search

Spilredaktør: Satan sælger

Medierne hoppede på reklamevognen, da computerspilfirmaet Blizzard lancerede deres nyeste udgivelse 'Diablo 3'. »Jeg manglede en mere kritisk tilgang til spillet, end den som blev leveret af medierne,« siger Politikens spilredaktør, Thomas Vigild, til Journalisten.dk.

Medierne hoppede på reklamevognen, da computerspilfirmaet Blizzard lancerede deres nyeste udgivelse 'Diablo 3'. »Jeg manglede en mere kritisk tilgang til spillet, end den som blev leveret af medierne,« siger Politikens spilredaktør, Thomas Vigild, til Journalisten.dk.

15. maj 2012 var D-dag for adskillige millioner af mennesker verden over. Her lancerede spilfirmaet Blizzard Entertainment den længe ventede 3'er i Diablo-serien.

Interessen for spillet var enorm, og de sidste måneder op til udgivelsesdatoen bar mange medier præg af, at det lykkedes for Blizzard at skabe en massiv hype omkring spillet.

»Blizzard har en særposition i gamingsuniverset, da de aldrig har lavet en dårlig titel. De annoncerede allerede i 2008, at de arbejdede på 'Diablo 3'. Den slags tidlige udmeldinger er ikke typiske i spilbranchen, så de har haft god tid til at bygge forventningerne op,« siger assisterende redaktør på magasinet Gamereactor, Rasmus Lund-Hansen, til journalisten.dk.

Han understreger, at det kun retrospektivt var en tidlig udmelding, da ingen i 2008 vidste, hvornår spillet ville komme på gaden.

Diablo-serien har noget nær legendestatus blandt gamere over hele verden. Kogt helt ned går spillet ud på at samle guld og våben samt dræbe monstre og i sidste ende tage livet af satan selv, Diablo.

Spillets første del blev sendt på gaden i 1996, mens anden del ramte butikkerne fire år senere.

De tolv års ventetid har ifølge Rasmus Lund-Hansen spillet ind på interessen, hvilket Blizzard har udnyttet i deres markedsføring.

»Blizzard har holdt folk fanget ved løbende at udsende en lind strøm af detaljer omkring spillet. På det punkt har de arbejdet meget traditionelt.«

Thomas Vigild, spilredaktør på Politiken, er enig med Rasmus Lund-Hansen i, at markedsføringen har været traditionel på mange punkter. Han forklarer, at Blizzard har udnyttet sin egen status og Diablos ry i markedsføringen af spillet.

»Blizzard har utroligt mange loyale fans, som de bruger til at reklamere for spillet. For eksempel tilbød Blizzard en udvalgt skare, at de kunne få adgang til spillets beta-version (en prøveversion, red.). De udvalgte spillere fortalte vidt og bredt om spillet – både de gode og dårlige ting, hvilket skabte megen opmærksomhed,« siger Thomas Vigild, der hæfter sig ved, at Blizzard er god til at fastholde fanloyaliteten.

For Rasmus Lund-Hansen er det fuldt forståeligt, at mange medier hoppede med hype-vognen.
»Diablo 3 er med 2-3 millioner forudbestilte eksemplarer blandt de mest forubbestilte pc-spil nogensinde. Medierne skriver om det, som interesserer folk.«

Thomas Vigild er lidt mere loren ved interessen. Han hæfter sig ved, at det altid er dejligt at kunne skrive om en succes, men…

»Medierne gik totalt i selvsving. For eksempel skrev dr.dk en artikel, som handlede om, hvordan Blizzard var lykkedes med sin hype – og dermed underbyggede DR hele hypen. Jeg manglede en mere kritisk tilgang til spillet, end den som blev leveret af medierne,« siger Thomas Vigild.

Journalisten.dk indhenter en kommentar fra DR.dk. 

Kommentarer
1
Mogens Broberg
23.05.12 14:59
RE: Spilredaktør: Satan sælger

Hej

Jeg er en af dem, der købte Diablo III et par dage efter udgivelsen. Det siges at være et godt spil, har dog endnu ikke kunnet teste det, da de nyere Macbook Pros ikke understøttes af softwaren. Noget med grafikkortet, der får spillet til at lagge.

Det er jo ikke holdbart, så jeg håber der snart kommer en opdatering, der retter problemet.

Venlige hilsner

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen