search

En mor sendte sin lille dreng på tværs af landet i et GoMore-lift og gik viralt

En mor, der sender sin søn på tværs af landet i et lift, fordi der er for få pædagoger i børnehaverne. Den satiriske video fra GoMore blev set af over en halv million. Vi har spurgt kommunikationsfolk: Hvordan fik du idéen til at gøre noget anderledes?

Man behøver ikke have hverken et stort budget eller lang produktionstid for at gå viralt.

Det lærte de hos GoMore tidligere i år, da deres aprilsnar om børn, der blev passet i GoMore-biler, ramte lige ned i en aktuel samfundsdebat om normeringer i institutioner.

”I starten handlede det ikke om at tale ned i en debat, men bare om, at det var så absurd, at vi syntes, det var sjovt,” siger Jacqueline Rodriques, som er PR & Partnerships Manager hos GoMore.

Overraskende kommunikation

Pressemeddelelsen er død. Men hvad gør du så, når du skal have din historie ud over rampen?

Vi har spurgt kommunikationsfolk, hvordan de med et overraskende greb er lykkes med deres kommunikation. Dette er femte artikel i serien.

Sammen med sin kollega Tobias Frandsen Thorup lavede hun i foråret et satirisk nyhedsindslag om, at forældre over hele Danmark nu var begyndt at sende deres børn med GoMore-lift i stedet for i daginstitutioner, fordi normeringerne simpelthen var bedre i bilerne.

”Når jeg sender Winston med GoMore, så får man normalt to voksne per barn. Og Winston, han får set en masse af Danmark,” siger en mor i videoen, hvorefter hun sender Winston med et lift til Skive og hjem igen.

Forældre bruger GoMore til børnepasning

Problemet med normeringer i daginstitutioner er nu så stort, at forældre er begyndt at booke lift rundt i Danmark til deres børn som alternativ børnepasning.Det satte Nyhederne fokus på i går 😊

Posted by GoMore on Sunday, March 31, 2019

Ville undgå at støde nogen

For GoMore var det første gang, de turde gå ind i en ophedet samfundsdebat. Og de brugte lang tid på at tale med kolleger i huset, der også var forældre, om, hvorvidt deres bidrag var passende eller endte med at støde nogen. Jacqueline Rodriques tror, de ramte rigtigt med videoen, fordi de ikke direkte skød på nogen.

”Vi var ikke ude med riven efter forældre, pædagoger, politikere eller nogen andre. Det var børnene, der var i fokus. Vi forsøgte at fremhæve kernen af problematikken uden at udstille nogen,” siger hun.

Da Jacqueline Rodriques og hendes kolleger kom på idéen, havde debatten om normeringer i institutioner efterhånden kørt et stykke tid, og hun var usikker på, om det var for sent at komme med. Men hun kunne se, at det stadig var noget, der optog de af hendes kolleger, der selv havde børn.

Kostede kun få tusinde kroner

Videoen, hvor lille Winston stiger ombord i en GoMore-bil i stedet for at komme i børnehave, udkom på GoMores sociale kanaler mandag den 1. april, og lørdag den 7. april blev der demonstreret for minimumsnormeringer landet over under parolen ”Er der en voksen til stede?”

”Der var bestemt også noget held. Da vi fik idéen og gik i gang, var vi ikke klar over, at der var en landsdækkende demonstration på vej, men det passede timingmæssigt perfekt for os,” siger Jacqueline Rodriques.

Da de havde lagt sig fast på idéen om normering, var der ikke langt til udførelse. Jacqueline Rodriques skrev et manus, og de gik i gang med at caste ”skuespillere” til videoen blandt hendes kolleger og deres børn. At filme og klippe videoen samt alt det grafiske stod Tobias Frandsen Thorup for, og det betød, at de kunne holde hele produktionen in house.

”Budgettet var meget lille. Vi endte med at bruge 5.000 kroner i det hele – inklusive indkøb af snacks til optagedagen,” siger hun.

Nåede ud til over en halv million

Jaqueline Rodriques og hendes kollega Tobias Frandsen Thorup brugte to dage på at planlægge, en dag på at optage og en dag på at klippe.

Videoen endte med at blive set over 700.000 gange på tværs af Facebook, LinkedIn og Instagram.

”Vi håbede på, at det kunne få organisk reach, både fordi vi ikke havde et stort budget til at betale for at skubbe det ud, men også fordi vi blev meget engagerede i historien og emnet, og vi havde troen på, at hvis folk bare så videoen, så ville den leve selv.”

”Der er en faglig stolthed i, at det får mange views, fordi folk synes, det er sjovt, og ikke fordi vi har betalt for det,” siger hun.

For Jaqueline Rodriques og hendes kolleger var det vigtigt, at videoen fik sit eget liv, fordi folk fik lyst til at tagge hinanden i kommentarerne.

Og så har bilbørnepasningssuccesen lært hende, at man nogle gange kan komme langt med at låne greb og formater, der findes i forvejen.

”Så gør det ikke noget, at man ikke har et kæmpe produktionshold, hvis kernen af idéen er god.”

Selv om videoen blev præsenteret på GoMores sociale kanaler som en stor nyhed, er hun i tvivl om, hvorvidt der faktisk var nogen, der hoppede på aprilsnarren.

”For mit eget egos skyld håber jeg, at nogen nåede at blive forarget og så kunne grine bagefter.”

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen