search

Debat: Spilreklamer skal under lup

De seneste år er antallet af spilreklamer i fjernsynet eksploderet. Det samme er antallet af ludomaner. Det er op til de myndigheder, der er sat i verden for at kontrollere spilbranchen, at leve op til deres rolle, skriver Jakob Albrecht

Bet365, Unibet, Danske Spil. De seneste år er antallet af spilreklamer i fjernsynet eksploderet. Det samme er antallet af ludomaner. Selv bettingbranchen har indset, at tæppebombardementet af reklamer er gået for vidt. Derfor har de søgt at pålægge sig selv en begrænsning i antallet af reklamer. Uden at det er lykkedes. Hver dag bliver der sendt 1.200 reklamer for betting og casino.

Skatteminister Morten Bødskov har sagt, at han er parat til at gøre hvad som helst for at løse problemet.

Et oplagt sted at starte er at kigge nærmere på tilsynet med bettingselskaberne – så reklamerne i det mindste holder sig inden for loven og for eksempel ikke vildleder.

Faktisk skal reklamer for spil overholde adskillige love, blandt andet markedsføringsloven, men Forbrugerombudsmanden siger i dette nummer af Journalisten, at hun slet ikke har ressourcer til at føre tilsyn med det.

Det svarer til, at Pressenævnet ikke havde ressourcer til at behandle klager over medierne. Det holder selvfølgelig ikke. Og det giver spilselskaberne frit spil – en frihed, flere af dem bruger til at teste grænserne eller sågar vildlede forbrugerne.

Journalisten har set nærmere på Unibets brug af Brian Laudrup og hans dobbeltrolle som reklamesølje for Unibet og ekspertkommentator for Discovery Networks. Jeg kan godt forstå, at Unibet har hyret en af dansk fodbolds mest sympatiske spillere. Men dobbeltrollen som Unibet-ambassadør er uforenelig med rollen som tv-kommentator på de landskampe, der er tæt pakket ind i reklamer – med Brian Laudrup.

Og det er ikke kun Unibet, der laver reklamer, som potentielt er problematiske.

Heidi Højmark Helveg, advokat med speciale i markedsføringsret, siger, at mange bettingreklamer overtræder lovgivningen: ”Særligt de helt klassiske vildledningsregler”.

I efteråret blev debatten om bettingreklamer skudt i gang med P1-serien ‘Dan Rachlin og Ludomanien’ om Dan Rachlins lidt for høje forbrug af spil på sport. Sportsmediet Mediano fulgte efter ved at droppe reklamer for betting. TV3 og Discovery, der lægger sendeflade til enorme mængder bettingannoncer, ser det ikke som deres opgave at lægge en begrænsning på deres egen indtjening.

Derfor er det op til de myndigheder, der er sat i verden for at kontrollere spilbranchen, at leve op til deres rolle. Det er et godt sted at begynde, Morten Bødskov.

(Præciseret 27. januar klokken 12.30. Morten Bødskov fik i en tidligere version af artiklen en forkert ministertitel. Morten Bødskov er naturligvis skatteminister)

Kommentarer
5
Niels Riis Ebbesen
27.01.20 11:10
Spil gør ikke noget positivt for samfundet, tværtimod så skader det en stor gruppe mennesker, som ikke kan styre deres trang til at gamble, derfor bør spil puttes ind i den samme kategori som tobak og alkohol, så der slet ikke må reklameres for spil.
Fremhævet af Journalisten
Kurt Johansen
27.01.20 12:15
Det er vist 6-7 år siden, at Morten Bødskov var justitsminister :-)
Fremhævet af Journalisten
Gert Nielsen
27.01.20 12:27
Skatteminister Morten Bødskov har (23. januar) sagt, at love og bekendtgørelser omkring spilreklamer trænger til et serviceeftersyn, men at han ikke vil forbyde reklamerne.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
27.01.20 12:29
Hej Kurt
Det har du ret i, det var en smutter.
Morten Bødskov har selvfølgelig titel af skatteminister
bh Jakob Albrecht
Fremhævet af Journalisten
Anders Paaskesen
27.01.20 20:28
Sikkert et spændende emne, men er det egentlig Journalistens opgave at skrive om det?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen