search

JP/Politiken-direktør: Alt for tidligt at fyre som Berlingske

Berlingskes fyringsrunde som følge af coronakrisen får ikke JP/Politikens Hus til at følge trop. ”For os er det alt for tidligt at gribe til så drastiske tiltag,” siger direktør Stig Kirk Ørskov

”Lige nu er vi mest optaget af at udføre vores samfundsopgave og fastholde arbejdspladser.”

Sådan siger administrerende direktør i JP/Politikens Hus Stig Kirk Ørskov som reaktion på, at Berlingske Media tirsdag annoncerede fyringsrunde som følge af coronakrisen. 25 stillinger i koncernen skal nedlægges, heraf 10 redaktionelle.

Stig Kirk Ørskov understreger, at han ikke vil kritisere Berlingske eller andre virksomheders beslutninger.

”Men for os er det alt for tidligt at gribe til så drastiske tiltag. Vi skylder både os selv og vores medarbejdere, som knokler røven ud af bukserne i en svær situation, at se tiden an og tænke os godt om,” siger han.

Kan ikke garantere noget som helst

Berlingske har vurderet, at coronakrisen kommer til at koste mediehuset et forventet annoncetab på 58 millioner kroner. Den slags vurderinger vil Stig Kirk Ørskov ikke kaste sig ud i.

”Vi mærker helt klart også, at annoncemarkedet er hårdt ramt. Men for os ville det ikke være seriøst at vurdere langtidsvirkningerne på det nuværende, ret spinkle grundlag,” siger direktøren.

Men ender I ikke samme sted som Berlingske – bare på et senere tidspunkt?

”Det vil helt klart være alt for letsindigt at begynde at garantere noget som helst. Men det er vigtigt at sende et signal om, at vi synes, det er for tidligt for os at tage så drastiske konsekvenser,” siger Stig Kirk Ørskov.

Krab: Ikke reaktion på det akutte annoncetab

Tillidsrepræsentant på Berlingske Ivar Carsten Carstensen sagde i går til Journalisten, at han mener, ledelsen i Berlingske Media har været for hurtig til at gribe til fyringer.

”Jeg vil gerne anerkende, at vi mister mange penge i annonceindtægter. Men jeg synes, det er en urimeligt hård og hurtig reaktion fra ledelsens side. Folk sidder derhjemme og knokler, og så får de det her slag uden at kunne dele det med kollegerne,” sagde han.

Koncernchef i Berlingske Media Anders Krab-Johansen er ærgerlig over situationen, men understreger, at sparerunden ikke kun handler om krisen lige nu. Den skal også sikre mediehuset til den recession, som forventes bagefter, forklarer han.

”Vi reagerer ikke på det akutte annoncetab, vi reagerer på, at det har udløst en økonomisk recession,” sagde Anders Krab-Johansen tirsdag. 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen