search

Podcast: Følelsesladet kommunikation styrker minkavlerne

Den følelsesladede kommunikation i medierne kan sikre minkavlerne sympati og en større erstatning, vurderer to eksperter i første episode af Journalistens podcast ’Budskab’. Lyt med her

Der ligger næppe nogen overordnet kommunikationsstrategi bag de seneste ugers mange interviews med minkavlere i medierne.

Men den ærlige og følelsesladede kommunikation, som minkavlerne har bragt for dagen, stiller minkavlerne stærkt i de politiske forhandlinger om, hvor stor en erstatning de skal have for at lukke deres erhverv. Og kommer formentlig til at betyde en højere erstatning til minkavlerne, end de ellers ville have fået.

Sådan lyder det samstemmende fra de to eksperter, som er med i første episode af Journalistens podcast ’Budskab’.

”Man hører smerten og vil gerne hjælpe dem. Og det er en type mænd, man ikke er vant til at høre sidde og krænge deres følelser ud,” siger Steffen Hjaltelin, stifter af Hjaltelin Stahl og kampagnemager for Venstre i 15 år frem til 2019.

Trine Kromann-Mikkelsen, kommunikationsdirektør i Demant, er enig.

”Det betyder, at dem, der forhandler om deres kompensation, står bedre. De har en opbakning, og det er meget, meget svært for nogen ikke at ønske at hjælpe de her mennesker. Så det er en af de vigtige effekter af den måde at kommunikere på,” siger hun.

Farligt at kommunikere rasende

Mediedækningen har blandt andet vist minkavlere, som står midt i at aflive deres mink og nedlægge deres egne jobs. Minkavlere, som har gået rundt blandt tømte bure eller set deres døde mink blive læsset op i store lastvogne. Og nogle, som har grædt foran rullende kamera.

Steffen Hjaltelin peger på, at minkavlerne også kunne have kommunikeret ’rasende’, som for eksempel franske landmænd tidligere har gjort. Det betød demonstrationer med afbrændinger af dæk og blokader af gaderne.

”Det havde været rigtigt dumt, helt ned til rigtigt dumt for den ekspropriations-størrelse, det ender med at blive. Nu har de fået medfølelsen og sympatien på deres side,” siger Steffen Hjaltelin.

’Budskab’ er Journalistens nye podcast om kommunikation med Line Ernlund som fast vært. Podcasten udkommer hver torsdag. Første episode handler også om, hvordan statsminister Mette Frederiksen kommer videre efter #minkgate og om en omdiskuteret reklamefilm fra Mærsk.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen