search

Brostrøm-fatamorgana er blevet viral succes

”Han er et menneske, som rummer meget mere end bare det at være en kold myndighed,” lyder det fra en af idémændene bag ny kampagnefilm med Sundhedsstyrelsens direktør i nøglerolle

Det var tilbage i sommer, kampagneteamet hos Advice begyndte deres arbejde med fire nye kampagnefilm produceret for Sundhedsstyrelsen. Formålet var at motivere unge til fortsat at overholde de efterhånden noget trættende corona-restriktioner.

Nu er der kommet fire korte film, hvor den gennemgående gimmick er Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, der dukker op som et fatamorgana, når filmenes hovedroller er lige på grænsen til at overtræde corona-reglerne om at holde afstand, om at blive hjemme, hvis man har symptomer, og om at tage hjem fra byen klokken 22.

Advice har lavet kampagnen ’Du kan godt!’ for Sundhedsstyrelsen. De var ikke i tvivl om, at Søren Brostrøms ansigt er en effektiv trigger til corona-reglerne –  også hos de unge.

”100 procent. Der er en udpræget forståelse for, hvem han er, og hvad han står for,” siger Mark Müller, kreativ chef hos Advice.

Og derudover er Søren Brostrøm et godt billede på corona-restriktionerne, fordi de unge kan relatere til ham, mener Mark Müller.

”Han er et menneske, som rummer meget mere end bare det at være en kold myndighed. Han er også en personlighed, som har sagt, at det er ok at have sex og ok at være pissed over det hele indimellem. Den menneskelighed ville vi gerne have med,” siger han.

Vil etablere empati med de unge

Formålet har været at udvikle en kampagne i et mere emotionelt spor end de blå ’oplysningskampagner’, Sundhedsstyrelsen har kørt siden epidemiens udbrud, og som vil fortsætte. En kampagne, hvor det ikke var Sundhedsstyrelsen, der sendte informationer indefra-ud, men hvor det derimod gjaldt om at etablere en ’vi-følelse’.

Det stod hurtigt klart, at de ville bruge humor som et greb til at bryde isen. Og at kampagnen skulle etablere en empati for de unge, som lider store afsavn på grund af corona-reglerne.

”Så vi ville gerne iscenesætte Sundhedsstyrelsen som dem, man kan pege fingre ad, når man har behov for at pege fingre ad nogen. Som nogen, der popper op, når man får en følelse af, at ’nu skal vi lige give den lidt ekstra gas’ – men fordi vi står midt i en pandemi, kan vi ikke rigtigt gøre det.”

”Her kunne vi ikke se noget bedre ansigt end Brostrøms,” siger Mark Müller og tilføjer, at Sundhedsstyrelsens direktør hurtigt var med på idéen.

”De syntes også internt i Sundhedsstyrelsen, at det var fedt at iscenesætte dem mere menneskeligt og få en anden tonalitet.”

’Viral succes’

Kampagnefilmene er blevet taget godt imod på sociale medier. Ifølge Mark Müller blev filmene delt 3.000 gange og fik 4.000 likes allerede efter fire timer på sociale medier.

”Det er det, vi internt kategoriserer som en viral succes,” siger han.

Mark Müller fortæller også, at sangen ’Gå nu hjem’, som optræder i en af kampagnefilmene, bliver delt rundt til blandt andet barer og lagt på Spotify.

Ifølge ham måler Sundhedsstyrelsen via deres medieovervågning og SoMe-overvågning, hvor godt filmene lykkes med at nå de unge.

”For os har succeskriteriet været at skabe noget, som kommer til at indgå i de unges sprog. Det er for tidligt at måle på, om vi lykkes,” siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen