search

19-årige Marcus blev ludoman – vil have medierne til at droppe bettingreklamer

Marcus Mossalski er tidligere ludoman. Han er sikker på, at hvis medierne stoppede med at sende spilreklamer, ville langt færre blive spilafhængige. Allerhelst så han dog, at politikerne forbød reklamerne

”Det er en god idé. Det er godt, de tager ansvar.”

Sådan siger tidligere ludoman og spilmisbruger Marcus Mossalski på 19 år om Medianos beslutning om at droppe reklamer og samarbejder med betting- og kasinovirksomheder samt kviklånsudbydere til næste år.

Han mener, at færre ville blive spilafhængige, hvis medierne ikke reklamerede for bettingfirmaer.

”Medier ville få min respekt, hvis de gjorde det. Folk tager livet af sig selv på grund af ludomani,” siger han og tilføjer:

”Det er soleklart, at færre ville blive ludomaner, hvis medierne ikke sendte spilreklamer.”

Har spillet for 122.000 kroner

For Marcus Mossalski, der første gang fortalte sin historie til TV 2 Østjylland, står den første oplevelse, hvor han tabte kontrollen over sin gambling, tydeligt frem for ham i dag.

Det var den 14. februar 2016.

På tv-skærmen kørte en Liverpool-kamp. Marcus Mossalski sad med sin far og fulgte med i kampen. Han havde fået lov til at spille sammen med sin far fra hans betting-konto. De endte med at vinde på kampen.

Efter betting-sejren gik Marcus Mossalskis far i seng. Men den dengang 15-årige Marcus Mossalski blev siddende hele natten og spillede fra sin fars konto.

”Det var første gang, jeg gjorde bekendtskab med online-betting, men også første gang, jeg oplevede kontroltabet til spil. Jeg sad og spillede for penge, der egentligt var hans,” siger Marcus Mossalski.

Han har regnet sig frem til, at han cirka har spillet for 122.000 kroner, fra den første tier han lagde i kiosken som 12-årig sammen med sin far, til han som 19-årig i januar i år stoppede sit misbrug.

Han beskriver sig selv som ludoman helt ind til benet. Og det har altid været betting på sport, der har slugt hans interesse. Hans oplevelse er, at betting fylder meget på især sportsmedier,  eksempelvis før, under og efter kampe på tv.

”Man bliver ramt af 13-14 reklamer for betting i løbet af én kamp. Det kan ikke være rigtigt,” siger han.

Forbyd spilreklamer

Ifølge Center for Ludomani oplever de, at markant flere danskere bliver ludomaner. Og det rammer særligt unge, har leder af Center for Ludomani Michael Bay Jørsel forklaret til Journalisten.

Marcus Mossalski vil ikke udelukkende lægge ansvaret for stigningen i ludomani over på medierne.

Han mener først og fremmest, at politikerne burde lave strammere lovgivning på området.

”Lad mig sige det sådan her: Spilreklamer bør forbydes,” siger han.

Reklamer normaliserer

Problemet med reklamerne er ifølge Marcus Mossalski, at reklamerne får online-betting til at virke normalt.

Han er særligt bekymret for, at de kan ramme andre unge, der potentielt er ludomaner.

”Reklamerne fremstiller det at oddse på sport som noget, alle gør. De får det til at se ud, som om det nærmest er unormalt at lade være,” siger han og tilføjer:

”Jeg har hørt fra flere 1.g’ere, der er kommet hen til mig på gymnasiet, at de ikke vidste, man kunne blive ludoman af online-betting, før de hørte om mig.”

Journalisten har forsøgt at få en kommentar fra blandt andet Nordic Entertainment Group, der står bag flere kanaler som TV 3+, der sender bettingreklamer i forbindelse med sportsbegivenheder. Det er ikke lykkedes.

Til Mediawatch skriver pr-chef i Nordic Entertainment Group Nicolas Smith dog, at selskabet ikke ser det som sit ansvar at droppe bettingreklamer.

”NENT Group er ikke en regulator og skal heller ikke påtage sig et sådant ansvar,” skriver han til Mediawatch.

Opdateret den 25/11 klokken 15.17: Kommentar tilføjet fra Nordic Entertainment Group i artikel til Mediawatch.

Kommentarer
1
Niels Riis Ebbesen
25.11.19 23:10
Dengang jeg gik i folkeskolen, der havde jeg en regnelærer som fortalte os elever, at udgifterne til tipskuponer, lottokuponer, lodsedler, o.s.v. er en særlig ekstra skat, der bliver pålagt de elever, som ikke har lyttet efter, da han underviste i sandsynlighedsberegning.


Og selv om jeg ikke selv føler mig fristet til, at bruge mine penge på spil, så går jeg ind for et totalt forbud mod reklamer for spil og lotterier, i lighed med det forbud der er mod reklamer for tobak og drikkevarer som indeholder alkohol.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen