search

Ny blog om PR og kommunikation

Journalisten.dk har atter udvidet sit team af bloggere. Fremover skriver Jens Tovborg om de tricks og metoder, som virksomheder og organisationer benytter sig af, når de kommunikerer med pressen.

Journalisten.dk har atter udvidet sit team af bloggere. Fremover skriver Jens Tovborg om de tricks og metoder, som virksomheder og organisationer benytter sig af, når de kommunikerer med pressen.

Jens Tovborg er specialist i medierådgivning og krisekommunikation. Han har 15 års erfaring med kommunikationsrådgivning og har blandt andet arbejdet som kommunikations- og pressechef i Coloplast, været pressesekretær i DONG Energy og senest partner i Reliance.

»I lyset af at omkring 80 procent af alle historier i medierne er genereret af kommunikationsrådgivere, er det nogle gange forstemmende som læser at opleve, hvor få kritiske spørgsmål journalisterne egentlig stiller – eller hvor få alternative vinkler journalisterne selv dyrker op på baggrund af det, store virksomheder, organisationer og politiske partier sender ud,« siger han og tilføjer:

»Samtidig kan det indimellem undre, hvor lidt krudt virksomheder og organisationer bruger på at folde deres historier ud til mere end en enkelt vinkel, når de kommunikerer med pressen. Det klinger hult, når især dele af erhvervslivet på den ene side kritiserer pressen for at være passive medløbere, og selv samme virksomheder så ikke byder sig til med vinkler, der har en bredere appel end den rene selvros.«

I sin første blog på Journalisten.dk sætter han fokus på finansminister Lars Løkke Rasmussens kommunikationsstrategi – eller mangel på samme – i sagen om bilagsrod, og han kommer med sit bud på, hvad vi andre kan lære af sagen. Læs blogindlægget her: Unskyld jeg ikke siger undskyld…

Ifølge Tovborg vil alt, hvad der virker i den politiske kommunikation – især den der kommer fra Washington, før eller siden finde vej til almindelige kommunikationsafdelinger i virksomhederne.
»Alligevel er mange virksomheder tilbageholdende med at bruge de metoder, der for alvor kan slå deres egne budskaber fast på en dagsorden, som rækker længere ud end den, der handler om virksomhedens egne resultater.«

Jens Tovborg opfordrer endvidere journalister til i højere grad at stille kritiske spørgsmål til, hvem deres kilder er, og hvilken interesse de har i, at en historie bliver bragt.
»Der findes i dag ikke endegyldige sandheder i pressearbejdet – heller ikke når endnu en spændende undersøgelse bliver offentliggjort. Alle historier kommer fra nogen, der har en interesse,« siger han.

Du kan fremover fast læse Jens Tovborgs blog om krisekommunikation, public affairs og issue management her på Journalisten.dk.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen