yderligere ud af spareplanen. Det her handler ikke om at gå tilbage og plukke i den alenlange liste over ting, der bliver lukket ned til nytår. Det handler specifikt om en diskussion af to meget specialiserede kanaler,” siger han.
Han henviser til den debat, der har været blandt politikere og musikorganisationer om specifikt at bevare P6 Beat og P8 Jazz.
”Derfor har vi valgt at sige, at det er muligt at udskyde lukningen af de specialiserede musikkanaler i et år, hvis man kan finde finansieringen til det, så der bliver tid til at tale om det, når politikerne har tid,” siger han.
I regeringen og støttepartiernes forståelsespapir blev det blandt andet fremhævet, at der ikke længere er flertal bag medieaftalen, og at der på den baggrund skulle indbydes til politiske drøftelser. Men det ser ikke ud til at ske før engang i det nye år, hvor de tre DAB-kanaler altså vil være lukket, hvis der ikke bliver gjort noget.
Lyttere skylles ud med badevandet
Sandie Westh forstår godt, at de 420 millioner kroner, som DR skal spare, skal findes et sted.
”Men vi koster ingenting i det samlede regnskab. Vi koster fire millioner kroner om året. Hvis man kigger på lyttertal og økonomi, så giver det ikke nogen mening. Vi er jo dronningen af DAB-kanalerne, vi er by far den største,” siger hun.
I første halvår af 2019 havde P7 Mix i gennemsnit 490.000 ugentlige lyttere ifølge tal fra Kantar Gallup. P6 Beat havde 120.000, og P8 Jazz 100.000.
”Det er lyttere, man bare skyller ud med badevandet nu,” siger Sandie Westh.
”For mig er det en tyk, fed streg under, at DR ikke prioriterer formidlingen af popmusik, ligesom de prioriterer formidlingen af rock og jazz.”
Det afviser Henrik Bo Nielsen.
”Det er en forkert præmis. Hvis hun kigger ud over kanalbilledet med, hvad der ellers foregår på DR’s forskellige kanaler og platforme, er det bestemt ikke sådan, at vi ikke prioriterer popmusik.”
Og så langt giver Sandie Westh ham ret. Af de tre DAB-kanaler, som står til at lukke 31. december, er P7 Mix den, hvis indhold er tættest på, hvad du som lytter finder andre steder.
”Men der bruger de musikken som mellemlægspapir. Popmusik bliver tit taget for givet, fordi det alligevel bare er al den musik, vi alle sammen går rundt og hører hele tiden. Men det handler ikke kun om musikken, det handler i lige så høj grad om formidlingen. Derfor undrer det mig såre, at man vælger at skære det væk,” siger hun.
Det er uvilkårligt, at der bliver lukket for mange tilbud, som man ikke vil kunne finde i den form, niveau eller kvalitet andre steder, siger Henrik Bo Nielsen.
”Men det er ikke sådan, at vi klipper et stofområde ud af DR’s virkefelt. Vi vil under alle omstændigheder komme til at løse det i den digitale musikformidling og formidling af viden om musik på nye måder i det kommende år. Det gælder også for popmusik,” siger han.
Hvor skal lytterne gå hen for at finde seriøs formidling af popmusik fra det nye år?
”Forhåbentlig vil vi på en række af vores platforme kunne samle noget af det op, men jeg er sikker på, at P7’s lyttere, som en lang række andre danskere, vil sidde og ærgre sig over, at noget, der var vigtigt for dem, ikke findes længere. Men det er altså konsekvenserne af at skulle spare så mange penge.”
Små artister vil miste spilletid
De kolde tal – at P7 Mix har fire gange så mange lyttere som de to øvrige kanaler og er den billigste kanal – kan man ikke tage op igen nu, siger Henrik Bo Nielsen.
”Hele spareplanen består af poster. Det er myriader af småbeløb, der tilsammen giver de 420 millioner, vi er blevet beskåret. Hvis man skal tale om flere beløb, kunne man lige så godt lukke den samlede diskussion op igen, og det kan vi ikke,” siger han.
I forhold til lyttertal siger han:
”En stor public service-institution som Danmarks Radio er ikke kun fikseret på volumen. Det er en helhedsbetragtning. Vi er nødt til at lave mange betragtninger, og det er ikke nok at fokusere på antal.”
Sandie Westh mener dog, at der er en væsentlig public service-forpligtelse, som risikerer at gå fløjten sammen med P7 Mix:
”Det er ikke kun ærgerligt for genren, men også for dansk musikliv. På P7 Mix har vi haft en helt særlig opgave i at støtte små popartister, som endnu ikke er store nok til at blive spillet på kommercielle kanaler. De får nok svært ved at finde spilletid andre steder,” siger hun.
Og det er en risiko, medgiver Henrik Bo Nielsen.
”Den rolle, vi spiller for dansk musikliv, vil vi selvfølgelig stadig tage på os. Men hun har ret i, at hvis man har færre kanaler, så vil der være musik, der ikke bliver spillet. Der vil blive trængere kår for at kunne præsentere kunstnerne. Men vi vil gøre os umage for at komme så langt omkring, som pengene rækker til.”
6 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
P4 er for et ældre publikum, og som nyder en sludder for en sladder fra radioværterne.
P3 er for et yngre publikum, op til 35 år
P7 mix passede fint til aldergruppen 35-55 år og til et publikum med et mindre behov for hverdagssnak, men med behov for en alsidig reklamefri radio.
Jeg hørte primært P7 mix frem til Nytår og har siden da søgt en ny hjemmebane på DR uden held.
Betaler pligtskyldigt licens.
Er der mon tiltag undervejs der kan retfærdiggøre at jeg fortsat skal betale for en radio der har pt svigtet en hel aldergruppe?
Må indtil videre ty til streamingtjenester uden for DR.
Undrer mig iøvrigt over at der kan være 2-3 værter samtidig på P3, når P7 mix måtte spares væk.
Ovenstående er stillet som et spørgsmål på dr.dk. Og nu også i dette forum.
Tænker jeg må have lidelsesfæller ;o)
Og lægger du P3 og P4 sammen giver det P7 (:
Sparerunden og røveriet af DR's penge er til dato endnu et søm i kulturen ligkiste!
Flere