search

Chefredaktør beklager misvisende annonce i Århus Stiftstidende

For tre uger siden fortalte Århus Stiftstidendes Jan Schouby i 'Presselogen' på TV 2, at hans avis heldigvis aldrig havde bragt falske annoncer om indvandringen til Danmark. For to dage siden skete det alligevel. ”Det er alt andet end godt,” siger han (Opdateret)

Onsdag bragte to af Jysk Fynske Mediers dagblade en annonce om ”sandheden bag indvandringen”. Annoncerne var i Århus Stiftstidende og Fyens Stiftstidende og var indrykket af pensionisten Kirsten Sletbjerg, der tidligere har fået annoncer om muslimer og indvandring trykt i BT Metro, B.T. og Jyllands-Posten.

BT Metro, B.T. og Jyllands-Posten har efterfølgende beklaget, at annoncerne fra Kirsten Sletbjerg ikke blev stoppet i tide.

I et faktatjek lavet af Mandag Morgens TjekDet har tre juridiske eksperter slået fast, at annoncen om ”sandheden bag indvandringen” er faktuel forkert.

Burde være stoppet i korrekturgangen

Nu undskylder Århus Stiftstidendes chefredaktør, Jan Schouby. Han påtager sig ansvaret for, at annonceafdelingen ikke forhindrede indrykningen.

”Det er mit ansvar, hvilke annoncer vi bringer. I dette tilfælde havde jeg gerne set, at annonceafdelingen havde forelagt den for mig, for så havde vi stoppet annoncen allerede i korrekturgangen,” siger han.

”Vi burde jo ikke bringe en annonce, som vi kan regne ud er forkert. Og så er det ligegyldigt, at de har betalt for den, når vi ved, at det er bevidst forkert,” forklarer Jan Schouby.

Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry på Jysk Fynske Medier beklager indrykningen af annoncen – ligesom BT, BT Metro og Jyllands-Posten tidligere har gjort.

”Der er så kontroversielle budskaber i den her annonce, at den skulle have været forbi mig til godkendelse. Nu strammer vi op på procedurerne. Når salgsafdelingen støder på annoncer, der kan være på kanten, skal de forbi mig,” siger Peter Orry.

Kunne spille hellig på tv

9. september sad Jan Schouby med i panelet i 'Presselogen' på TV 2, da Kirsten Sletbjergs annonce i Jyllands-Posten blev diskuteret.

”Dengang kunne jeg sidde sammen med de andre, spille hellig og fortælle, at den slags havde vi aldrig oplevet,” siger Jan Schouby.

Så må det gøre ekstra ondt, at I nu selv har bragt hendes annonce?

”Ja, det kan du tro, at det gør. Det er alt andet end godt,” siger han.

Opsang til alle i Jysk Fynske Medier

Hvad er dit råd til andre danske medier, der ikke ønsker at bringe denne slags annoncer?

”I skal have fat i jeres annonceafdeling. Vi skal ikke bringe noget, som ikke er rigtigt. Alle i Jysk Fynske Medier skal være opmærksomme på det her,” forklarer Jan Schouby.

Man har mest hørt om falske og misvisende annoncer på Facebook. Burde dagbladene ikke gøre det bedre end sociale medier?

”Jo, det er ekstremt beklageligt. Men det beroliger mig lidt – hvis man kan sige det sådan – at det trods alt ikke er journalistiske artikler. Det er beklageligt, og vi skal vi blive bedre til at undgå det. Det er propaganda, som vi ikke skal have i vores avis,” siger Jan Schouby. 

I et interview med Mandag Morgens TjekDet har Kirsten Sletbjerg fastholdt, at der er dokumentation for påstandene i annoncen. Hun mener blandt andet, at der er lavet handelskontrakter med lande i Mellemøsten, mod at Danmark modtager muslimer.

(Opdateret klokken 12:46 med kommentar fra Peter Orry)

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen