Den er blevet kaldt den bedste anti-Trump kampagne i verden og har været omtalt i en lang række internationale medier.
SF’s busreklame, der forestiller et kæmpe Donald Trump-hoved med rullende øjne på bussens hjul, har fået massiv opmærksomhed i løbet af den seneste uge. Til stor overraskelse for partiets pressechef, Thomas Nystrøm:
»Vi ville gerne lave noget med potentiale til at gå viralt – men det kan man jo aldrig vide, om det gør. Så det har været en kæmpe overraskelse, at det er gået så hurtigt og har været så omfattende,« siger han om reklamen, der med ordene ”Americans Abroad – Vote” opfordrer amerikanere uden for USA til at stemme til det amerikanske præsidentvalg i næste uge.
Efter at nyhedsbureauet Associated Press har skrevet historien, er den blevet gengivet i mange amerikanske og udenlandske medier – heriblandt også Washington Post og New York Times.
Vigtigt for Danmark, hvem der er præsident i USA
Thomas Nystrøm fortæller, at idéen til reklamen kom fra et samarbejde mellem reklamebureauet ’Uncle Grey’ og medieselskabet ’Out of Home’, der står for reklamerne på busser i København. De kontaktede selv SF.
»Vi ved, at mange amerikanere i udlandet ikke stemmer, og derfor kom de op med den her idé om at opfordre dem, der trods alt har en indflydelse her fra Danmark, til at gå ned og stemme. Vi synes jo også, det er vigtigt for Danmark, hvem der bliver præsident i USA. Derfor syntes vi, at det her gav rigtig god mening,« siger Thomas Nystrøm.
Men hvorfor er det så vigtigt for SF, at herboende amerikanere stemmer, at I ligefrem bruger penge på at reklamere for det?
»Vi har faktisk været så heldige, at vi ikke har betalt noget for den her reklame, fordi bureauet gerne ville vise, hvad man kan med busreklamer. Men pengene ville også have været givet godt ud, hvis vi selv havde betalt for det – det koster ikke mere end 10-15.000 at lave sådan en reklame,« siger han.
Tvivler på effekten for SF
Pressechefen fortæller, at reklamen har affødt enkelte sure opstød. Dels fra folk, som ikke mener, at de som dansk parti skal blande sig i amerikansk politik, dels fra folk, som ikke synes, at de skal bruge penge på den slags.
»Men begge dele har været ret nemme at håndtere, og ellers har der bare været kæmpe begejstring over hele linjen. Folk har syntes, at det var et frisk pust og en sjov og overskudsagtig måde at kommentere det amerikanske valg på. Og vi har jo virkelig fået vores budskab ud, må man sige,« fortæller Thomas Nystrøm.
SF bruger blandt andet busreklamen i annoncer på Facebook. ”Politik må også godt være sjovt. Meld dig ind i SF”, lyder det i annoncen.
Hvilken effekt giver det for SF som parti og brand?
»Det ved jeg ikke rigtig. Nogen herhjemme har nok tænkt, at det var sjovt, og at det var et kreativt kampagnegreb. Men ellers er det nok ikke noget, der påvirker den del så meget,« siger han.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.