search

Medieforhandlinger får tv-producent til at frygte for sin virksomheds fremtid

Thomas Heurlin ejer produktionsselskabet Impact TV. Men selv om regeringen måske smider flere millioner i public-service puljen, frygter han for DR-beskæringen og salg af TV 2. ”Ender det, som regeringens oplæg er, kan jeg ikke se, hvordan jeg skal kunne drive min virksomhed,” siger han

Mens partierne melder sig ind og ud af forhandlingerne om medieforliget, venter Thomas Heurlin spændt på en afgørelse.

Han ejer produktionsselskabet Impact TV, der laver journalistiske dokumentarer og reportager i samarbejde med eksempelvis TV 2 og DR.

Og det kommende medieforlig kan have store konsekvenser for hans forretning.

”Det er virkelig nervepirrende. Det er jo hele vores eksistensgrundlag, der står på spil. Ender det, som regeringens oplæg er, kan jeg ikke se, hvordan jeg skal kunne drive min virksomhed,” siger han.

Han ridser konsekvenserne op:

”Hvis der skal skæres 20 procent i DR, vil der nødvendigvis blive skåret i programbudgettet. Vi lever af programbudgettet,” siger han.

”Og hvis TV 2 kommer til at blive privatejet, vil der ikke være den type programmer, som vi laver. De, der laver underholdningsprogrammer, vil sikkert klare sig udmærket,” siger han.

Blandt Impact TV’s produktioner er for eksempel dokumentaren 'De misbrugte filmbørn', der blev produceret i samarbejde med TV 2 og Politiken.

Stadigvæk en markant forringelse af public service

Der har længe været forhandlet om medieforliget, og de seneste dage tyder på en nærtstående afgørende fase. Alternativet, Enhedslisten og Radikale Venstre har nægtet at gå med på den økonomiske ramme for medieforliget, efter at Mette Bock stillede dem et ultimatum, de skulle acceptere inden tirsdag klokken 18. Socialdemokratiet ville ikke svare på ultimatummet, men ifølge Mette Bock og Naser Khader på Twitter har både S og SF dog også valgt at gå fra forhandlingerne

Kravene for videre deltagelse i forhandlingerne var, at partierne accepterer 20 procents nedskæring i DR og et salg af 40 procent af TV 2, men kulturministeren lokkede til gengæld med flere penge i public service-puljen. I første omgang var der afsat 220 millioner kroner, men senest lød det, at Mette Bock ville afsætte 380 millioner kroner.

Thomas Heurlin og hans produktionsselskab kan søge midler i public service-puljen, men tv-producenten er alligevel ikke imponeret over de ekstra millioner.

”Der er jo stadigvæk tale om en markant forringelse af public service. Man tager stadig penge væk fra public service i en situation, hvor der mere end nogensinde er brug for public service,” siger han.

Brug for offentlige gate-keepers

Tv-producenten understreger, at salget af 40 procent af TV 2 er ”helt forrykt” i forhold til at sikre public service-indhold.

”Jeg har også en privatejet virksomhed. Og i sidste ende drejer det sig om at lave det størst mulige overskud. Derfor har man brug for et samarbejde mellem det private og det offentlige,” siger han og understreger vigtigheden i, at distributionen er på offentlige hænder.

”Vi er pisse gode til at producere, men der skal være nogle kuratorer, der er besjælet af det offentliges interesse frem for det privates, som kan være gate-keepers på indholdet,” siger han.

'De misbrugte filmbørn' havde aldrig set sendefladen

Hvis regeringen beskærer DR og sælger ud af TV 2, er Thomas Heurlin usikker på sin virksomheds fremtid. Han fremhæver 'De misbrugte filmbørn' som et eksempel på et program, der kun kom på skærmen, fordi TV 2 er et stærkt public service-medie.

”Den type program ville vi aldrig, og jeg mener aldrig, kunne lave med en ren kommerciel aktør. Det ville være for dyrt,” siger han.

”Der er nødt til at være nogen, der har et opdrag om, at den slags programmer er vigtige. Undersøgende journalistik er der jo ingen kommerciel vinding i,” siger han.

Youtube er ikke attraktivt

Ifølge ham er det meget vigtigt, at programmerne fra Impact TV møder publikum igennem danske distributører. Som for eksempel TV 2 eller DR.

Han forudser problemer, hvis Impact TV’s indhold skal sendes steder som Netflix, HBO eller Youtube.

”Det er meget lidt attraktivt. Distributionen er jo dér, man har fat i folk. Så når en public service-station har fat i folk, kan de også servere andre public service-ydelser og public service-programmer. Youtube, Netflix eller lignende er til gengæld interesserede i, at folk skal blive hængende og se deres kommercielle indhold,” siger Thomas Heurlin.

Journalisten prøver at få en kommentar fra Mette Bock.

Kommentarer
2
Jesper Bech Pedersen
21.06.18 07:43
Det var da noget underligt
Det var da noget underligt noget at have ondt i røven over, Frank Guldborg? Er tømreren så også en slambert, fordi han tjener sine penge på at sætte nye vinduer i en skole? Er rengøringsselskabet, fordi de gør rent på et plejehjem?

Jeg synes, Thomas Heurlin spiller med åbne kort. Som ejer af en virksomhed vil han gerne tjene penge, det forsøger han ikke at skjule. Samtidig peger han på, at det folk som ham i fremtiden vil kunne tjene deres penge på, det er ved at lave mere underholdning a la TV3 og mindre dokumentar. Det virker som en fair analyse.
Fremhævet af Journalisten
Jacob Topsøe
21.06.18 14:05
Helt forståelig bekymring fra
Helt forståelig bekymring fra Thomas Heurlin. Journalistiske programmer kan ikke tjene sig selv ind igen i et lille sprogområde som det danske. Der er brug for et forlig, der sikrer produktion af stærkt, seriøst indhold, så medieforbruget i Danmark ikke domineres af Netflix og HBO.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen