search

Facebook lukker satireprofil om Radio Loud

Satireprofilen @RealRadioLoud er blevet lukket af Facebook efter ønske fra Radio Loud. ”Vi har et navn, som vi selvfølgelig ønsker at beskytte,” lyder det fra radiokanalen. ”Det stod i vores beskrivelse, at det var satire,” siger manden bag

Hvor går grænsen for satire?

Ifølge Facebook blev den krydset, da Mikkel Storgaard lavede en satireprofil over radiokanalen Radio Loud på Facebook. Profilen havde navnet Radio Loud, profilens ”handle” var @realradioloud som en reference til Donald Trumps Twitter-profil, @realdonaldtrump, og profilbilledet var en nisse omkranset af teksten ”RADIO LOUD – JA TAK”.

Facebook lukker satireprofil om Radio Loud

Profilbilledet for satireprofilen om Radio Loud, som Mikkel Storgaard står bag. Illustration: RealRadioLoud

Efter en klage fra Radio Loud har Facebook lukket profilen, fordi Facebook vurderer, at den krænker Radio Louds varemærke.

”Jeg skal passe på, hvad jeg siger. Men jeg vil vove at påstå, at det var rimeligt tydeligt, at vi ikke var den ægte vare,” siger Mikkel Storgaard, der stod bag profilen.

Her har man blandt andet kunne se satiriske opslag med programkoncepter til Radio Loud.

Synes du, I deklarerede godt nok, at der var tale om en satireside?

”Jeg synes, vi havde deklareret det rigtigt godt. Vi havde valgt kategorien satire/parodi på Facebook. Det stod i vores beskrivelse, at det var satire. Og vi havde et profilbillede af en stofnisse med en parodi over ”Atomkraft nej tak”-badget skrevet med comic sans.”

Derfor mener Mikkel Storgaard både, at det var en fejl af Facebook at lukke siden – og af Radio Loud i første omgang at klage over, at den skulle have krænket Radio Louds varemærke.

Et beskyttet varemærke

På Radio Loud fortæller direktør Ann Lykke Davidsen, at Radio Loud konsekvent har klaget over alle, der bruger Radio Louds navn. Navnet er et beskyttet varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen.

”Når vi går i luften, er vi interesserede i, at det er os, der er Radio Loud. Derfor bliver alle på Facebook og Twitter, der gør brug af vores navn, anmeldt. Og så er det Facebook og Twitter, der tager stilling til, om det skal lukkes,” siger hun.

Derfor vil hun heller ikke kommentere den konkrete kritik fra Mikkel Storgaard.

”Vi har ikke taget stilling til, om det er satire eller ej. Vi har et navn, som vi selvfølgelig ønsker at beskytte. Hvis du bruger vores navn, finder vores system det, og så indberetter vi det,” siger hun.

Synes du, det er et problem, hvis nogen laver satire med Radio Loud?

”Satire er velkommen. Der er masser, der laver satire om os. Der er så mange memesider i gang lige nu. Det har vi ikke noget problem med,” siger Ann Lykke Davidsen.

Man kan lave satire med beskyttede navne

Men hvad siger loven egentlig om satire og beskyttelse af brands?

Grundlæggende er det tilladt at bruge selv beskyttede varemærker med henblik på satire – så længe det er gjort på en måde, hvor det står klart, at der er tale om satire.

Det fortæller advokat med speciale i varemærkeret Knud Wallberg. Han har skrevet en ph.d. om brugen af andres varemærker i digitale medier og var fra 1992 til 1999 chef for varemærkeafdelingen hos Patent- og Varemærkestyrelsen.

”Hvis det er klart, at det er satire – eller kritik af et brand – så må man gerne bruge et varemærke. Der vinder ytringsfriheden over varemærkeretten,” siger han og giver et eksempel fra Klagenævnet for domænenavne, hvor han sidder og behandler klager over brug af beskyttede varemærker.

”Her vil jeg drage en parallel. Vi har behandlet en klage over domænenavnet lorteseat.dk. Det må man gerne registrere og bruge, fordi det er en ytring, der ikke bare kopierer varemærket Seat.”

Ifølge Knud Wallberg taler det til satirikernes fordel, at de har et såkaldt ”handle”, der hedder @realradioloud, som henviser til Donald Trumps profil. Det taler også til facebooksidens fordel, at de skriver, at der er tale om en satireprofil, og at de ikke bare kopierer Radio Loud.

”Havde det bare været en profil med kontonavnet Radio Loud, havde Loud en god sag. Men det indeholder også elementer, der kan opfattes som en ytring, eksempelvis henvisningen til Donald Trump, så eksemplet kræver en mere nøje vurdering. Det er svært,” siger han.

Knud Wallberg kan derfor heller ikke endegyldigt sige, om Facebook overreagerer – eller om profilen rent faktisk bryder varemærkeloven.

Men:

”Facebook får tusindvis af sådan nogle klager, og jeg ved ikke, hvor grundigt de har vurderet denne.”

Han understreger dog, at såfremt profilen strider mod Facebooks egne retningslinjer, er Facebook stadig i sin gode ret til at slette profilen.

Facebook svækker satiren

Mikkel Storgaard mener, at sletningen af facebookprofilen er et problem for muligheden for at lave satire på Facebook.

”Facebook er et af verdens største medier lige nu. Hvis du vil lave satire og fis og ballade, så skal du gøre det der, hvor folk er, og de er på Facebook. Så jeg synes, det her begrænser muligheden for at lave satire,” siger han.

”Jeg kunne forstå det, hvis vi lavede fake news om Loud og gjorde alt for at ligne dem. Men det gør vi ikke. Bruger man bare to minutter på at kigge på siden, vil man se, at det er for sjov. Jeg kan ikke se, at det på nogen måde er et problem for Loud.”

Mikkel Storgaard undrer sig over, at i hvert fald fire andre danske facebookprofiler med navnet Radio Loud, der laver sjov med radiokanalen, endnu ikke er lukket af Facebook.

Han fortæller ligeledes, at han har klaget til Facebook over sletningen. Ifølge ham har Facebook svaret, at den nemmeste måde at få genåbnet profilen på er ved at få en skriftlig annullering af klagen fra Radio Loud.

”Mit højeste ønske lige nu er at få en dialog med Radio Loud om, hvad der skal til, for at de annullerer klagen. Jeg vil gerne have lov til at blive ved med at lave sjov, og hvis det betyder, at jeg eksempelvis i profilnavnet skal lave en parentes, hvor der står parodi, så gør jeg gerne det,” siger han.

På Loud ville Ann Lykke Davidsen ikke umiddelbart komme Mikkel Storgaard i møde.

”Det er ikke os, der har lukket dem, det er Facebook. Jeg vil sige til dem: Vær kreative. Navnet kan staves på andre måder, og jeg er sikker på, at hvis de er opsat på at lave det, så finder de med garanti en anden vej igennem Facebooks nåleøje.”

Hun skriver dog efterfølgende på mail, at hun ”gerne vil gå i dialog med Mikkel. Det, synes jeg, er et fair ønske.”

Journalisten har skrevet til Facebook for at få en kommentar til kritikken. Facebook er ikke vendt tilbage på Journalistens henvendelse.

Kommentarer
13
Jesper Bech Pedersen
30.03.20 09:11
Facebook er ikke vendt tilbage... CHOK!

Måske kunne Mikkel Storgaard sno sig ved at skrive 'aloud' i stedet for 'loud'. Det betyder i princippet det samme, men det ville også være en måde at give et lille smølfespark til facebook og Radio Loud - eftersom 'aloud' jo udtales lige som 'allowed'.

Mikkel, hvis du gør brug af det, skal jeg have 10.000 kroner, ellers krænker du min fantastiske kreation :-)

@realradio-a-loud
Fremhævet af Journalisten
Anders Jensen
30.03.20 09:21
Det bliver spændende på onsdag, at høre om Loud er lige så elendigt som forventet.

Hilsen den frustrerede borger, der er gået fra 5-10 timers ugentlig radiolytning d. 22/10-19 til 0 timer i dag.
Fremhævet af Journalisten
Frederik Holgersen
30.03.20 10:22
Loud burde da ellers være glade for opmærksomheden, for den forsvinder lynhurtigt når lyttertallene kommer.
Loud bliver et beskæftigelsesprojekt for journalister og deres venner, som i fire år får betalt deres store lønninger af staten.
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Storgaard Knudsen
30.03.20 10:51
Lige en kort kommentar;
omend det ganske rigtigt er Facebook der traf beslutningen om at lukke siden, er det kun Radio LOUD der kan få Facebook til at trække beslutningen tilbage igen.

Derfor har Ann Lykke Davidsen ret i at Facebook fik siden lukket, men det er altså Radio LOUDs, og ikke Facebooks, ansvar at bede om at få den lukket op igen.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
30.03.20 11:13
Tja… det hele handler vel om, at folkene bag Radio Laud godt er klar over, at det er et taber-projekt som de har gang i, for ellers ville de slet ikke spilde deres tid på, at gå efter en FaceBook-side, med noget satire.


Men sagen er jo, at politikerne for alt i verden ville af med Radio24syv, og de var meget godt tilfredse med, at de fik nogle projekter som muligvis ville blive et flop, for så kunne de bare lukke skidtet, og gi’ kanalen til DR.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
30.03.20 11:16
@Anders Jensen: Du var godt nok heller ikke den store radioforbruger tidligere. Egentligt utroligt, at du slet ikke kan finde noget, der er interessant. Du må være ualmindeligt radiokræsen.
Fremhævet af Journalisten
Simon Shine
30.03.20 11:37
Uden at have forstand på varemærker, kan jeg sagtens forestille mig at den ironiske tolkning af "real" ikke holder i en ankesag. Donald Trump valgte netop "realDonaldTrump" fordi "DonaldTrump" var taget. Hvis den rigtige Radio Loud var i samme situation, havde de måske ikke-ironisk valgt en lignende tilføjelse ("real", "that", "the" eller noget tilsvarende på dansk).

I linje med Jesper Bech Pedersens radioALoud-forslag til parodierende navne som de ville have svært ved at gøre indsigelse mod:

FakeRadioLoud, UnrealRadioLoud, RadioLawd, RadioLoudrup, RealRadioAloud, RadioLouder.
Fremhævet af Journalisten
Ikke-Jesper Bech Pedersen
30.03.20 11:37
Facebook er ikke vendt tilbage... CHOK!
Måske kunne Mikkel Storgaard sno sig ved at skrive 'æloud' i stedet for 'loud'. Det betyder i princippet det samme, men det ville også være en måde at give et lille smølfespark til facebook og Radio Loud - eftersom 'æloud' jo udtales lige som 'allowed'.

Mikkel, hvis du gør brug af det, skal jeg have 10.000 kroner, ellers krænker du min fantastiske kreation :-)

@realradio-æ-loud
Fremhævet af Journalisten
Anne Hansen
30.03.20 14:58
Gud hvor lyder mange af jer bitre og frustreret. Giv dog LOUD en chance inden i skyder det helt ned. Det ville virkelig klæde journalist branchen, at støtte mere op omkring hinanden. Det er langt nemmere at sidde derhjemme og være internet krigere end at have hånden på kogepladen, og skabe noget nyt.
Fremhævet af Journalisten
Mogens Zender
30.03.20 18:31
Uden overhovedet at have den mindste viden om realradioloud:

Hvordan kan det være at så snart noget kalder sig satire skal det forsvares med næb og klør. Al kritisk sans, kvalitets- og relevanskrav er pist borte når ophavet kalder det satire.
Jeg har efterhåndsen prøvet at lytte, læse og se - meget og længe. Men jeg beklager, det meste er underbegavet ligegyldigt lort. Er det bare mig der er umoderne og fejlagtigt forventer at det jeg skal præsenteres for giver mening eller har en gennemtænkt holdning. Eller er der bare en angst blandt voksne mennesker for at træde udenfor satirejubel flokken?
Og nej, inden nogen spørger, jeg vil ikke komme med eksempler på hverken det ene eller det andet. Jeg vil jo nødigt kommet til at fornærme en "satiriker"
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
31.03.20 07:40
@Anne Hansen: Nu kan alle jo kommentere her på Journalisten, så selv om nogle journalister kan være lidt bagstræberiske, behøver det altså ikke være DJ-medlemmer eller andre fra den aktive presse - hvis jeg må skrive det sådan - der kommer med disse negative meldinger.
Fremhævet af Journalisten
Simon Shine
31.03.20 14:02
Anne Hansen skrev:

> Gud hvor lyder mange af jer bitre og frustreret.

Af en person som bliver provokeret af negative kommentarer, var det en meget provokerende og negativ ting at sige. Din kritik er hverken målrettet eller konkret. Jeg har genlæst indlæggene før dig, og kan godt se mønsteret:

"Radio Loud kommer aldrig til at være lige så godt som 24/7"
"Statsstøttet radio medfører dårlig kvalitet"
"Radio Loud er ikke sjove, hvis de ikke kan tåle at blive mobbet"

Det er den essens jeg ser i ovenstående indlæg.

Og det kan jo være, noget af det er rigtigt, og at noget er forkert.

Henrik Lind Jørgensen skrev:

> [det] behøver altså ikke være DJ-medlemmer [...] der kommer med disse negative meldinger

Nu er den her side jo vendt mod det åbne internet, så det kan være, du har ret.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Ole Jensen
02.04.20 15:14
Hvad med Radio Lut eller Radio Lyt...
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen