search

Center for Ludomani: Forbyd kendte i bettingreklamer

Brugen af kendte i bettingreklamer vækker skarp kritik fra Center for Ludomani, der vil have det forbudt. Den idé bliver bakket op af advokat i markedsføringsret. Men kan det overhovedet lade sig gøre?

Skuespilleren Pilou Asbæk. Fodboldlegenden Brian Laudrup. Komikeren Uffe Holm.

Det er alle kendte, som lige nu kan ses i forskellige betting- og casinoreklamer på dansk tv.

At bruge kendte i reklamer er en praksis, der er helt i orden ifølge de love, der begrænser reklamer for spil og betting i Danmark.

Det eneste krav er, at reklamerne ikke må give indtryk af, at den kendte har fået sin rigdom eller succes på grund af betting.

Men ifølge advokat med speciale i markedsføringsret Heidi Højmark Helveg er det en lov, landets politikere med fordel kunne overveje at kigge på, hvis de vil skærpe reglerne for bettingreklamer.

Hun peger på Bet365, der har hyret Pilou Asbæk som frontfigur, som et godt eksempel.

”Noget, der kan pikere mig, er reklamerne med Pilou Asbæk. Når rollemodeller bliver brugt som reklamesøjler for spil – det er også store danske fodboldspillere – så kunne de overveje, om det skal være lovligt, at de opfordrer os til at spille,” siger hun.

Skatteminister Morten Bødskov (S) har i foråret blandt andet foreslået, at der skulle dæmmes op for antallet af bettingreklamer. Siden 2012 er antallet af bettingreklamer, der bliver sendt på radio og tv, steget fra i gennemsnit 426 i døgnet til 1.197 i døgnet ifølge tal fra Kantar Gallup.

”Jeg er åben over for alle idéer, der kan vende udviklingen,” lød det dengang fra Morten Bødskov til DR.

Heftig debat om bettingreklamer

Der har i efteråret været heftig debat om bettingreklamer.

Sportsmediet Mediano har helt droppet dem efter at have haft et partnerskab i flere år med Danske Spil og Oddset.

”Den primære årsag er stigningen i spilafhængighed blandt unge,” lød det blandt andet som begrundelse fra chefredaktør Peter Brüchmann til Journalisten.

Bold.dk, Tipsbladet, Discovery Networks og Viasat har alle ifølge Mediawatch valgt at beholde bettingreklamer.

Skatteminister Morten Bødskov vil også se på, hvordan loven kan strammes, har han sagt til DR.

Vi har undersøgt flere bettingreklamer for at spørge: Overholder reklamerne egentlig loven nu? Og er der overhovedet brug for at ændre lovgivningen?

”Fjern kendisserne”

På Center for Ludomani er centerleder Michael Bay Jørsel slet ikke i tvivl om, at bettingreklamer med kendte burde forbydes.

”Der er ikke undersøgelser, der viser det. Men når kendte ansigter som Uffe Holm, Brian Laudrup eller Pilou Asbæk træder frem, så gør de det, fordi de tjener penge på det. Og bettingselskaberne giver dem penge, fordi det må have en afledt effekt på deres bundlinjer,” siger han.

”Spilselskaberne er relativt skarpe. For dem handler spil om at få flere til at spille og tabe penge hos dem. Og for mennesker med et spilleproblem er reklamerne en giftig cocktail,” siger Michael Bay Jørsel.

Bør man forbyde kendte i bettingreklamer?

”Forbyd kendisserne i bettingreklamer. Det har jeg foreslået i årevis.”

Anstændighed til salg

Bettingselskabet Unibet har i Journalistens artikelserie fået kritik for at bruge Brian Laudrup som ambassadør og frontfigur, mens han er fodboldkommentator.

Blandt andet er reklamer med ham blevet vist i forbindelse med landskampen mellem Irland og Danmark, hvor han selv var kommentator.

Det, vurderer advokat Heidi Højmark Helveg, er et brud på reklamebekendtgørelsen og markedsføringsloven. Unibet afviser, at reklamerne er i strid med dansk lovgivning.

Brian Laudrups rolle vækker skarp kritik hos Center for Ludomani.

”Jeg kan ikke forstå, at han vil sælge sin anstændighed på den måde,” siger centerleder Michael Bay Jørsel.

Eksplosion i bettingreklamer

I 2012 blev der i gennemsnit sendt 426 bettingreklamer på radio og tv i døgnet. I 2019 blev der til og med august sendt 1.200 bettingreklamer i døgnet.

Kilde: Kantar Gallup

Bruger lovlig omgåelse af loven

Men det lovbrud rammer potentielt kun Unibet. Discovery Networks, der sender kampene, har Brian Laudrup ansat og tjener penge på reklamerne, går fri.

Her skal man holde tungen lige i munden.

For i den danske reklamebekendtgørelse står det klart, at det er ulovligt at bruge programmedarbejdere, som Brian Laudrup er, i forbindelse med sportsprogrammer:

”En programmedarbejder, som medvirker i et nyheds- eller aktualitetsprogram, herunder sportsnyheder og aktualitetsprogrammer vedrørende sport, må ikke medvirke i en fjernsynsreklame udsendt af samme programforetagende.”

Men Discovery går fri, fordi de har base i London. Det betyder takket være et direktiv fra EU, at de er omfattet af de britiske regler for bettingreklamer i stedet for de danske.

Det ville til gengæld være et klart lovbrud, hvis TV 2 gjorde noget lignende, da de har base i Danmark. Det forklarer professor i markedsføringsret Søren Sandfeld fra CBS.

”Det er der et EU-direktiv, der fastslår. Du er omfattet af reglerne fra det land, hvor du har base. Det er derfor, vi har et begreb, der hedder London-kanaler om tv-kanaler,” siger han.

Advokat Heidi Højmark Helveg beskriver det over for Journalisten som en ”lovlig omgåelse af loven”.

Flere bliver ludomaner 

2005

Antal ludomaner: 11.042

Antal problemspillere: 18.059

Antal risikospillere: 129.796

2016
Antal ludomaner: 21.282

Antal problemspillere: 24.833

Antal risikospillere: 198.547

Kilde: VIVE, Pengespil og spilleproblemer i Danmark 2005-2016

Kunne forbyde programmedarbejdere i betting

Søren Sandfeld, betyder det, at vi her har en lov, der egentlig burde forbyde Discovery at sende disse reklamer med Brian Laudrup, men som i realiteten ikke kan bruges til det?

Ja. Ikke når der er tale om internationale tv-udbydere.”

Kunne de danske politikere så lave et forbud mod brug af programmedarbejdere specifikt i bettingreklamer?

”Ja. Lovteknisk tror jeg godt, man kan, men de skal være meget skarpe på at få det skrevet direkte ind i spilloven og gøre det klart, at det er en særregel for betting, som gør sig gældende uanset platform,” siger han.

Danske Spil afviser komplet forbud

Hos Danske Spil mener direktør Niels Erik Folmann, at det ville være forkert helt at forbyde bettingreklamer.

Hvorfor ikke bare politisk forbyde dem helt på tv?

”Jeg synes, vi skal sørge for, at der er en sund balance, hvor vi kan komme af med kommercielle budskaber uden at blive overeksponeret. Der er stadig en meget stor del af de mennesker, der spiller, der har et fornuftigt forhold til det,” siger han.

”Derfor er jeg ikke tilhænger af et totalforbud som i Italien.”

Han mener dog, at politikerne skal begrænse visse typer bettingreklamer. Han foreslår blandt andet, at der ikke må vises bettingreklamer på skærmen fra starten til slutningen af en fodboldkamp.

”Det kan være den næste målscorer, eller hvor mange frispark der er i løbet af kampen. Det kravler i bunden eller toppen af skærmen. Jeg tror, at særligt personer med bettingproblemer er meget udsatte for de reklamer,” siger han.

Derudover skal det også forbydes at reklamere for, at man kan få en bonus at spille for, når man opretter sig selv som kunde for et bettingselskab, mener Danske Spil.

”Ud med det. Alle de her aggressive, salgsfremmende tilbud om penge, det skal forbydes.”

Hos Center for Ludomani synes Michael Bay Jørsel, det ville være en god start at forbyde de kendte. Men ideelt set skal politikerne gå langt videre i hans øjne.

”Jeg synes, vi burde forbyde alle bettingreklamer. Det er jeg slet ikke i tvivl om er det rigtige,” siger han.

Reglerne om markedsføring for betting

Spilloven

  • 36. Markedsføring af spil

4) må ikke ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes, og

5) må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept.

Reklamebekendtgørelsen

  • 7. Reklame i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester skal, som al anden reklame, være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfærdig og være udformet med behørig social ansvarsfølelse.

Stk. 2. Reklamer skal være i overensstemmelse med markedsføringsloven og i øvrigt respektere alment accepterede reklameetiske normer.

  • 8. En programmedarbejder, som medvirker i et nyheds- eller aktualitetsprogram, herunder sportsnyheder og aktualitetsprogrammer vedrørende sport, må ikke medvirke i en fjernsynsreklame udsendt af samme programforetagende. Fjernsynsreklamer udsendt af det pågældende programforetagende må heller ikke indeholde symboler eller standardelementer fra foretagendets programmer.

Markedsføringsloven

  • 3. Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.

Herunder ligger i stk. 3 hensyn til smag og anstændighed

Bilag 1: Specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive

10) Rettigheder, som forbrugeren har efter loven, fremstilles som et særligt kendetegn ved den erhvervsdrivendes tilbud.

16) Det hævdes, at produkter kan gøre det lettere at vinde i hasardspil.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen