search

Kommunikations-trick breder sig blandt politikere på Facebook – DR og TV 2 ’holder øje’

Politikere bruger kommentarsporene på nyhedsmediernes Facebook-sider som platform for deres politiske budskaber. DR og TV 2 vil ikke gribe ind – foreløbigt i hvert fald

Venstres politiske ordfører, Sophie Løhde, ligger øverst i kommentarfeltet under et Facebook-opslag fra DR Nyheder med en nyhedsartikel om Rigspolitiets kontroversielle telefonopkald til minkavlere.

Nye Borgerlige-folketingsmedlem Lars Boje Mathiesen ligger øverst i kommentarfeltet under et opslag fra TV 2 Nyhederne med en nyhed om, at det fra 2050 er slut med Danmarks olieeventyr i Nordsøen.

Eksemplerne er langtfra enestående.

Gennem de seneste måneder har et særligt kommunikationsgreb bredt sig på nyhedsmediernes Facebook-sider. Politikerne bruger nemlig kommentarsporene på mediernes nyhedssider som kommunikationsplatform, hvor de kan nå ud til et bredere publikum.

Benjamin Rud Elberth, kommunikationsrådgiver med fokus på digital kommunikation, beskriver metoden sådan:

”Taktikken er, at en politiker skriver en kommentar, og så er der enten nogle partisoldater eller andre ligesindede, som lynhurtigt liker politikerens kommentar, så man ligger øverst i kommentarfeltet.”

Han henviser til, at Facebooks algoritme belønner kommentarer med en højere placering i kommentartråden, hvis andre reagerer på dem.

”Mange af de her kommentarer får flere likes end selve opslaget,” siger Marcus Stoltze, kommunikationskonsulent hos bureauet Operate, der har fokus på politisk kommunikation på sociale medier.

Begge rådgivere har noteret sig, at det – i hvert fald foreløbigt – primært er politikere fra de blå partier, der benytter metoden.

”Nye Borgerlige var bannerførere på det, men de seneste to måneder har det virkelig taget fart. Nu er Venstre, Liberal Alliance, De Konservative og Dansk Folkeparti også begyndt på det,” siger Marcus Stoltze.

Benjamin Rud Elberth bemærkede blandt andet, at Venstre har været meget aktiv i kommentarsporene på artikler om minkgate.

”Det er ikke en ny tendens, men det ser ud, som om det bliver sat på formel,” siger han.

Marcus Stoltze har analyseret fænomenet med Crowdtangle.

”I mange af de mediehistorier, som får flest interaktioner på Facebook, ligger en eller flere politikere i top i kommentarfeltet,” siger han.

Når et bredere publikum

Begge rådgivere vurderer, at metoden er god for politikerne. De når ud til et publikum fra mediernes Facebook-sider, som de ikke kan nå fra deres egne platforme.

”Her kan de komme ud til de følgere, som følger Ekstra Bladets eller TV 2’s Facebook-sider, og så kan de ride med på deres reach,” siger Marcus Stoltze.

”Det er en fremragende metode i forhold til, at du normalt har dit eget lille ekkokammer, hvor de på forhånd indviede giver dig ret. Men hvis du vil ud over rampen, skal du ud og blande dig, og der er masser af brugere, der ikke er inde på politikernes Facebook-sider,” siger Benjamin Rud Elberth.

De er også enige om, at fænomenet vil brede sig.

”Jeg tror, vi inden for kort tid vil se, at også rød blok gør det her. De kan ikke lade være nu, for det er en super nem måde at få meget reach ud over de personer, der normalt følger ens side,” siger Marcus Stoltze.

Benjamin Rud Elberth rådgiver flere politikere fra forskellige partier frem mod kommunalvalget. Her mener han også, strategien vil brede sig.

”Enten kan du oprette din egen debat, som du har svært ved at trække folk til. Eller også kan du gå ind i en debat, som allerede er der, og vinde den. Det sidste er meget, meget nemmere,” siger han.

’En meget smart strategi’

I de store nyhedshuse DR og TV 2 har de også bemærket kommunikations-tricket fra politikerne.

”Det er relativt nyt for os, men vi har bemærket det som fænomen, og det er selvfølgelig noget, vi holder øje med,” siger DR’s nyhedschef, Thomas Falbe.

”Algoritmerne fungerer jo på den måde, at hvis du får mange interaktioner, så bliver dit udsagn fremhævet og kommer til at ligge højt oppe i tråden. På den måde ligner det kommunikationsmæssigt en meget smart strategi,” siger han.

Vil ikke være parti-redskab

Alligevel har DR ikke tænkt sig at justere sin moderering. I hvert fald ikke foreløbigt.

”Det er fint, at der er en debat, hvor politikere og borgere og vælgere kan komme i dialog. Det er også en del af formålet med at have en lødig og saglig debat,” siger Thomas Falbe.

Generer det dig som nyhedschef i public service-huset DR, hvis det primært er politikere fra blå blok, der bruger jeres Facebook-side som politisk platform?

”Mon ikke det hurtigt finder vej til den anden politiske fløj? Vores opgave er at sørge for, at der ikke er en eller anden fuldstændigt skæv debat, som bliver kapret af et bestemt politisk synspunkt,” siger Thomas Falbe.

Han understreger dog, at DR ’holder øje’ med tendensen, ikke mindst frem mod kommunalvalget.

”Vi har jo ikke lyst til at være et redskab i hverken et lokalt eller nationalt partikontor.”

På samme måde siger Kirstine Benedicta Lauritzen, redaktionschef på tv2.dk, at de følger brugen af kommunikationsknebet. Men hun mener, det er ’lidt hypotetisk’ at svare på, om TV 2 vil regulere sine måder at moderere Facebook-siderne på.

”Det forholder vi os til løbende. Men politikere har selvfølgelig ret til at komme til orde hos os, så længe de overholder vores retningslinjer – ligesom alle andre,” siger Kirstine Benedicta Lauritzen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen