'En forsinket juleforelskelse', 'Juleløftet', 'En mand til jul', 'Kærlighedens snekugle', 'Julekagefabrikken'. Og det er så bare filmtitler fra de to kommende tv-aftener på Kanal 4.
Julestemningen har indfundet sig tidligt på tv-kanalen Kanal 4. Fra denne uge og frem til juleaften bliver der på hverdage sendt tre daglige julefilm, og seks om dagen lørdag og søndag. Det giver 216 filmvisninger – omkring 400 timers intens hyggeunderholdning. En del af filmene er dog genudsendelser.
”Går du en tur ud i byen, møder du allerede nu julehjerter, peberkager og den første julestemning. Jeg tror, det første møde med julen er det mest magiske, så derfor prøver vi at følge de generelle cyklusser og sætte i gang samtidig med den kommercielle verden i øvrigt,” forklarer Discovery Network Danmarks programdirektør, Anne Garlichs.
Vil være med på første julebølge
Kanal 4 har i flere år satset på en tidlig og intens bølge af julefilm, og i år har man valgt at starte julekampagnen en uge tidligere. Forklaringen er ganske enkel: Det giver gode seertal.
”Seerne elsker det. Vi havde en enormt stærk november og december sidste år på grund af de her tre julefilm om dagen. Forskellige kanaler har forskellige funktioner, og vi tror, at Kanal 4 er der, vi har muligheden for at være de første til at hænge julehjerter op. Det er vores lille niche og treat til vores seere, før de store kanaler går i gang,” fortæller Anne Garlichs.
Når I starter så tidligt, får folk så ikke nok, når de er nået halvvejs i december?
”Lige i starten er der stor glæde, og så stabiliserer tallene sig og holder faktisk hele vejen igennem. Det er jo ikke de samme personer, der ser alle 216 film. Men vi ved, at en rigtig god del af seerne ikke kan lade være med at lade sig gribe af de der julefilm. Vi kommer med et stort, voluminøst tilbud. Og så vænner seerne sig til, at de altid kan tage en lille bid, når de trænger til lidt julestemning.”
Konkurrence med TV3 Puls
Julefilmene på Kanal 4 bliver primært set af kvinder i alderen 40-69 år – lidt ældre end kanalens normale seerprofil. Men Discovery er ikke den eneste tv-station, der har fundet ud af, hvad der får denne målgruppe til at kaste sig i sofaen foran tv’et. Konkurrenten TV3 Puls kører stort set samme koncept med tre daglige julefilm.
”Selvfølgelig slås vi om de samme seere,” siger Anne Garlichs.
Hvis tallene fortsat stiger, skal I så begynde endnu tidligere næste år?
”Man skal aldrig sige aldrig, men jeg tror, det magiske tidspunkt er, når både vi og den øvrige kommercielle verden går i julestemning, og det sker her omkring 1. november. Jeg tvivler på, at vi kommer til at sende julefilm 1. oktober.”
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kan man se de julefilm et eller andet sted? Da jeg ikke altid når at se dem.
hej Kanal 4
vor kan man købe de dejlige julefilm i sender med dansk undertækst
da jeg er en stor fan af diss film