For tiden proklamerer Peter Schmeichel i tv-reklamer for forsikringsselskabet First, at Danmark er fuld af tosser. Reklamerne sendes blandt andet på TV2 News.
I TV 2's egne husregler for tv-reklamer står, at ”når kendte sportsfolk eksempelvis er indkaldt som faste kommentatorer under større sportsbegivenheder som OL og Tour de France”, må de ikke samtidig medvirke i reklamer på TV 2.
Forløbet er dette:
1. oktober bliver Peter Schmeichel præsenteret som ny fodboldvært på TV 2.
8. oktober bliver samarbejdet mellem Peter Schmeichel og First meldt ud i en pressemeddelelse.
15. oktober spiller Danmark sæsonens sidste landskamp mod Malta, hvor Schmeichel er vært.
23. oktober optræder Peter Schmeichel for første gang på TV2 News med reklamen.
»Det er godt grebet an«
Mangeårig redaktør på Markedsføring Christian W. Larsen siger, at det er kommunikationsmæssigt smart at bruge en TV 2-vært som reklamesølje. Men det læner sig op ad en advertorial, mener han.
»Man sniger Peter Schmeichel ind i en sendeflade, hvor han er i forvejen. Det er ikke tilfældigt, og kommunikationsstrategisk er det godt grebet an,« mener Christian W. Larsen.
Ifølge Christian W. Larsen består en stor del af Schmeichel-reklamens gennemslagskraft i, at seerne bliver overraskede over at se en person fra TV 2 optræde i reklameblokken.
»Der er i dag så meget støj derude, at man er nødt til at smide en håndgranat for at blive hørt,« forklarer han og tilføjer, at brug af kendte mennesker er en af de ældste former for reklame.
Sportschef på TV 2 Frederik Lauesen siger, at tv-værter ikke må optræde i reklamer, samtidig med at de optræder i et program. Men han mener, ansættelsesformen gør en forskel:
»Når man ansætter Peter Schmeichel eller Jørgen Leth og giver dem et honorar, som ikke er en årsløn, synes jeg, det er ok, at vi ikke bestemmer, hvad de må lave resten af tiden,« forklarer Frederik Lauesen og henviser til TV 2's jurister, der har truffet den konkrete afgørelse.
Må ikke reklamere under VM
Souschef i TV 2's juridiske afdeling Rikke Buch-Rønne siger, at TV 2 er inden for reglerne, fordi Peter Schmeichel kun har optrådt to gange som vært i efteråret.
»Det er jo to enkeltstående kampe, han er vært på. Den kampagne, han var med i på News, begyndte mere end en uge efter den sidste kamp, og der vurderer vi, at det er i overensstemmelse med bestemmelserne. Vi er opmærksomme på, at når der er VM i fodbold næste år, kan han ikke medvirke i reklamer,« siger Rikke Buch-Rønne.
Men en uge mellem programmet og reklamerne er alligevel ret tæt på?
»Det er vores opfattelse, at det er i overensstemmelse med reglerne,« siger Rikke Buch-Rønne.
Manager for Peter Schmeichel, direktør Mads H. Frederiksen fra f.reklame AS, svarer i en mail, at man udskød kampagnen på TV2 News, så den ikke lå samtidig med landskampene.
"Peter er først vært igen til juni 2014 ved VM i fodbold,” skriver han.
Han optræder som vært ved en fodboldgalla på TV 2 den 11. november. Kører kampagnen fortsat der?
»Netop for at sikre, at vi gjorde det efter reglerne, har vi ikke lagt reklamefilmen under de to landskampe, fodbold-awarden eller ved VM til næste år,« skriver Mads H. Frederiksen.
Schmeichel undrer sig
Peter Schmeichel skriver i en mail sendt af hans manager, at han ikke kan se noget problem i samarbejdet. Han undrer sig over, at Journalisten tager sagen op.
”Vi følger de regler, der gælder, og har en tæt dialog med ledelsen i TV 2 og First om, hvor og hvornår reklamefilmen bliver vist. Hvad du som journalist har af personlig mening og holdning til det er irrelevant,” skriver han.
Chefredaktør på Markedsføring Christian W. Larsen mener ikke, det gør en forskel, hvor lang tid der har været imellem reklamekampagnen og programmet.
»Det må være for TV 2's egen nattesøvns skyld. Jeg spørger bare: Kan en kvinde være en lille smule gravid?«
Holder sig lige netop inden for reglerne
Ifølge professor og ekspert i mediejura Søren Sandfeld Sørensen fra Aalborg Universitet er der ikke ret megen praksis på området. Derfor er det svært at sige noget klokkeklart, men reglerne omfatter også freelancere med en løsere tilknytning, hvis de har en vigtig funktion i programmet som for eksempel vært.
I det konkrete tilfælde vurderer han dog, ”at TV 2 i denne situation lige netop holder sig inden for reglerne”, skriver han i en mail til Journalisten.
I 2008 slog Radio- og TV-nævnet fast, at TV2 Sport havde overtrådt reklamebekendtgørensen, da Jens Jørgen Brinch optrådte både som fodboldkommentator og i reklamer på TV 2 for Oddset.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det læner sig op ad en advertorial, mener Christian W. Larsen, der er cand. scient. pol..
Jeg må lige slå "advertorial" op i min fremmedordbog, men det står der ikke. Skal man da bruge fremmedordbog og søge på internettet for at læse og forstå artikler her? JydskeVestkysten citerer udtalelsen som "advetorial".
Men ordet er engelsk. Det blev først set i 1946 og er en blanding af "advertisement" og "editorial."
Engang var "journalister i reklamer" strengt forbudt, men ifølge professor og ekspert i mediejura Søren Sandfeld Sørensen fra Aalborg Universitet er der ikke ret megen praksis på området.
Hvad med at spørge en ekspert i mediepraksis?
Som sædvanlig er det mest interessante, dét som journalisterne ikke omtaler.
Er Peter Schmeichels reklameoptræden nævnt i Presselogen i TV2 News? Forleden var de i Presselogen i alt fald enige om, at det ikke var helt i top, at Peter Schmeichel efter den uafgjorte kamp mod Italien udtrykte medfølelse med en nedtrykt landstræner Morten Olsen og sagde, at vi alle sammen håber, at Morten Olsen fortsætter i jobbet.
Rent jurudisk er det muligvis lige inden for reglerne. Men moralsk/etisk er det langt uden for rammen.