search

”Det vil være aldeles fremragende, hvis flere medier gør det samme som Mediano”

Sportsmedierne er med til at hype odds og livebetting under sportsbegivenheder, mener leder for Center For Ludomani. Han ville ønske, at flere medier afbrød sine partnerskaber med bettingvirksomheder, som Mediano har besluttet at gøre

”Det vil være aldeles fremragende, hvis flere medier gør det samme som Mediano.”

Sådan lyder det fra Michael Bay Jørsel, leder af Center For Ludomani, efter at sportsmediet Mediano tirsdag varslede, at de fra årsskiftet ikke længere vil samarbejde med betting- og kasinovirksomheder samt kviklånsudbydere.

Som redaktør på Mediano Peter Brüchmann tidligere på ugen fortalte til Journalisten, er han kommet frem til den beslutning blandt andet på baggrund af samtaler med Center for Ludomani.

Men selv om Michael Bay Jørsel på Center for Ludomani er glad for Medianos nye kurs, vil han blive overrasket, hvis flere medier gør det samme. Han mener i stedet, løsningen er ny og mere restriktiv lovgivning.

”Man kan kigge ind i en imaginær krystalkugle og spørge, om det kommer til at ske. Det ved jeg ikke. Men jeg synes, at det klare budskab må være: Forbyd reklamer for spil og forbyd kviklånsudbydere,” siger Michael Bay Jørsel.

Torsdag kunne Mediawatch rapportere, at hverken Tipsbladet eller Ekstra Bladet foreløbigt har planer om at skrue ned for deres spil- og bettingannoncer.

Medier er med til at hype odds og betting

Michael Bay Jørsel mener, at sportsmedierne har en del af ansvaret for, at unge mennesker bliver afhængige af spil.

”De er med deres reklamer med til at hype odds og livebetting i løbet af kampene. Og når det samtidig foregår ved hjælp af kendte og semi-kendte personer, så risikerer det at gå helt galt,” siger Michael Bay Jørsel.

Han mener, at virksomhedernes massive markedsføring er en af de største grunde til, at flere spiller.

”Der er noget psykologisk med reklamer. Jo flere gange du ser dem, jo mere tror du på dem. Og spilreklamerne har altid været de samme bare i nye versioner. Så når de siger, at du en dag vil vinde, ender du med at tro på det, fordi du hele tiden eksponeres for dem,” siger Michael Bay Jørsel.

Siden 2012 er antallet af betting-reklamer i radio og tv næsten tredoblet, så der i dag i gennemsnit sendes 1.197 reklamer for betting i døgnet, viser en optælling lavet af DR.

Spiludbyderne i Danmark lavede i 2018 et adfærdskodeks, der blandt meget andet skal sikre, at antallet af tv-reklamer falder.

Spiludbyderne er dog endnu ikke nået til enighed om, hvordan det skal gøres i praksis, har TV 2 Østjylland rapporteret.

Sammenhæng mellem sport og spilafhængighed

Antallet af unge klienter på Center For Ludomani er tredoblet på 10 år ifølge Michael Bay Jørsel. Han mener, at der ofte er en sammenhæng mellem unge, som er sportsinteresserede, og som spiller over mobilen, ofte live-betting.

”I starten går det sikkert godt, men efter lidt tid begynder det at gå dårligt. Og så er der mange af dem, der ender med at tage kviklån med vanvittige renter,” siger han.

I 2018 var halvdelen af de knap 700 klienter på Center For Ludomani ifølge centerets egne oplysninger mellem 18 og 30 år.

Kommentarer
1
Niels Riis Ebbesen
22.11.19 23:38
Der burde være et forbud mod reklamer for spil, li'som der er et forbud mod tobaksreklamer og reklamer for drikkevarer der indeholder alkohol.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen