search

Skatteminister Morten Bødskov i hård kritik af Brian Laudrups dobbeltrolle: Det skal stoppe

Brian Laudrup har fået heftig kritik for sin rolle som landsholdskommentator for Discovery Networks og reklamesøjle for bettingselskabet Unibet. Nu vil skatteminister Morten Bødskov have ham og andre kendte ud af bettingreklamerne, skriver Børsen

Brian Laudrup er både landsholdskommentator for Discovery Networks og ambassadør for bettingselskabet Unibet.

Derfor kan man ofte se Brian Laudrup i bettingreklamer før landskampe, hvor han selv er ansat som ekspert og kommenterer.

Det har i Journalisten fået heftig kritik af advokat Heidi Højmark Helveg, som kalder dobbeltrollen ulovlig. Professor i markedsføringsret fra CBS Søren Sandfeld mener ikke, dobbeltrollen i sig selv er ulovlig, men kalder lovgivningen, der gør det muligt, hullet.

Men nu vil skatteminister Morten Bødskov (S) gøre en ende på Brian Laudrups dobbeltrolle, hvis ikke Unibet af sig selv vil stoppe med at bruge ham. Det siger han ifølge Børsen.

Eksplosion i bettingreklamer

I 2012 blev der i gennemsnit sendt 426 bettingreklamer på radio og tv i døgnet. I 2019 blev der til og med august sendt 1.200 bettingreklamer i døgnet.

Kilde: Kantar Gallup

Brian Laudrup bliver ifølge ministeren et værktøj til at få folk til at spille mere, fordi han både optræder som neutral fodboldekspert hos Discovery Networks og som tv-reklamefigur og ambassadør for Unibet.

”Det burde slet ikke være så svært for spilleselskaberne at fravælge folk i reklamer, hvis de også optræder som sportskommentatorer. Min opfordring er faktisk fuldstændigt klar: Det skal de holde op med,” siger han til Børsen.

Ifølge Børsen mener Morten Bødskov grundlæggende, at kendte skal ud af bettingreklamer, og vil se på det, når Folketingets partier i foråret går sammen for at ændre reklamereglerne for bettingselskaber.

Massiv kritik

Journalisten har i løbet af ugen bragt en række artikler, hvor bettingreklamer med Brian Laudrup og flere andre bettingreklamer får kritik for at være på kant med markedsføringsloven.

”Som seere blander vi det sammen. Det er det, lovgivningen skal forhindre. Når han er ekspert i fodbold, så man han vel også være ekspert i spil om fodbold? Vi bliver vildledt til at tro, at alt, hvad han siger, er godt, og at vi derfor skal tro på hans tips,” siger Heidi Højmark, der er advokat med speciale i markedsføringsret.

Også Center for Ludomani kritiserer brugen af Brian Laudrup og andre kendte.

”Der er ikke undersøgelser, der viser det. Men når kendte ansigter som Uffe Holm, Brian Laudrup eller Pilou Asbæk træder frem, så gør de det, fordi de tjener penge på det. Og bettingselskaberne giver dem penge, fordi det må have en afledt effekt på deres bundlinjer,” siger Morten Bay Jørsel, der er centerleder på Center for Ludomani.

Flere bliver ludomaner 

2005

Antal ludomaner: 11.042

Antal problemspillere: 18.059

Antal risikospillere: 129.796

2016
Antal ludomaner: 21.282

Antal problemspillere: 24.833

Antal risikospillere: 198.547

Kilde: VIVE, Pengespil og spilleproblemer i Danmark 2005-2016

Selskaber afviser kritik

Ifølge advokat Heidi Højmark Helveg vil det være relativt simpelt for politikerne helt klart at forbyde brugen af eksempelvis Brian Laudrup i bettingreklamer.

Ifølge professor Søren Sandfeld skal politikerne dog holde tungen lige i munden, når de udformer eventuel ny lovgivning, hvis de vil forbyde brugen af kendte eller programmedarbejdere.

”Ja. Lovteknisk tror jeg godt, man kan, men de skal være meget skarpe på at få det skrevet direkte ind i spilloven og gøre det klart, at det er en særregel for betting, som gør sig gældende uanset platform,” siger han.

Både Discovery Networks og Unibet afviser over for Journalisten, at de bryder loven.

I et svar på mail afviser Unibet Danmarks pressechef, Per Marxen, at der skulle være noget ulovligt i Brian Laudrup-reklamerne:

”Vi sikrer os altid, at vores markedsføring overholder gældende danske regler,” skriver Per Marxen i en mail.

Discovery Networks afviser også blankt, at der skulle være noget problematisk ved reklamerne, selv om Brian Laudrup arbejder som ekspert for dem.

”Discovery er ikke omfattet af reklamebekendtgørelsen, da vi sender fra London,” skriver chef for kommunikation og pr hos Discovery Lena Bøgild i en mail til Journalisten.

Stort set frit spil

Journalisten har ligeledes i dag kunnet fortælle, hvordan bettingselskaberne stort set kan bryde markedsføringsloven, som de ønsker.

I et interview erkender Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, at der ikke er ressourcer til at føre tilsyn med de mange tusinde bettingreklamer, der bliver sendt i Danmark.

”Det er helt umuligt for os. Vi har ikke ressourcer til at foretage en systematisk overvågning af markedet for bettingreklamer på nogen måde,” siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.

Christina Toftegaard Nielsen, betyder det her, at bettingselskaber potentielt kan bryde markedsføringsloven uden konsekvenser?

”Ja, desværre. Og det er ikke, fordi jeg mener, der ikke er behov for det,” siger hun.

Ifølge advokat Heidi Højmark Helveg bør politikerne overveje at tilføre flere ressourcer til Forbrugerombudsmanden.

”Uden det kan det jo være ligemeget at ændre loven,” siger hun.

Kommentarer
3
Klaus Stausbøll
29.01.20 16:31
Det holder ikke vand at forbyde kendte at optræde som reklamesøjle, bare fordi at de kendte, hvis præmissen går på sammenblandingen af rollen som fodboldekspert/kommentator og samtidig betting-ambassadør, som i tilfældet Brian Laudrup. Uffe Holm og Pilou Asbæk er netop ikke fodboldeksperter/kommentatorer - men blot kendte profiler, der i lighed med mange andre kendisser bruges i reklameøjemed.
Langt mere problematisk og umoralsk er det, at notoriske gamblere og fodbold-elskere, der måske lider af ludomani eller sågar er blevet behandlet for ludomani, ikke kan se en fodboldkamp på TV eller fladskærm uden at blive fristet ikke bare én - men flere gange - før og under kampen, hvor der løbende lokkes med en hurtig gevinst for at bette rigtigt på pausestillingen, på næste målscorer, på slutresultat med mere. Udelukkende ved hjælp af nogle få klik eller en app på mobilen. Helt på lige fod med de drankere og alholikere, der får serveret fodboldkampen med adskillige skummende øl-reklamer af blandet herkomst. Hele reklame-konceptet omkring CL-turneringen, store fodboldopgør og flere andre sportsevents handler udelukkende om at skabe afhængighed, og om at det er helt legitimt at gamble og drikke, når der sport på programmet. En usmagelig sammenblanding, der underminerer både DIF's og DGI's og mange andre aktørers ihærdige bestræbelser på at fremme folkesundheden via idræt og friluftsliv i fritiden, i det lokale foreningsliv, i fitnesscentret og på arbejdspladsen sammen med gode og hyggelige kolleger. Set i det perspektiv er Laudrup og kompagni's medvirken 100 procent obstruction, hvad enten de også er fodboldkommentarer - og såkaldt eksperter - eller ej.
Fremhævet af Journalisten
Henri Nissen
30.01.20 16:12
Godt at Morten Bødskov tager fat på det her.
Brian giver spillelidenskabens bagmænd et respektabelt udseende. Men han optræder som er en ulv i fåreklæder.
Fremhævet af Journalisten
Jørgen Kjær Mortensen
01.02.20 00:21
Morten Bødskov skal sikkert nok få skovlen under Brian og co. han skal bare ha en lille smule KRYPTONIT i virkeligheden optræden han inkognito og heder Clark Kent.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen