
Epic Games, der udgiver spillet Fortnite, har ifølge kommunikationseksperter skabt et stunt, som nu er gået viralt globalt. Stuntet? At lukke spillet ned. Frederic J. Brown/Ritzau Scanpix
Søndag aften klokken 20 dansk tid gik Fortnite – et online-spil med 250 millioner registrerede brugere globalt – i sort.
Flere netmedier dækkede begivenheden med hårdtslående rubrikker: ”Fortnite gik i sort foran millioner af spillere: Det her er aldrig sket før”, ”Efter sort skærm: fans raser”, og ”Fortnite er gået i stå: Det svarer til, at Facebook lige pludselig forsvandt”, lyder bare nogle af overskrifterne fra tv2.dk, eb.dk og dr.dk.
Det udløste også en kaskade af reaktioner på sociale medier. Her fra ekspert i børns sociale liv, Eva Fog:
Vigtig info til forældre med #fortnite spillende børn: Den nylige nedlukning kan være en kæmpe krise for dit barn#skolechat #dkmedier #digitaldannelse pic.twitter.com/fnLChntdlK
— Eva Fog (@evafogdk) October 14, 2019
Og fra ekspert i sociale medier og digital kommunikation Trine-Maria var der ingen tvivl. Nedlukningen var et kommunikationsstunt:
Noget af det vi mennesker ikke kan stå for er "knappe ressourcer". Derfor virker knaldtilbud og spotvarer i Netto. "Der er kun 2 af disse rædsomme lysestager!" Så når Fortnite slukker AL kommunikation, skaber de kunstig knaphed. Og vi er ved at dø af "mangel". Genialt!
— Trine-Maria (@trinemaria) October 14, 2019
What the fuck-fasen
De mange spekulationer og den store omtale var netop formålet, da Fortnite gik i sort søndag aften, vurderer ligeledes Jacob Mouritzen, strategisk rådgiver i branding og marketing-strategi i Mindshare.
”De har gang i et viralt marketingsstunt, som har nogle faser i sig. Den første fase er sådan en what-the-fuck-fase, hvor alle folk tænker: Hvad foregår der?” siger han.
”Det er jo en kæmpe krise. Men de har gjort det med vilje, og alle snakker om det,” siger Jacob Mouritzen.
Han mener, Fortnite følger en skabelon, som kan opridses i tre faser. What-the-fuck-fasen var den første.
”Det har sådan en cyklus af 24-48 timer, og når det har peaket i omtale, bør man gå over til fase to, hvor man afslører, hvad det gik ud på. Så kan folk i indercirklen begynde at grine med, og tænke: Åh hvor er det cool, de gjorde det der,” siger Jacob Mouritzen.
En trailer for næste kapitel
Fase to er altså kort sagt: Fortæl, hvad meningen er. Og det har Fortnite gjort med en trailer for, hvad spillet kalder ”chapter two”.
Drop into a New World ?
Fortnite Chapter 2 is available now.
Share your #FirstDrop! pic.twitter.com/azURjtP8Cs
— Fortnite (@FortniteGame) October 15, 2019
Ifølge Jacob Mouritzen virker det fuldstændigt perfekt – og det giver Fortnite mulighed for at få flere spillere ombord.
”Nu har de fået så massiv pressedækning globalt, så der er mange flere mennesker, der er bevidste om, at der findes noget der hedder fortnite,” siger han.
Marketingsstuntet virker både til at styrke fællesskabet mellem nuværende spillere og tiltrække nye. Det viser ifølge ham, at der er et stærkt fællesskab, som har det “mega fedt sammen”.
”Det kan være med til at skabe en stærk tiltrækning især på yngre generationer, som jo gerne vil være med der, hvor det sker og sner,” siger Jacob Mouritzen.
En storm af sjovhed, had, kærlighed og raseri
Derefter kommer fase tre i marketingsstuntet: At stabilisere. Og her har Fortnite for alvor noget at leve op til, påpeger Jacob Mouritzen.
”De har skabt en vanvittig forventning til, at det her er ikke bare en opdatering, det her er ”chapter two”. Og sidste akt i det gamle kapitel hed også ”the end”. Nu skal de genfødes på ny. Det skal være fedt. Ellers fungerer det ikke,” siger Jacob Mouritzen.
Han er ikke i tvivl om, at selv meget dedikerede Fortnite-spillere er klar til at tilgive stuntet, hvis bare deres høje forventninger til næste version bliver indfriet.
”Hvis fortnite får overbevist de gamle superbrugere om, at det var det værd, så vil de hurtigt glemme de her tre dage. Så vil de bare synes, det var et megafedt stunt, de stadig kan tale med deres venner om om ti år,” siger han.
Han vurderer, at Fortnite bruger stuntet til at vinde markedsandele i nye målgrupper.
”Jeg tror, det her kan rykke ved opfattelsen af spillet fra at være lidt et børnespil til, at der er drenge på 18+ år, som vil sige: ”Det var faktisk ret sejt, det kan godt være, jeg vil overveje at prøve det,” siger han og opsummerer:
”Det, som Fortnite har gjort til fuldstændigt UG med kryds og slange, er at få placeret sig selv i en viral storm af både had og kærlighed og vrede og raseri og sjovhed, som er kommet langt ud over de cirkler, som de normalt når.”
Journalisten har forsøgt at indhente en kommentar fra Epic Games, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.