
Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, og statsminister Mette Frederiksen har stået side om side på pressemøde efter pressemøde under coronakrisen. Men jornalister i årets pr-barometer vurderer Sundhedsstyrelsens mediehåndtering til at være bedre end Statsministeriets. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Sundhedsstyrelsen har leveret en bedre mediehåndtering under coronakrisen end Statsministeriet.
Og Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, har i højere grad end statsminister Mette Frederiksen ydet en god medieindsats under coronakrisen.
Det er billedet i årets PR-barometer fra analyse- og konsulenthuset Aalund, hvor 221 journalister har bedømt virksomheder, organisationer og talspersoner på deres dialog med medierne.
Ud over den sædvanlige årlige undersøgelse af virksomheders kommunikation og mediehåndtering indeholder undersøgelsen i år også et særligt afsnit om kommunikationen under coronakrisen.
Og her lægger Sundhedsstyrelsen sig på alle måder i front.
Bedst til mediehåndtering
På spørgsmålet: ’Hvilke tre virksomheder, offentlige institutioner eller interessegrupper er bedst til mediehåndtering under corona-krisen?’ svarer 10,4 procent af journalisterne ’Sundhedsstyrelsen’, mens kun 5,2 procent svarer ’Statsministeriet’, og 2,0 procent svarer ’Rigspolitiet’.
På spørgsmålet: ’Hvilke tre enkeltpersoner i Danmark har i særdeleshed ydet en god medieindsats under corona-krisen?’ svarer 26,1 procent ’Søren Brostrøm’, mens 22,6 procent svarer ’Mette Frederiksen’ og 3,1 procent svarer ’Kåre Mølbak’. 1,8 procent svarer ’Magnus Heunicke’.
I undersøgelsen er journalisterne også blivet spurgt: ’Hvilke tre myndigheder, der er involveret i håndteringen af corona-krisen, har været den mest proaktive og bedst til at sælge sit budskab i medierne?’
Også her ligger ’Sundhedsstyrelsen’ øverst med 47,8 procent, mens 11,2 procent svarer ’Statsministeriet’, 8,2 procent svarer ’Statens Serum Institut’, og 2,2 procent svarer ’Rigspolitiet’.
”Tæt på lykkelig”
Sundhedsstyrelsens pressechef ,Tina Gustavsen, har tidligere til Journalisten fortalt om presseindsatsen under coronakrisen. Styrelsen har vedtaget en kommunikationsstrategi om at stille op til alt det, de kan, men:
”Vi har simpelthen ikke ressourcer til at stille op til det hele,” måtte Tina Gustavsen sande tilbage i marts.
Den massive efterspørgsel på kommunikation fra Sundhedsstyrelsen betyder også, at styrelsen nu søger en kommunikationschef.
I et skriftligt svar til Kommunikationsforum skriver Tina Gustavsen om resultatet i PR-barometeret:
”Jeg er simpelthen tæt på lykkelig over, at så mange i undersøgelsen synes, at vi har gjort det godt. Så bliver det ikke bedre for en pressechef.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.