Lars Mejlgaard havde været på arbejde i godt tre timer efter sin sommerferie, da en grafiker i hans marketing-afdeling kom ind på hans kontor og fortalte, at der er en stavefejl i de nye Faxe Kondi-reklameplakater.
”Hele Danmarks yndlingssodavand” er blevet til ”Hele Danmarks ynglingssodavand”, og budskabet står penslet ud med fede typer på 800 plakater, som mandag blev sat op omkring København og andre større byer i Danmark. Desuden blev stavefejlen på få timer banket ud med billeder på sociale medier, hvor brugerne morede sig kosteligt over fejlen.
”Jeg begyndte faktisk at grine, da jeg hørte om stavefejlen. Jeg er ikke selv nogen verdensmester i at stave. Og så talte vi om, hvordan vi får noget sjov ud af det her,” siger Lars Mejlgaard, nordisk marketingdirektør hos Royal Unibrew, der blandt andet producerer Faxe Kondi.
Løgn på fejl kan ramme dobbelt
Strategien blev at tale direkte til fejlen med et opslag på Faxe Kondis facebookside mandag eftermiddag:
”Damn autocorrect! Sommervarmen er åbenbart også steget os til hovedet. D'OH. Kender I det? Del din sjoveste autocorrect-brøler, og vi kvitterer med 3 rammer kolde Kvajekondi til de 10 sjoveste!” lyder opslaget, som også viser et billede af sodavandsplakaten.
Og den tilgang er ifølge administrerende direktør i kommunikationsbureauet København Sune Bang ikke helt skæv. Men der er alligevel én grund til, at Royal Unibrew rammer lidt ved siden af i sin krisehåndtering:
”Det er helt klart en god idé at forsøge at gå til sagen med humor, men jeg sætter alligevel spørgsmålstegn ved strategien. De skriver, at fejlen stammer fra autocorrect. Jeg kender ingen programmer, som ville rette ”yndlingssodavand” til ”ynglingssodavand”, og så kommer det til at føles lidt falsk. De forsøger lidt at skubbe fejlen ud af egen rede og sige ”det her er ikke en menneskelig fejl, det er en computerfejl”. Så det kan godt blive lidt for kækt,” siger Sune Bang.
Han understreger, at god krisekommunikation faktisk kan styrke virksomheders brand og troværdighed.
”Men hvis ikke det er en fejl fra autocorrect, så laver de jo en løgn på den fejl, de har lavet. Og det skal man aldrig gøre. Så kan det ramme én dobbelt hårdt i nakken,” siger han.
Royal Unibrew: Det gik lidt hurtigt
Royal Unibrew har fået reklameplakaterne lavet af kommunikationsbureauet Bates, men fejlen stammer fra Royal Unibrew selv, fortæller Lars Mejlgaard. Stavefejlen sker, da Royal Unibrews egne folk skal billedbehandle plakaten, så den bliver klar til tryk.
”Sådan en fil er i mange lag, så den kan være ret kompleks, og da vi så skal have teksten over, så bliver ”d” altså til ”g”,” fortæller Lars Mejlgaard.
Men hvordan sker det?
”Det er en rent menneskelig fejl.”
I skriver i Facebook-opslaget, at det er en autocorrect-brøler?
”Ja, det er så det eneste sted, hvor vi har pyntet lidt på det. Vi tænkte: Hvordan får vi noget sjovt ud af det her – og alle kender jo stavefejl fra deres autocorrect på iphones og så videre. Så derfor skrev vi det,” siger Lars Mejlgaard.
Han er dog ikke uenig i kritikken fra Sune Bang, da Journalisten præsenterer den for ham.
”Det kan da godt lyde, som om han har en pointe. Det gik lidt hurtigt med at få lavet det opslag, men vi vurderede, at mange kunne genkende udfordringerne med autocorrect, så vi kunne få noget sjov ud af det på denne her måde.”
De 800 plakater med hele Danmarks “ynglingsdrik” hænger i gader og stræder til og med næste uge. Vil man være med i dysten om kolde kvaje-sodavand, skal man dele sin autocorrect-brøler inden tirsdag næste uge.
9 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Jeg synes nu løsningen med "autocorrect" er helt fin. Enhver kan jo regne ud at det ikke er autocorrect men en banal stavefejl der ligger bag, så i stedet for at skrive "vi kan ikke stave" synes jeg det er en selvironisk kommentar. Og ideen med en konkurrence er supergod!
Mon ikke der er tale om et gustent overlæg, hedebølgen til trods? Det virker sådan lidt a la: Hov, der dummede vi os, og hvor er det sjaaavt (og giver play i medierne). Pointen med autocorrect er dog direkte dum, men der er jo smartasses og dummernikker allevegne ;)
Stavefejlen er naturligvis lavet med vilje, så man kunne få et gratis powerboost på en ellers usynlig plakat. I like it!
'fordi et lag i Photoshop eller Illustrator bliver slået fra eller til', skulle der ha' stået. Jeg kan heller ikke stave...
Sikke dog en gang ævl - Det bliver værre og værre - Ansæt dog nogle skoleelever efter skoletid - Det kan kun blive bedre
Flere