search

Bettingreklamer fra Danske Spil tester lovens grænser

“Vi er oddsere”, lyder det i flere bettingreklamer fra Danske Spil. Reklamerne skal illustrere et drengefællesskab, hvor det er fedt at gamble sammen. Men det er på grænsen af, hvad spilloven tillader, lyder det fra to eksperter. Danske Spil: Vi har intet ønske om at bryde reglerne

En mand løber nøgen af sted i slowmotion med sine venner. Der er gang i den.

En voice-over siger samtidig:

”Det er ikke, fordi det er noget, vi gør hver lørdag. Det er bare, fordi vi spillede fem krydser lige på. Fordi Emil sagde: ”Hvis den her går hjem, så løber vi nøgne rundt om blokken”,” lyder stemmen.

Den nøgne mand render ind i en kvinde, øjensynligt hans kæreste, der er ude og gå tur med en veninde og en barnevogn. For at skjule sin penis napper manden en lille tøjelefant fra barnevognen.

Derefter løber han videre. Stemmen fortsætter:

”Fordi man skal holde, hvad man lover. Og fordi, vi er oddsere.”

Reklamen er en af tre tv-reklamer med sloganet ”Vi er oddsere”, Danske Spil har lavet for at få os til at bette på Oddset.

Den er ifølge advokat med speciale i markedsføringsret Heidi Højmark Helveg et eksempel på, hvordan Danske Spil tester grænsen for, hvor langt de kan gå i forhold til spilloven og markedsføringsloven i bettingreklamer.

”De skaber en gruppe om at være oddsere. Det ligger der en social accept i. Lige præcis den kunne godt bevæge sig over grænsen,” siger hun.

Heftig debat om bettingreklamer

Der har i efteråret været heftig debat om bettingreklamer.

Sportsmediet Mediano har helt droppet dem efter at have haft et partnerskab i flere år med Danske Spil og Oddset.

”Den primære årsag er stigningen i spilafhængighed blandt unge,” lød det blandt andet som begrundelse fra chefredaktør Peter Brüchmann til Journalisten.

Bold.dk, Tipsbladet, Discovery Networks og Viasat har alle ifølge Mediawatch valgt at beholde bettingreklamer.

Skatteminister Morten Bødskov vil også se på, hvordan loven kan strammes, har han sagt til DR.

Vi har undersøgt flere bettingreklamer for at spørge: Overholder reklamerne egentlig loven nu? Og er der overhovedet brug for at ændre lovgivningen?

På kanten af spilloven

Det kan være problematisk, fordi spilloven fastslår, at markedsføring af spil ikke må give indtryk af, at det ”giver spilleren social accept” at bette.

Heidi Højmark Helveg vurderer, at det i reklamen er et specifikt salgspunkt, at du kan blive en del af et socialt fællesskab ved at bette.

”De får skabt en tone om, at det er OK, at vi gør det her, og at det er OK at være en lort over for sin kæreste og bryde alle sociale kodekser. For det er jo bare for sjov,” siger hun.

Den vurdering bakker professor i markedsføringsret på CBS Søren Sandfeld op.

”Skal den formulering i loven give mening, begynder vi at nærme os noget her. De spiller på den drengerøvsmentalitet. Når du spiller, så fortaber du dig og gør dumme ting. Det kunne være interessant at få det prøvet,” siger han.

Og det er en vigtig pointe, understreger Søren Sandfeld. Der er ingen domme, der danner præcedens for præcis den paragraf i loven.

”Det gør det svært at sige, om det definitivt er rigtigt eller forkert,” siger han.

Journalisten beskrev også i går, hvordan bettingreklamer med den tidligere landsholdsstjerne Brian Laudrup fra Unibet ifølge Heidi Højmark Helveg brød reklamebekendtgørelsen og markedsføringsloven.

Det er hendes opfattelse, at bettingreklamer ofte kan være problematiske i forhold til lovgivningen.

”Jeg tror, der er mange bettingreklamer, der overtræder lovgivningen. Særligt de helt klassiske vildledningsregler,” siger hun.

Humor undskylder meget

Det er ikke alle bettingreklamer, der overtræder lovgivningen, understreger advokat Heidi Højmark Helveg.

Men flere går også til grænsen af loven. Her er to andre tv-reklamer fra Danske Spil et godt eksempel, siger hun.

I de to andre tv-reklamer er en ung mand på date med en pige, hvor hans tanker er optaget af betting i stedet for hende. Og i den tredje reklame vågner en mand op i en smadret lejlighed, mens en vred kvinde står udenfor og banker på.

Eksplosion i bettingreklamer

I 2012 blev der i gennemsnit sendt 426 bettingreklamer på radio og tv i døgnet. I 2019 blev der til og med august sendt 1.200 bettingreklamer i døgnet.

Kilde: Kantar Gallup

Grunden til kaosset, må vi forstå, er, at han sammen med gutterne ramte seks rigtige på et bet.

Heidi Højmark Helveg vurderer, at de to reklamer går til kanten. Specifikt kanten af markedsføringslovens paragraf om god markedsføringsskik, der fastslår, at der skal vises hensyn til smag og anstændighed. Blandt andet regulerer den markedsføring, der er kønsdiskriminerende.

”De spiller på noget helt forkert og en helt forkert opfattelse af, hvordan verden ser ud,” siger hun.

Både hende og Søren Sandfeld mener, at de spiller på køn på en måde, der kan være problematisk.

”Vi har haft mange reklamer som disse, der er på kanten af det kvindediskriminerende. Men vi skal langt ud, før der bliver grebet ind, fordi det er gjort med humor. Vi er ikke meget for at lade en offentlig myndighed herhjemme bestemme, hvad der er moralsk anstødeligt,” siger professor Søren Sandfeld.

Er reklamerne definitivt i strid med reglerne? Det vurderer Heidi Højmark Helveg, at de ikke er.

”Men de bevæger sig hen til en kant. Det, der gør, at det nok ikke er ulovligt, er, at de gør det med humor. Det er ikke et virkeligt scenarie. Så kan man gå langt,” siger hun.

Flere bliver ludomaner 

2005

Antal ludomaner: 11.042

Antal problemspillere: 18.059

Antal risikospillere: 129.796

2016
Antal ludomaner: 21.282

Antal problemspillere: 24.833

Antal risikospillere: 198.547

Kilde: VIVE, Pengespil og spilleproblemer i Danmark 2005-2016

Danske Spil: Vil se på, om vi skal justere

Hos Danske Spil afviser direktør for Danske Licens Spil Niels Erik Folmann, at selskabet bevidst skulle forsøge at teste lovens grænser.

”Vi lægger os ikke fast på bestemte universer, som skal udfordre gældende regler. Vi har heller intet ønske om at bryde reglerne,” siger han.

Hvad siger du til eksperternes kritik af, at særligt én reklame tester grænsen for spillovens paragraf om social accept?

”Kan vi se, at reklamerne er med til at flytte en social accept, så ser vi på, om vi skal justere det,” siger Niels Erik Folman.

Men er pointen med reklamerne ikke netop, at der er et socialt fællesskab i at bette hos Danske Spil?

”Vores Oddset-univers er startet med en idé om, at mænd interesserer sig rigtigt meget for sport og spil. Og at de sammen i det her drengefællesskab har noget, andre vil synes er tosset. Det har vi eksemplificeret på flere måder igennem årene.”

Ifølge Niels Erik Folmann vil Danske Spil, når de skal lave nye reklamer på et tidspunkt, se på, om reklamerne skal være anderledes.

Synes du, reklamerne risikerer at gøre det socialt acceptabelt at have et problem med betting?

”Vi lytter til, hvad advokaten siger. Vi lytter også til, hvad vores spillere siger, og ser, om vi er gået for langt. Er der klangbund bag det, så ser vi på, om vi skal skubbe vores koncept i en anden retning,” siger han.

Han mener også, det er vigtigt at huske på, at reklamerne er lavet som en fiktion med et glimt i øjet.

Men synes, du, der er noget problematisk ved det drengefællesskab, der fremstilles?

”Det er et dramaturgisk frirum, hvor vi går længere, end man ville gøre i virkeligheden. Derfor ser jeg det ikke som anstødeligt,” siger han.

Reglerne om markedsføring for betting

Spilloven

  • 36. Markedsføring af spil

4) må ikke ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes, og

5) må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept.

Reklamebekendtgørelsen

  • 7. Reklame i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester skal, som al anden reklame, være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfærdig og være udformet med behørig social ansvarsfølelse.

Stk. 2. Reklamer skal være i overensstemmelse med markedsføringsloven og i øvrigt respektere alment accepterede reklameetiske normer.

  • 8. En programmedarbejder, som medvirker i et nyheds- eller aktualitetsprogram, herunder sportsnyheder og aktualitetsprogrammer vedrørende sport, må ikke medvirke i en fjernsynsreklame udsendt af samme programforetagende. Fjernsynsreklamer udsendt af det pågældende programforetagende må heller ikke indeholde symboler eller standardelementer fra foretagendets programmer.

Markedsføringsloven

  • 3. Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.

Herunder ligger i stk. 3 hensyn til smag og anstændighed

Bilag 1: Specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive

10) Rettigheder, som forbrugeren har efter loven, fremstilles som et særligt kendetegn ved den erhvervsdrivendes tilbud.

16) Det hævdes, at produkter kan gøre det lettere at vinde i hasardspil.

Kommentarer
1
Niels Riis Ebbesen
27.01.20 20:54
Spil gør ikke noget positivt for samfundet, tværtimod så skader det en stor gruppe mennesker, som ikke kan styre deres trang til at gamble, derfor bør spil puttes ind i den samme kategori som tobak og alkohol, så der slet ikke må reklameres for spil.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen