search

TV2 News breakede forkert klimaplan

I går eftermiddag breakede TV2 News, at regeringen har en plan om at sænke hastigheden på motorvejene og fjerne befordringsfradraget. Men det var ikke helt korrekt. Nogle embedsmænd havde regnet på det som en del af et idekatalog. »Dybt useriøst,« siger Socialdemokraternes ordfører om dækningen

Umiddelbart efter frokost i går kunne TV2 News breake en nyhed, der fik et par regeringspartier op i det røde felt. Tv-kanalen skrev en tekst i deres gule breaking-bjælke, som gav indtryk af, at regeringen i dag ville fremlægge en klimaplan, der vil fjerne befordringsfradraget og sænke tophastigheden på motorvejene. Helt præcist blev der ifølge TV 2 skrevet følgende i breakingbjælken klokken 12.56:

”TV2 NEWS ERFARER: REGERINGENS KLIMAPLAN OMFATTER LAVERE HASTIGHED PÅ MOTORVEJE OG INDGREB MOD BEFORDRINGSFRADRAG. Regeringens nye klimaplan lægger op til debat om bl.a. nedsættelse af hastighed fra 130 til 110 km/t på motorvejen”

Nyheden var misvisende, men kørte på skærmen i syv minutter frem til 13.03. De to initiativer indgik ikke i selve klimaplanen, men i et såkaldt virkemiddelskatalog, hvor en gruppe af embedsmænd har regnet på, hvor meget CO2 der kan spares på en lang række forskellige tiltag, men det er langtfra ideer til regeringens politik.

Socialdemokraternes klimaordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil, afviser, at regeringen vil arbejde for de to tiltag:

»Det synes jeg er dybt useriøst. Der bliver foretaget et væld af beregninger hver dag i ministerierne, og det er ikke ensbetydende med, at det er regeringens politik. Det er useriøst, at man ikke sørger for en ordentlig dokumentation for sin sag,« siger Pernille Rosenkrantz-Theil, som frygter, at den fejlagtige nyhed kan få konsekvenser:

»Hvis jeg lige havde købt et lille parcelhus i Næstved, som jeg kun havde råd til, fordi der er befordringsfradrag, og jeg så den nyhed på et fjernsyn uden at læse avis de næste par dage, så ville det sætte en masse tanker i gang. Det skaber utryghed, og det er noget, der bliver talt om ved middagsbordene. Det er ikke uvæsentligt,« siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Den fejlagtige nyhed nåede også videre ud end TV 2’s bjælke. Berlingske Nyhedsbureau sendte en ”klokke”-nyhed, der indikerer, at noget er ekstra vigtigt, ud til sine kunder med beskeden om, at TV 2 erfarer, at regeringen ville fjerne befordringsfradraget og sænkehastigheden på motorvejene. Det blev blandt andet til en større breaking-nyhed i toppen af bt.dk’s forside, indtil man blev klar over TV 2’s fejl og sendte en opdateret netnyhed ud.

Da Journalisten får fat på politisk redaktør på TV 2 Anders Langballe, har han ikke haft mulighed for at se dækningen igennem. Han sad selv i studiet, da nyheden blev lanceret:

»Jeg har lidt svært ved at vurdere, hvilket indtryk det præcist efterlader. Jeg understregede igen og igen i studiet i News, at der var tale om beregninger fra en embedsmandsgruppe – ikke en regeringsplan. Det er ikke godt nok, hvis vi bringer nogle grafikker eller tekster på skærmen, der giver indtryk af noget andet end, at det er et idekatalog. Det er ikke regeringens politik. Men det er stadig en interessant historie, at regeringens embedsmænd arbejder med så kontroversielle ideer. Den skal vi dække,« siger Anders Langballe.

Kort inden nyheden blev breaket på News, skrev han selv følgende Twitter-besked, som også kan efterlade det indtryk, at de nævnte ideer er regeringens politik:

”Klimaplan i morgen – NEWS breaker nu. Roadpricing, motorvej 130 til 110, afskaffelse af befordringsfradrag, osv. osv.”

»Jeg skriver ikke, at det er regeringens politik. Jeg skriver, at vi vil sætte fokus på klimaplanen, og at vi kender til nogle elementer. For de her ideer er en del af embedsmændenes virkemiddelkatalog. Det er forslag, der vil blive drøftet, men hvis jeg havde haft mere end 140 tegn, så ville jeg nok skrive, at det var et oplæg til debat,« siger Anders Langballe.

Opdateret 11.22: Præciseret at Berlingskes Nyhedsbureau sendte den fejlagtige nyhed ud på baggrund af TV 2's oplysninger.

Kommentarer
6
Anne Bjornsted
14.08.13 07:37
Selvfølgelig går tingene
Selvfølgelig går tingene stærkt i journalistik og især i Breaking News, men man bør passe mere på troværdigheden end dette eksempel viser. Når man breaker en helt forkert nyhed, så kan det have store konsekvenser for brugerne. Desværre.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Andersen
15.08.13 09:01
Det er også værd at bemærke,
Det er også værd at bemærke, at Martin Lidegaard direkte afviste en nedsættelse af hastigheden på motorvejene på pressemødet onsdag formiddag. Her var TV2 News til stede, og derfor kan det undre(!), at de cirka tre timer senere bringer en nyhed med den modsatte konklusion...
Fremhævet af Journalisten
Mads Bisgaard
15.08.13 09:08
Det er så lodret forkert,
Det er så lodret forkert, Lasse Andersen! Find lige den nyhed....hvis du kan? Det er blevet fortalt, at arbejdsgruppen har regnet på diverse CO2-reduktioner. Blandt andet en nedsættelse af hastigheden - og det er helt korrekt. Du skal lige have styr på fakta inden du svinger leen.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Andersen
15.08.13 10:02
Ja, det er korrekt, at der er
Ja, det er korrekt, at der er blevet regnet på en række mulige CO2-reduktioner - blandt andet nedsættelse af hastigheden på motorvejen. Beregningen er en del af et Virkemiddel-katalog med en lang række CO2-reducerende tiltag. På pressemødet blev det gjort klart, at det ikke af alle tiltagene, der bliver ført ud i livet og det blev understreget, at hastigheden på motorvejene IKKE bliver sat ned. Dermed er det da lodret forkert og at skrive følgende EFTER pressemødet: ”TV2 NEWS ERFARER: REGERINGENS KLIMAPLAN OMFATTER LAVERE HASTIGHED PÅ MOTORVEJE..."
Fremhævet af Journalisten
Mads Bisgaard
15.08.13 10:25
Ja, HVIS det blev nævnt, for
Ja, HVIS det blev nævnt, for jeg har lidt svært ved at se hvor det skulle fremgå. Har gennemgået hele vores rundown fra onsdag, og den tekst fremgår ingen steder. Det gør den til gengæld tirsdag, og det var som bekendt en fejl.
Fremhævet af Journalisten
Mads Bisgaard
15.08.13 12:16
Jeg tror, at du tror at vi
Jeg tror, at du tror at vi taler om onsdag. Men det var tirsdag fejlen blev begået. Altså dagen inden pressemødet. Så når tidspunktet 12.56 nævnes her i artiklen er det altså ikke over tre timer efter pressemødet, men 21 timer inden!
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen