search

Bag om billedet: Stellan Skarsgård, ‘Nymphomaniac’

»Han var fuldstændig ligeglad med om han så dum, tyk eller oppustet ud.« Sådan siger fotografen, der tog de vilde kampagnebilleder af Stellan Skarsgaard og de andre skuespillere i filmen Nymphomaniac

Hvordan fotograferer man nogle af verdens bedste skuespillere splitternøgne uden en eneste rekvisit – mens de skal de ud, som om de får orgasme?

Den opgave fik reklamefotograf Casper Sejersen, da han skulle lave kampagnebillederne til Lars von Triers film Nymphomaniac. I billedserien optræder blandt andre Charlotte Gainsbourg, Uma Thuman, Willem Dafoe og Jens Albinus.  

Casper Sejersens personlige favorit var svenske Stellan Skarsgaard, der med det samme forstod, hvad det gik ud på.

»Han var fuldstændig ligeglad med om han så dum, tyk eller oppustet ud. Han havde ikke et image, han forsøgte at pleje. Jeg tror, jeg har 800 fede billeder af Stelland Skarsgaard, hvor han ser ud på alle tænkelige måder. Det er ret imponerende. Nogle af de andre skuespillere tog et håndklæde omkring, når vi skulle kigge billeder i monitoren. Det var Stellan Skarsgaard ligeglad med. Og selv om vi skulle fotografere unge filmstjerner som Jamie Bell og Shia LaBeouf, var det Stellan Skarsgaard, der sparkede benene væk på de unge kvinder på holdet, fordi han var mest mand. Han var ganske enkelt maskulin og grounded,« fortæller Casper Sejersen.

Skrøbelige foran kameraet

Han siger, at når skuespillere optræder, er de vant til at være i en rolle, hvor de bliver instrueret af instruktøren.  
»Men det er noget helt andet at stå foran et still-kamera. Der kan nogle skuespillere blive skrøbelige og tvivle på, hvad de skal gøre. For nogle af dem var vejen lidt længere, og en del af de første billeder var ret pæne.«

Optagelserne til filmen fandt sted i tyske Køln. Casper Sejersen fotograferede en skuespiller ad gangen, fordi mange af dem ikke medvirkede i filmen samtidig. Han var i Køln 8-9 gange, hvor han havde bygget et studie op, så han kunne bruge samme lyssætning og baggrund til alle billederne.

Casper Sejersen havde typisk to timer til hver skuespiller.

»Det begyndte med en briefing, hvor jeg viste nogle af de ting, jeg har lavet. Så tog de tøjet af. «

Det specielle ved kampagnen for Nymphomaniac er, at den ikke lægger sig op af filmens visuelle udtryk.

»Kampagen er blottet for filmens æstetik. Problemet med mange filmplakater er, at de næsten leverer for meget. Du ser helikopteren, der flyver mod solnedgangen, og så ved du allerede, hvad filmen handler om. I Nymphomaniac-kampagnen bliver du præsenteret for nogle skuespillere, og hvad de hedder i filmen – og så er resten op til din nysgerrighed. For hvis Charlotte Gainsbourg spiller ”Joe”, hvordan kan det så være, at den jævnaldrende Connie Nielsen spiller ”Joes mor”?« 

”Vær mere aggressiv” 

Casper Sejersen er uddannet reklamefotograf og har løst opgaver for blandt andre Det Kongelige Teater, Sony Ericsson og Ecco. Ifølge Casper Sejersen er der ikke så stor forskel på at instruere filmskuespillerene og fotomodeller.

»Nogle gange kunne jeg forklare det med ord. ”Vær mere aggressiv” eller ”mere følsom.” Andre havde behov for at se mig vise, hvilken kropsholdning eller retning, jeg havde i tankerne. Hvis man smider kameraet og selv viser det, kan man nedbryde den usikkerhed eller generthed, folk har. Hvis jeg kan gøre det, er det ikke så slemt for dem at gøre det samme bagefter.«

Han siger, at nogle skuespilleres metode tydeligvis var, at lade instruktøren forme dem ligesom en klump ler. Andre var ikke bange for selv at byde ind. Det gjaldt for eksempel en af Lars von Triers faste følgesvende, tyskeren Udo Kier.

»Han leverede selv så meget, at jeg måtte bede ham om at skue lidt ned for udtrykket.«

På forhånd havde Casper Sejersen besluttet, at han ikke ville gå efter et bestemt billede.

»Hvis du gør det, løber du ikke med dit held. Omvendt skulle jeg være så forberedt, at jeg kunne tage over, hvis der var behov for det« siger Casper Sejersen, der næste år udgiver en kunstbog med udgangspunkt i portrætter af spillere og rekvisitterne i Nymphomaniac.

»Det bliver en slags encyklopædi over den her nymfoman.«

Art directtors på kampagnen var The Einstein Couple aka Philip Einstein Lipski og Maria Billmann.

Billederne kan ses på Nymphomaniacs kampagneside  og på dr.dk

 

Kommentarer
1
Bodil Rohde
19.12.13 17:34
Altså - hvis nu det skal være
Altså - hvis nu det skal være, kan I så ikke vise hele billedet af et flot mand, der er ude i sit livs kamp?

Nu har vi lige set en alt for påklædt mandlig journalist vimse rundt om en Se & Hør-nisse. Vi var vist en del, der troede, - efter at have læst teaseren på journalisten.dk, - at vi nu endelig fik en smuk mand at se.

Det er i orden, at Journalisten efterhånden har udviklet sig til et drengeblad, og det bliver læserne nok trætte på et tidspunkt.

Men når der endelig bliver vist mænd, - og de er jo er ret sexede i sig selv, - vil redaktionen så være så venlig at gøre det ordentligt!

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen