search

Manglende tilsyn: Bettingselskaber kan bryde loven, stort set som de vil

Det er umuligt for Forbrugerombudsmanden at føre tilsyn med alle bettingreklamer. Det giver mulighed for at bryde markedsføringsloven ustraffet for bettingselskaber. Ekspert foreslår flere ressourcer til tilsyn: ”Uden det kan det jo være lige meget at ændre loven”

Unibet bryder loven for bettingreklamer. Og Danske Spil går lige til grænsen – måske endda over den.

Sådan har det de seneste dage lydt fra eksperter i markedsføring til Journalisten. Begge selskaber afviser at bryde loven.

Men bettingselskaber har meget lille chance for at blive straffet for at bryde loven.

Forbrugerombudsmanden, der skal holde øje med, om selskaberne overholder markedsføringsloven, har på ingen måde ressourcer til at gå alle bettingreklamer efter i sømmene.

”Det er helt umuligt for os. Vi har ikke ressourcer til at foretage en systematisk overvågning af markedet for bettingreklamer på nogen måde,” siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.

Det faktum overrasker ikke advokat med speciale i markedsføringsret Heidi Højmark Helveg.

”Det er ikke for at sætte en finger på Forbrugerombudsmanden. Men jeg kan ikke se, hvordan de skulle nå det,” siger hun.

I alt bliver der ifølge Kantar Gallup sendt 1.197 bettingreklamer på tv og radio i gennemsnit i døgnet.

”At gå det hele igennem for dem ville være helt umuligt,” siger Heidi Højmark Helveg.

Heftig debat om bettingreklamer

Der har i efteråret været heftig debat om bettingreklamer.

Sportsmediet Mediano har helt droppet dem efter at have haft et partnerskab i flere år med Danske Spil og Oddset.

”Den primære årsag er stigningen i spilafhængighed blandt unge,” lød det blandt andet som begrundelse fra chefredaktør Peter Brüchmann til Journalisten.

Bold.dk, Tipsbladet, Discovery Networks og Viasat har alle ifølge Mediawatch valgt at beholde bettingreklamer.

Skatteminister Morten Bødskov vil også se på, hvordan loven kan strammes, har han sagt til DR.

Vi har undersøgt flere bettingreklamer for at spørge: Overholder reklamerne egentlig loven nu? Og er der overhovedet brug for at ændre lovgivningen?

Forbrugerombudsmanden: Det er et problem

Forbrugerombudsmanden mener selv, det er et problem, at denne ikke har mulighed for at se mere på bettingreklamer.

”Jeg ville naturligvis ønske, vi havde ressourcer til at gøre en forskel for forbrugerbeskyttelsen på alle områder, hvor der er behov for en indsats. Og det må jeg medgive, at der er på spilområdet,” siger hun.

Hun forklarer, at Forbrugerombudsmanden får mellem 5.000 og 7.000 henvendelser hvert år om sager, som cirka 20 sagsbehandlere skal gennemgå. I 2019 afviste Forbrugerombudsmanden at behandle 1.700 sager.

Derudover tager Forbrugerombudsmanden sager op af egen drift. Eksempelvis har Forbrugerombudsmanden for nylig lavet en stikprøveundersøgelse af influenceres brug af skjult reklame.

”Men det er en undtagelse, for vi har som udgangspunkt ikke ressourcer til det,” siger hun.

Intet særskilt fokus på betting

Siden 2015, hvor Christina Toftegaard Nielsen blev forbrugerombudsmand, har Forbrugerombudsmanden ikke haft særligt fokus på bettingreklamer på noget tidspunkt.

”Vi har ikke haft en prioriteret tilsynsindsats. Vi behandler nogle gange enkeltsager på området, men det er ikke nok til at påvirke efterlevelsen af lovgivningen,” siger hun.

Ved du, om der nogensinde har været det?

”Det tror jeg ikke,” siger hun.

Hun forklarer, at Forbrugerombudsmandens prioritering er bevidst, da Spilmyndigheden holder øje med en del af området – helt specifikt bestemmelserne, der hører under Spilloven.

”Når andre myndigheder også fører tilsyn med en branche, tager vi det med i vores vurdering af, hvor vi skal have fokus,” siger hun – men fortæller, at Forbrugerombudsmanden for nylig har holdt et møde med Center for Ludomani for at høre om markedsføringens betydning for personer med spilproblemer.

Men Spilmyndigheden har ikke mulighed for at holde øje med markedsføringsloven, forklarer advokat Heidi Højmark Helveg.

”Det er Forbrugerombudsmanden, der skal det,” siger hun.

Forbrugerombudsmanden er enig i, at det efterlader et hul i tilsynet med bettingreklamer.

Christina Toftegaard Nielsen, betyder det her, at bettingselskaber potentielt kan bryde markedsføringsloven uden konsekvenser?

”Ja, desværre. Og det er ikke, fordi jeg mener, der ikke er behov for det,” siger hun.

Eksplosion i bettingreklamer

I 2012 blev der i gennemsnit sendt 426 bettingreklamer på radio og tv i døgnet. I 2019 blev der til og med august sendt 1.200 bettingreklamer i døgnet.

Kilde: Kantar Gallup

Uden penge, ingen mening med lovgivning

Heidi Højmark Helveg foreslår, at der på Christiansborg blev afsat flere midler til at gå bettingreklamer efter i sømmene og føre tilsyn med dem.

”Det er et klart hul,” siger advokaten.

”Forbrugerombudsmanden kunne allerede nu kigge på mange problematiske reklamer, så man kunne jo, i stedet for at ændre loven, give dem ressourcer til at håndhæve reglerne. Uden det kan det jo være ligemeget at ændre loven,” siger hun.

Flere bliver ludomaner 

2005

Antal ludomaner: 11.042

Antal problemspillere: 18.059

Antal risikospillere: 129.796

2016
Antal ludomaner: 21.282

Antal problemspillere: 24.833

Antal risikospillere: 198.547

Kilde: VIVE, Pengespil og spilleproblemer i Danmark 2005-2016

Christina Toftegaard Nielsen forestiller sig ikke, at det nogensinde bliver muligt at føre tilsyn med alle bettingreklamer.

”Det ville kræve utroligt mange flere ressourcer. Politiet kan heller ikke fange alle overtrædelser af færdselsloven,” siger hun.

Men I har ikke engang ressourcer til at lave en stikprøve lige nu på området?

”Det har vi ikke. Vi kan føre et fokuseret tilsyn på visse problemstillinger. Lige nu ser vi blandt andet på forbrugslån, markedsføring af tobak, skjult reklame, forbrugslån og markedsføring i energibranchen,” siger hun.

”Vi må benhårdt prioritere vores fokus.”

Derfor så hun gerne, at Forbrugerombudsmanden fik flere midler til at tjekke problematisk markedsføring. Også fordi der i dag generelt er meget mere markedsføring at tjekke.

”Tilsynsopgaven er efter min mening blevet større,” siger hun.

Reglerne om markedsføring for betting

Spilloven

  • 36. Markedsføring af spil

4) må ikke ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes, og

5) må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept.

Reklamebekendtgørelsen

  • 7. Reklame i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester skal, som al anden reklame, være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfærdig og være udformet med behørig social ansvarsfølelse.

Stk. 2. Reklamer skal være i overensstemmelse med markedsføringsloven og i øvrigt respektere alment accepterede reklameetiske normer.

  • 8. En programmedarbejder, som medvirker i et nyheds- eller aktualitetsprogram, herunder sportsnyheder og aktualitetsprogrammer vedrørende sport, må ikke medvirke i en fjernsynsreklame udsendt af samme programforetagende. Fjernsynsreklamer udsendt af det pågældende programforetagende må heller ikke indeholde symboler eller standardelementer fra foretagendets programmer.

Markedsføringsloven

  • 3. Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.

Herunder ligger i stk. 3 hensyn til smag og anstændighed

Bilag 1: Specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive

10) Rettigheder, som forbrugeren har efter loven, fremstilles som et særligt kendetegn ved den erhvervsdrivendes tilbud.

16) Det hævdes, at produkter kan gøre det lettere at vinde i hasardspil.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen