
Efterspørglen på kommunikation fra Sundhedsstyrelsen er mangedoblet på grund af corona. Ikke kun med pressemøder, men også i form af bl.a. kampagner, pressehenvendelser og SoMe-opgaver. Nu søger styrelsen en kommunikationschef. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kommunikationsopgaven er eksploderet i år i Sundhedsstyrelsen på grund af corona. Alene omfanget af pressehenvendelser er firedoblet i forhold til sidste år.
Det oplyser styrelsens pressechef siden 2015, Tina Gustavsen, efter en række hektiske måneder, der kun ser ud til at fortsætte. Og derfor søger Sundhedsstyrelsen nu en kommunikationschef.
”Det er jo eksploderet i år. Vi er vel gået fra at være omtrent fem, der løste kommunikationsopgaver, og nu har vi udsigt til at blive omkring 30, inklusive en stor håndfuld studentermedhjælpere,” siger Tina Gustavssen.
Behovet for en kommunikationschef er også opstået, fordi Sundhedsstyrelsen skal have ny organisering. I den forbindelse bliver ’kommunikation’ en af 10 nyoprettede enheder, som skal have hver deres chef i spidsen.
Som styrelsen opererer i dag, har presse, kampagner og sociale medier ikke én samlet enhed at arbejde i.
”Det er lidt som små paddehatte, der har vokset sig store mere eller mindre autonomt,” beskriver Tina Gustavsen, der benævner presseafdelingen som hendes egen ’lille selvkørende biks’.
Dertil kommer for eksempel SoMe-afdelingen. Sundhedsstyrelsen ansatte en SoMe-ansvarlig, som skulle opbygge en Facebook-profil til lancering hen mod sommeren. Da coronaen kom, fremrykkede de lanceringen af Facebook-siden.
”Det er også eksploderet, og det er coronaen, der har gjort det. Nu er de fire fuldtidsansatte plus otte studenter, som kun laver det,” siger Tina Gustavsen.
Kampagneindsats slår rekord
Sundhedsstyrelsen udgiver i år omtrent tre-fire gange så mange pressemeddelelser som sidste år. Omfanget af informationen til borgerne er også blevet større, og kampagneindsatsen slår nye rekorder.
”Vi har aldrig haft så stor en kampagne før. Hverken i omfang eller pris,” siger Tina Gustavsen.
Hun glæder sig til, at de forskellige kommunikationsopgaver bliver samlet og får én samlet chef.
”Vi trænger til det. Jeg synes, det er skønt at være i en organisation, hvor man har respekt for kommunikation som et væsentligt ben i organisationen, i og med vi bliver en af de 10 enheder i styrelsen,” siger hun.
Der har tidligere været en kommunikationschef-stilling i Sundhedsstyrelsen, men ikke i de år, Tina Gustavsen har været pressechef. Og Søren Brostøm skal ikke forvente en ansøgning fra hende i bunken.
”Nej. Jeg skal lave presse. Det er det, jeg elsker,” siger hun.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.