search

Debat: Hvis jeg bliver syg, er jeg godt gammeldags fucked

”Jeg regner ikke med noget fra DJ, selv om jeg har betalt til dem siden 2007,” skriver freelancer Nanna Balslev, der efterlyser konkret handling fra DJ. ”Vi arbejder hårdt på at komme frem mod målet,” svarer Tine Johansen

”Pas nu på dig selv!” Min journalistfar gentager mantraet, når han ringer, og jeg siger, at han ikke må ringe i min arbejdstid, fordi jeg har en deadline og skal hente barn om en time. Han er gået på pension efter 30 år i samme job og lever det søde pensionistliv.

Jeg er 37 år og tilhører en helt anden journalistgeneration. Finanskrisen brød ud, året inden jeg blev færdig. Det seneste årti har jeg været igennem tre fyringsrunder (and counting) og været ansat på tre medier, der lukkede.

Jeg har været freelance med eget firma i flere år (syv), end jeg har været fastansat (fire). Jeg betaler selv for mine sygedage, hvilket i praksis betyder, at jeg meget sjældent er syg. Jeg har først fået råd til at spare op til pension for et år siden. Det er tidligere end mange andre freelancere, jeg kender.

Så jeg kommer tit til at grine, når min far siger, at jeg skal passe på mig selv. For selvfølgelig skal jeg det, men mit journalistliv er fundamentalt anderledes end hans – og for den sags skyld hele hans generation af journalister.

Velkommen til 2020 og rigtig mange yngre journalisters virkelighed: Ud over rollen som skrivende journalist er jeg også redaktør, projektleder med farvekodede excelark, bogholder, SoMe-medarbejder i mit firma og til tider også salgsmedarbejder, når jeg pitcher nye projekter for kunder.

Jeg er robust, omstillingsparat, fleksibel og alle mulige latterlige klichéfyldte buzzwords, men jeg ved ærligt talt ikke, hvem jeg skal ringe til, hvis jeg går ned med stress eller en alvorlig hjernerystelse. For selv om jeg har tegnet en privat sygeforsikring, er jeg kun sikret mod fysiske sygdomme, fordi jeg har haft en depression for syv år tilbage. Og så er man en dårlig forretning for forsikringsselskaberne.

Hvis jeg bliver alvorligt syg, er jeg godt og gammeldags fucked. Så jeg krydser fingre og sparer op. Jeg regner ikke med noget fra DJ, selv om jeg har betalt til dem siden 2007.

Forstå mig ret: Jeg elsker mit arbejde og er heldig at kunne leve af det. Men jeg savner et forbund, der repræsenterer den nye medievirkelighed. Et forbund, der reagerer, når nye disruptive medievirksomheder dumper priserne igen. Som har en ambitiøs plan for de cirka 25 procent, der er freelance, TBA’er eller projektansatte.

Det tal kommer kun til at stige fremover, nu hvor medierne har fundet ud af, at de kan spare på ikke at fastansætte folk.

Jeg savner et forbund, der har en konkret strategi, som fylder mere end de nuværende 5.500 anslag. Et forbund, der ved, hvad man realistisk set kan forvente af en uges arbejde som freelancer (tip: det er ikke 26.988 kroner, som der står i deres vejledning, nærmere det halve).

I DJ’s freelancestrategi står der, at DJ vil: ”Være en tydelig stemme i debatten om prekariseringens konsekvenser og mulige løsninger” og ”sikre, at freelanceres og projektansattes fleksibilitet modsvares af samme sociale sikkerhedsnet, som fastansatte har”.

10.000 kroners-spørgsmålet er så: Hvordan? Freelancegruppen gør et stort stykke arbejde, men problemet er ikke sivet ind på Gammel Strand, hvor de har haft travlt med den ene skandalesag efter den anden. Jeg kunne nævne sexchikanesagen, Elisabeth Gedays ansættelse og fyring eller Lars Werge-gate.

I det mindste ved jeg, hvad mit kontingent er gået til. Men jeg savner et forbund, der er rustet til fremtidens mediebillede og de 25-30 procent af os, hvis største frygt ikke er at blive fyret, men at gå ned med stress og miste vores indtægt. Så vi forsikrer os og finder individuelle løsninger på et kollektivt problem.

Imens sparer jeg op og venter på, at revolutionen kommer om 10 år, når medierne har fyret alle fastansatte journalister og ansat dem på freelancevilkår uden rettigheder og overenskomst.

Så er jeg bare bange for, at det er for sent.

Nanna Balslev er freelancer og musikredaktør på Berlingske

(svar:)

Kære Nanna Balslev

Tak for dit læserbrev og din beskrivelse af dit freelanceliv. Det er vigtigt, at I freelancere fortæller om jeres arbejdsliv og hverdag for at skabe forståelse for det fleksible arbejdsmarked og en lovgivning, som ikke er fulgt med udviklingen.

Jeg er meget enig med dig i, at der er langt til målet i vores strategi: At freelanceres og projektansattes fleksibilitet modsvares af samme sociale sikkerhedsnet, som fastansatte har.

Men jeg synes, at DJ om nogen har erkendelsen af, hvor vigtigt det er. Og vi arbejder hårdt på at komme frem mod målet: DJ rådgiver og underviser hver dag freelancere individuelt og på vores BIZ-kurser. Vi har stærke krav om forbedringer for freelancerne med til de overenskomstforhandlinger, der netop nu er i gang med dagbladene og magasinerne. Og vi arbejder indædt på at forbedre lovgivningen på de områder, hvor der ikke er taget højde for freelancernes særlige situation: Vi har medvirket til, at dagpengereglerne for freelancere og selvstændige er blevet forbedret. Vi har været med til at overbevise beskæftigelsesministeren om, at barselsfonden for selvstændige skal genetableres. Og vi arbejder med forslag til forbedringer af sygedagpengeloven og konkurrenceloven, så freelancere og selvstændige bliver stillet bedre.

Det tager tid at ændre på love. I mellemtiden vil jeg meget gerne se nærmere på de sygeforsikringer, du nævner. Og derfor vil jeg kontakte dig og se på, om DJ kan gøre noget bedre på dette område.

Tine Johansen, formand, DJ

 

Kommentarer
22
Emil Hansen
23.01.20 09:47
“Nanna Balslev er freelancer og musikredaktør på Berlingske”

Er musikredaktør (og anmelder m.m.) på Berlingske ikke et fuldtidsjob? WTF
Fremhævet af Journalisten
Nanna Balslev
23.01.20 10:03
Hej Emil

Det er så vidt jeg ved kun Politiken, Ekstra Bladet og Information, der har en fastansat musikredaktør. Alle de andre dagblade har freelancere til det, der tidligere var fuldtidsstilinger.
Fremhævet af Journalisten
Mathilde Louise Stenild Brejner
23.01.20 10:09
Tak, for et vigtigt, vigtigt indspark i debatten, Nanna.
Fremhævet af Journalisten
Rikke Bergquist
23.01.20 13:11
Helt enig! Både forsikringen og vejledningen i stort set alt vedr. livet som freelancer er mangelfuld. Jeg bliver altid mødt af søde, velmenende mennesker, problemet er bare, at det er sjældent, jeg får brugbar hjælp. Jeg føler mig fagligt"hjemløs".
Fremhævet af Journalisten
Dorte Hygum Sørensen
23.01.20 14:25
Tak for vigtig kommentar Nanna.

Tine Johansen, du svarer blandt andet følgende: ''Vi har stærke krav om forbedringer for freelancerne med til de overenskomstforhandlinger, der netop nu er i gang med dagbladene og magasiner''.

De ords indhold lyder som en gentagelse af forbundets ord fra tidligere overenskomstforhandlinger. Jeg ved godt, der er sket små forbedringer på enkelte områder, men de store forbedringer mangler. Mon der sker noget markant på området denne gang for det voksende antal freelancere, der betaler til forbundet på lige vilkår med fastansatte?
Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schioldann von Eyben
23.01.20 15:12
Tak til Nanna for indsigtsfuldt indlæg og indspark i debatten om freelancernes arbejdsvilkår. Og tak til Tine for svar. Jeg er egentlig ikke i tvivl om at DJ virkelig forsøger at arbejde for en forbedring af freelancernes arbejdsvilkår. Mit indspark her bliver til alle de fastansatte: Hvor er jeres støtte henne? Jeg kan godt forstå, at man klamre sig til sin gode taburet, men jeg savner virkelig noget solidaritet fra jeres side af - og jeg savner, at DJ som forbund sparker lidt bag på de numser, der sidder på de få tilbageblevne faste taburetter rundt om på redaktionerne. Jeg indrømmer gerne, at jeg selv har siddet der, og at jeg den gang ikke tænkte så meget på freelancelønninger og forhold i øvrigt. Min undskyldning er, at jeg faktisk ikke vidste bedre. Men man har jo lov til at blive klogere - og hvis DJ dengang havde fortalt mig og mine andre fastansatte DJ-kollegaer om, hvordan vi kunne hjælpe vores frie kollegaer, ville det måske have være anderledes. Måske jeg ikke ville have holdt så fast på kravet en lønstigning, hvis jeg istedet havde kunne se, at andre med nogle helt urimelige arbejdsforhold - med min solidariske hjælp - kunne have fået fx etableret en pensionsordning, fået rimelige betalingsfrister og ikke mindst en fornuftig betaling for ord og billeder.
Fremhævet af Journalisten
Anders Houmøller Thomsen
23.01.20 15:29
Godt indlæg Nanna, som jeg tror kan hjælpe forståelsen på vej omkring, hvad i alverden vi freelancere er for nogle besynderlige væsener.

''Vi har stærke krav om forbedringer for freelancerne med til de overenskomstforhandlinger, der netop nu er i gang med dagbladene og magasiner''.

Dejligt. Her et helt lavpraktisk krav at tage med til de forhandlinger: Freelancere får hos flere dagblade ingen andel i Infomedia-betalingen - som freelancere jo ellers er med til at generere (altså: andre finder en artikel, læser den, og rettighedskronerne går til mediet - ikke til freelanceren). Hvad med en gentleman-agreement, hvor de tilknyttede freelancere en gang hvert halve år får 1500 kr. for at være en del af ordningen). Mange bække små...
Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
23.01.20 15:43
Tak, Nanna Balslev, for at dele.

Desværre viser forkvindens svar - de gode intentioner til trods, og dem tror jeg sådan set på - at DJ stadig ikke har forstået problemet som et kollektivt problem i branchen, der derfor kræver kollektive løsninger, som også og hvergang omfatter de fastansatte. Forbundet befinder sig tilsyneladende stadig mentalt i 1990'erne, hvor styrkelsen af den enkelte freelancers markedsværdi var svaret på alt.

Men hvis man tilhører prekariatet eller arbejder på prekariatslignende vilkår, er man netop ikke freelancer, man er løsarbejder og så har man ikke brug for freelancestrategier og freelancekurser og freelancetilbud, man har faktisk slet ikke brug for at høre ordet "free", for som Balslev skriver er det eneste man er "free from" de mest banale og basale rettigheder, som normalt forbindes med et civiliseret arbejdsmarked.

Løsarbejdere har brug for løsarbejderstrategier og løsarbejderløsninger og de har brug for, at deres fagforening begynder at sige troldens navn og kalder tingene ved deres rette navn i stedet for at blive ved med at pakke lorten i og lade løsarbejderne betale prisen for de fastansattes privilegier.
Fremhævet af Journalisten
Lotte Ladegaard
23.01.20 15:51
Tusind tak, Nanna, for det bedste indlæg, jeg længe har læst i DJ-regi. Jeg har forlængst opgivet at leve af at være freelancejournalist. I mange år har jeg i stedet levet af at lave internationalt konsulentarbejde. Nu forsvinder pengene også derfra på grund af politiske prioriteringer. For at overleve er jeg nødt til at tage en helt ny uddannelse. På grund af manglende pensionsopsparing er jeg jo nødt til at kunne forsørge mig selv langt ind i alderdommen. Som du har jeg krydsede fingre for, at jeg ikke bliver alvorligt syg. Jeg sidder pt. og finkæmmer mit budget for at få råd til at læse, mens jeg forsøger at skrabe sammen til de faste udgifter ved hjælp af diverse småopgaver - som oftest dårligere betalt end nogensinde før. Jeg har arbejdet selvstændigt i over 20 år, og i alle årene har jeg hørt og læst, at NU vil DJ gøre noget for os freelancere. Lige nu overvejer jeg så kraftigt, om det i disse magre tider overhovedet giver mening at betale for medlemsskab af DJ.
Fremhævet af Journalisten
Antje Poulsen
23.01.20 15:53
Tak Nanna, Jeg kan fuldstændig genkende billedet af freelancelivet på godt og ondt - og bekymringen over "den nye medievirkelighed", hvor flere og flere bliver freelancere på stadig ringere vilkår. Jeg gør stor brug af div. (gratis) kurser i DJ regi (det er min efteruddannelse og retfærdiggør for mig selv, at jeg betaler det høje kontingent). Jeg har også været på BIZ-kurset. Virkelig gode kurser, og supergodt fx at lære, at se sig selv som en forretning osv. Men det er også vigtigt ikke at individualisere et problem, som er fælles og strukturelt.
Fremhævet af Journalisten
Ib Keld Jensen
23.01.20 16:02
DJ er og bliver de fastansattes forbund.

Jeg har to gange i løbet af mine 20 år som selvstændig haft hårdt brug for forbundet.
Begge gange har de svigtet.

Første gang blev jeg via mit eget forbund uretmæssig udsat for et krav på 50.000 kroner for brudt ophavsret af en journalist fra BT. Selvom jeg var medlem på lige fod stillede forbundet sig udelukkende på journalistens side og nægtede i adskillige uger at hjælpe mig. Først med Freelancegruppens mellemkomst kom forbundet på andre tanker, og sagen endte med en undskyldning fra formanden og en kompensation fra forbundet til mig på 20.000 kr.

Anden gang var da en udenlandsk kunde klokkerent brød en kontrakt, hvor jeg havde 2,4 mio. kroner til gode. Da kunne man måske håbe på, at forbundet ville stille sig an, hæve stemmen og sige, at sådan behandler man ikke vores medlemmer uden, at det får konsekvenser.

Jeg fik foretræde for først forretningsudvalg og siden hovedbestyrelsen.
Da formand Lars Werge overbragte afgørelsen om, at stemmelighed i hovedbestyrelsen betød, at man ikke ville løfte en finger - for det var der jo ikke flertal for - husker jeg tydeligt, hvad jeg sagde til ham:
I er der simpelthen ikke, når man har brug for jer. I er så vant til at få jeres lønningscheck ind ad døren hver måned, at I ikke evner at sætte jer ind i de vilkår, man har som freelancer og selvstændig.

DJ er og bliver de fastansattes forbund.
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Henssel
23.01.20 16:24
Tak Tine, så rigtigt beskrevet. Det kunne være herligt med noget realistisk 'arbejdskamp' der indvoldverede Freelancerne og deres (mangel) på rettigheder.
Fremhævet af Journalisten
Geert Mørk
23.01.20 17:02
Der er mange knubbede, hårde og uretfærdige kommentarer overfor DJ. Hvad er det helt præcist freelancerne ønsker DJ skal gøre for dem? Det er ikke forbundet, der har lavet lovene vedr. ledighed og sygdom. Og hvis en udgiver vælger - som f.eks. Scanpix - at forringe priser og vilkår for deres freelancere, så kan de gøre det, nærmest som de lyster. Freelancere er for de flestes vedkommende selvstændige erhvervsdrivende, og dem kan man ikke lave overenskomster for.

Det er ikke korrekt, når det bliver nævnt, at DJ er de fastansattes forbund. Jeg havde i perioden 2007-2010 fornøjelsen at være ansat i DJ´s medlemsafdeling og delvis også i A-kassen, og allerede den gang blev der gjort enormt meget for freelancerne og deres forhold. Vi prøvede løbende at gøre opmærksom på gældende lovgivning, rådgive om hvordan man kører en forretning og hvordan man iøvrigt agerer på et ret uoverskueligt marked. Jeg ved positivt, at DJ´s indsats på freelanceområdet IKKE er blevet mindre siden 2010. Tværtimod.

Jeg var selv freelancer i 25 år, og jeg har adskillige gange fået både personlig hjælp og kurser fra DJ i sager om ophavsret, priser, branding, økonomi, efteruddannelse, seminarer, rejser osv, osv. Så midt i frustrationen over hvordan Verden og mediebranchen udvikler sig skal man også huske, at der er forhold, som DJ absolut ikke har indflydelse på. De områder hvor DJ har indflydelse, gør forbundet en kæmpe indsats.

Og så tænker jeg, at det er langt under bæltestedet at lave en sammenkædning mellem nogle medlemmers oplevelse af DJ´s indsats overfor medlemmerne og så de møjsager, som forbundet har været ramt af i en periode. De mange gode folk i DJ har selvfølgelig passet deres arbejde, mens ledelsen har kæmpet med nogle sager, som ingen vel kunne forudse.

DJ er og har altid været både de fastansattes og freelancerne forbund. Jeg har kæmpe respekt for det arbejde som bliver udført på Gl Strand.
Fremhævet af Journalisten
Ole Reitov
23.01.20 17:05
Det her er desværre en gammel, men meget relevant diskussion. Allerede i 80'erne var jeg - fastansat på DR - talsmand for at DJ-medlemmer,som sidder i faste stillinger og er med til at underbetale free-lancere burde udelukkes fra forbundet.
Det synspunkt har jeg - som pensionist - stadig.
Fremhævet af Journalisten
Allan S. K. Frederiksen
23.01.20 20:38
Når du har dit eget firma er du at regne som selvstændig erhvervsdrivende og DJ må ikke forhandle krav til kontraktforhold på dine vegne.

Hvis DJ forhandler faste vilkår for selvstændige erhvervsdrivende er det at regne som en kartelaftale.
Fremhævet af Journalisten
Karin Bech
23.01.20 20:38
Tak Nanna. Vil supplere med, at vi som freelancere stadig falder mellem alle stole, når det gælder de modstridende regler for skattestatus og hvornår man efter loven har ret til sygedagpenge og arbejdsløshedsunderstøttelse. Det er ikke love, DJ lige kan ændre - desværre er det bare blevet værre i de 30 år, jeg har været freelancer.
Men det ville sandelig være rart, hvis de af vores fastansatte kollegaer, der hyrer og fyrer freelancere, ville gøre en indsats for at lytte og udbetale løn på en måde, så vi ikke kommer helt så meget i klemme i systemerne.
Fremhævet af Journalisten
jonkaldan
23.01.20 20:54
Desværre er vores forbund overhovedet aldrig fuldt med tiden. Om få år er der ikke mange fastansatte tilbage i branchen - ikke mindst fordi DJ har ladet freelanceområdet sejle sin egen sø. Men I ser ikke at udviklingen afvikler fastansættelser i medierne?!!! Snart er alle i det løse prækariat og DJ er en fritsvævende anakronisme!
Fremhævet af Journalisten
Benny Meincke Rasmussen
24.01.20 09:46
Internet og digitalisering har demokratiseret måden ikke kun journalister men også fotografer og grafikere arbejder på. 'Alle' kan byde ind på disse fag, blot med en computer og en netforbindelse og både underbyde og udvande forholdene for alle. Og det sker - hele tiden.

At lovgive virker altid som gode hensigter og er i praksis svær at håndhæve, når et forbund eller lignende reelt ingen indflydelse har på kontrakter der indgåes og evt. misligholdes eller sjofles - da en freelancer vil have status af at være selvstændig. Man er sin egen lykkes smed.

Så hvordan kommer man de brådne kar, de dumme svin, freelancer-trykkerne, de uprofessionelle, skruebrækkerne og underbyderne til livs?

Jeg rejser meget, og er storforbruger af AirBnB blandt andet, og tænker, at en portal mangler, hvor man netop gensidigt kan rose og rise hinanden og på denne måde oplyse/advare andre, hvordan forventninger er indfriet og aftaler er faldet på plads.

Finden sådan en løsning for freelancere?

Tænk, at gå ind under en bestemt medievirksomhed/person og dér kunne orientere sig om hvordan de har behandlet freelancere og omvendt få klarhed over en journalists-, fotografs- og grafikers 'karma'.

Åbenhed og udstillelse fra begge parter, til læring og næring, ja?
Fremhævet af Journalisten
Jonna Toft
24.01.20 10:35
Godt indlæg - og vi er mange, der står i den situation. Man krydser bare fingre for, at man ikke bliver syg.
Fremhævet af Journalisten
Peter Simonsen
24.01.20 23:36
Tud tud. Hvor har vi hørt på den klagesang i lang tid. Men markeder ændrer sig, behov og indkøbsvaner og efterspørgsel ændrer sig, og nogen åbner og andre dør. Sådan har det altid været i alle markedet og med alle produkter.
Jeg tror virkelig, at freelancerne skal passe på ikke at italesætte sig selv helt ned i mudderet som en slags journalistisk underklasse, hvis varer ingen gider betale for, og hvor er det synd, og det var bedre i gamle dage, og det er også de andres skyld. Det synes jeg helt ærligt, at I er rigtigt godt i gang med - blandt andet med sådan et indlæg her. Man tænker altså sit....
Fremhævet af Journalisten
Ib Keld Jensen
25.01.20 16:19
Det er for letkøbt at gøre nar og kalde problemet en klagesang, Peter Simonsen.

Forbundet er et forsikringsselskab og et fagligt fællesskab.

På forsikringsdelen skal forbundet sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og garantere medlemmernes rettigheder.

Men den del af pakken er næsten udelukkende forbeholdt fastansatte medlemmer. For eksempel betaler vi alle 70 kroner om måneden til en sikringsfond, som har til formål at sikre de fastansatte i en konfliktsituation. Det er en forsikring, som alle freelancere og selvstændige betaler til, men som ikke kommer samme store gruppe af medlemmer til gode.
Og fordi forbundet er gennemsyret af lønmodtagerfilosofi, så kan man simpelthen ikke få øje på det oplagt urimelige i, at en stor gruppe medlemmer betaler for andre medlemmers forsikring.

Jeg har endnu til gode at se forbundet hejse flaget og bide sig fast, når eksempelvis et freelancemedlem bliver spist af med en symbolsk betaling for en artikel til et af de store dagblade. En betaling, der i mange tilfælde ligger milevidt fra den løn de fastansatte oppebærer for en tilsvarende indsats. Jeg hørte eksempelvis om en, der var blevet tilbudt 800 kr. for en helsidesartikel til et stort dansk dagblad.
Men den slags historier afføder ingen ramaskrig fra forbundet.

Til gengæld er man helt oppe at flyve over, at nogle unge ikke-medlemmer som lønmodtagere kun får 150 kroner i timen for at sende for Loud om natten.

Når man vælger livet som selvstændig eller freelancer, så skal man kunne leve med en vis usikkerhed. Det er frihedens pris.

Men som forbundsmedlem må man kunne forvente, at forbundet har ens ryg, når man som selvstændig eller freelancer bliver åbenlyst urimeligt behandlet eller håbløst underbetalt af en overenskomstpartner.
Sådan er det ikke i dag.
Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
28.01.20 11:53
Det føles rigtig rart at sige nej tak til underbetalt arbejde.
Hvis alle gjorde det, fik piben nok en anden lyd.
Fremhævet af Journalisten