search

TV 2 på vej med stor klimaindsamling – men skal medierne redde klimaet?

”At sige, at der er en menneskeskabt klimakrise, er lige så upolitisk som at sige, at kræft er en dårlig ting.” Sådan siger redaktør på TV 2, der lørdag sender Danmarks første landsindsamling for klimaet som del af en større journalistisk kampagne

Danmarks første landsindsamling for klimaet ruller over skærmen på TV 2 i morgen, lørdag. ’Danmark planter træer’, hedder den. Målet er at samle ind til at plante en million træer. Og indsamlingen er arrangeret i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening.

”Det at plante et træ er en entydigt god handling,” siger Nicolai Hansson, programredaktør på TV 2.

Indsamlingen er del af en større journalistisk kampagne – ’Vores jord, vores ansvar’ – der ikke kun handler om at plante træer. I kampagne-perioden, der strækker sig ind i 2020, vil der også være flere historier om klimaet, end der plejer at være, på tværs af TV 2’s programmer. Det er også meningen, at programmerne skal pege på løsninger.

Du kan se en trailer for kampagnen her.

Men skal medierne redde klimaet?

Journalisten talte med Nicolai Hansson om overvejelserne.

En opgave for medierne?

Nicolai Hansson, hvorfor synes du, det er et medies opgave at gå ind i klimakrisen på den måde?

”Vi ser klimaudfordringen som en af de største udfordringer, vi har stået med i mange år. Og vi oplever, at der er en øget bevidsthed blandt danskerne om, at det er et problem.”

”Men vi oplever også, at mange er rådvilde omkring, hvad de kan gøre. Og det her er et forsøg på at give noget retning og nogle holdepunkter, så man selv føler, at man kan bidrage positivt til den grønne omstilling,” fortæller Nicolai Hansson.

Giver I køb på idealet om neutral journalistik med den her kampagne?

”Det mener jeg ikke på nogen måde, vi gør. For klimakrisen er et videnskabeligt faktum. Vi er nået dertil, hvor det ikke længere er til diskussion, at der er en klimakrise, og at den er menneskeskabt.”

”At sige, at der er en menneskeskabt klimakrise, er lige så upolitisk som at sige, at kræft er en dårlig ting.”

Fælles medie-dagsorden

TV 2 er ikke det eneste mediehus, der har meldt sig som aktør i klimakrisen.

Information er medarrangør af demonstrationen Break for Climate 27. september i København. Og mandag bragte Journalisten et interview med Information-journalist Jørgen Steen Nielsen i anledning af hans nye klimabog ’Som gjaldt det livet’, der både er et journalistisk og et aktivistisk værk.

Også Zetland har meldt sig under fanerne. Mediet har for eksempel beskrevet sine bestræbelser på at blive CO 2-neutralt.

På samme måde vil Politiken være ‘Danmarks førende klimaavis‘ og har blandt andet reformeret sin rejsejournalistik, så nærområderne dækkes bedre, og fjerne destinationer dækkes mindre.

Slår igennem i journalistikken

Nicolai Hansson, hvordan smitter kampagnen af på TV 2’s journalistik?

”Vi prøver at brede det ud de steder, hvor vi har mulighed for det – for eksempel i ’Danmark planter træer’, ’Go’ Morgen Danmark’ og ’Go’ Aften Danmark’. Vi kan være med til at konstatere, at der er en klimakrise, og så kan vi komme med forslag til, hvad du selv kan gøre. Det kan vi også gøre på tv2.dk.”

”På tv2.dk kan vi for eksempel lave en test, hvor man måske kommer til en erkendelse af, at man ikke er helt så grøn, som man gik og håbede. Og det kan forhåbentlig føre til en bevidsthed om, at der er noget, man kan gøre. Og at man selv har et ansvar,” fortæller Nicolai Hansson.

Vil have folk til at tage stilling

Det lyder, som om TV 2 – med sin klimajournalistik – vil aktivere borgerne i en bestemt retning. Er det korrekt?

”Det centrale for TV 2 er, at borgerne tager stilling til det her klimaspørgsmål. Det er så vigtigt, at man som borger ikke kan ignorere det,” siger Nicolai Hansson.

”I den forbindelse giver vi også muligheden for, at man kan handle på det. Jeg tror, at mange mennesker har en stigende bekymring, men har svært ved at finde ud af, hvad de kan gøre, ud over at sortere deres plastic og have kødfrie torsdage.”

Vil kun være aktør, når det er ukontroversielt

Hvad med flygtningekrisen: Kunne I også finde på at tage en aktørposition i forhold til så politisk betændt et spørgsmål?

”Vi har mulighed for at gå ind og tage en aktørposition, så snart der er et spørgsmål, hvor der er en videnskabelig enighed – en entydighed,” siger Nicolai Hansson.

Han næver også TV 2’s kampagne mod kræft, Knæk Cancer.

”Grænsen går der, hvor man ikke længere kan sige, at man står på et videnskabeligt fundament, men kommer over i noget, hvor folk helt legitimt har forskellige holdninger,” siger han.

”Flygtningespørgsmålet er ikke et spørgsmål, hvor der er en klar videnskabelig årsag, og hvor der er klar enighed om, hvad løsningen er.”

”Og det er centralt for os, at man ikke kan anklage os for at tage part i en debat. Så de få gange, hvor vi engagerer os så meget, er der tale om emner, som der er en bred videnskabelig enighed om,” fortæller Nicolai Hansson.

Forskel på nyheder og påvirkning

Nicolai Hansson, hvordan kan publikum kende forskel på, hvornår I rapporterer neutralt om klimaet, og hvornår I prøver at påvirke dem til at gøre noget bestemt?

”Det er meget tydeligt. Når vi prøver at påvirke dem, kommer vi med en opfordring. Vi siger for eksempel: Send en sms på 100 kroner, og vær med til at plante fem træer. Og ud over dét er det eneste, vi beder danskerne om, egentlig at tage stilling.”

”Vi prøver at komme med nogle handlingsmuligheder. Men hvad folk så vælger at gøre, det er ikke op til os,” siger Nicolai Hansson.

’Danmark planter træer’ bliver vist kl. 19.30-22.00 på TV 2’s hovedkanal i morgen, lørdag.

Kommentarer
7
Frank Eilersen
13.09.19 17:32
Hvor er det bare godt, at vi bruger vores skattefinansierede tvkanaler til på den måde at påtvinge andre, hvad de skal gøre og mene. Selvfølgelig skal tvindsamlinger ikke gå til de danskere, der har brug for en hjælpende hånd, når nu indvandrere og træer er mere trængende.
Ligesom ved valget i juni er det dejligt at se, at vi venstreorienterede journalister kæmper for hinanden, vores mærkesager og venner.
Fremhævet af Journalisten
Nikolaj Hviid
14.09.19 20:09
Du kan være helt rolig Frank. Dine skattekroner går ikke til TV 2:

“TV 2 DANMARK A/S har ikke modtaget licens siden juni 2004 og har derefter alene finansieret sin drift med reklameindtægter og indtægter fra sine nichekanaler.”

https://kum.dk/kulturpolitik/medier/tv/tv-2-danmark-as/
Fremhævet af Journalisten
Grethe Zinck
14.09.19 22:13
Plant træer og helst mange. Men så væk politikerne, der bestemmer over vores byer. Det er dem, der bestemmer, at træer fældes for at der skal bygges.
Bevar de grønne områder, og plant træer der.
Bevar vore åbne pladser , giv her lys og luft og plant træer.
Istedet bestemmer politikerne, at der skal bygges.
Dobbeltmoralsk. Bevar vore åbne pladser og grønne områder
Fremhævet af Journalisten
Michael Nielsen
16.09.19 21:01
jeg har foelængst valgt at gøre noget for klimaet - jeg droppede nemlig flowtv for snart 8 år siden og har ikke savnet det siden - tænk på alt det strøm jeg har sparet ved ikke at glo på tv2’s indsamlingsshows (og har så også sparet penge ved ikke st blive fristet til at sende dem til showenes organisationer og formål) 😂
Fremhævet af Journalisten
Halfdan Muurholm
19.09.19 17:54
En stor cadeau til TV2 for at tage tidens største udfordring alvorligt. Forhåbentligt vil det inspirere andre medier til at følge trop. At tv kan være meget mere end livsstilsprogrammer, underholdning og nyheder giver unægteligt udtrykket public service - eller public responsibility som professor Steen Hildebrandt kalder det - mere vægtfylde!
Fremhævet af Journalisten
Thomas Hoffmann
20.09.19 10:32
Som videnskabsjournalist vil jeg gøre opmærksom på, at Journalistens vinkel på historien også kunne være: Hvorfor gør alle danske medier ikke det samme som TV 2 og medier i andre dele af verden? Med afsæt i USA er 300 internationale medier gået sammen om at opprioritere klimadækningen og signalere, at al god videnskab viser, at det er nu, der skal handles: https://www.coveringclimatenow.org/

Måske Journalisten endda kunne være initiativtager til at samle danske medier og gøre en forskel for dansk journalistik og dermed indirekte for klimaet..? Det kunne være en interessant frem for journalistik i stedet for den gammelklassiske, "vi skal lave en modvinkel til alt" (som også kom til udtryk i artiklen om Politikens klima-udmelding, hvor det bl.a. var vigtigt for Journalisten at spørge rejsebureauer, hvad de synes om den slags).

God journalistik åbenbarer virkeligheden. Jorden ER rund, uanset om visse mennesker påstår noget andet i modstrid med, hvad der er videnskabeligt bevist. Det handler i sådanne tilfælde ikke om at skabe en balanceret, kritisk dækning, men om netop at skære virkeligheden ud i pap for sine modtagere, som bliver bombarderet med modsatrettede holdninger fra meningsdannere.

Det ekstra krydderi med at anvise mulige løsninger for folk, som vil handle i stedet for at stikke hovedet i busken, bruger vi også på Videnskab.dk, hvor vi i to år har kørt temaet "Red Verden" med tilhørende Facebook-gruppe, hvor vi fortæller om videnskabens bud på de bedste løsninger for både individer og politikere: https://www.facebook.com/groups/146761309295441/

Hver gang man vælger at køre vinklen, "hovhov, hvorfor nu alt det klima og fortællen folk, hvad der skal gøres?", er man som journalist og medie med til at bremse processen med at finde løsninger og skabe opbakning til dem. Det kritiske journalistiske blik bør rettes mod de konkrete bud på, hvordan man skaber en grøn omstilling, udmeldinger om, hvad der kan betale sig, og karakteren af løsninger. Ikke mod princippet om, at klimaet forværres, eller at det er nu, der skal handles og tænkes ud af boksen.

VH Thomas Hoffmann, journalist, Videnskab.dk
Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
20.09.19 12:32
Kære Thomas

Tak for din kommentar. De færreste er i tvivl om, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Flere og flere mennesker er med på, at klimaet er en af de største udfordringer, menneskeheden står overfor.

Journalisten skriver om medier, kommunikation og journalistik. Det er vores stofområde. Så når vi skriver om klima, er det ud fra den vinkel.
Det er derfor vi spørger TV 2: Hvad er det ved netop klimaforandringer, der gør, at I vil blande en indsamling og jeres øvrige journalistik sammen? Er der emner, hvor TV 2 ikke ville gøre det?

Som du måske husker, havde Journalisten et helt tema om klima allerede i 2014.
http://viewer.zmags.com/publication/33d8b368#/33d8b368/1
Dengang handlede det også om medie- og kommunikationsvinklen på den globale opvarmning.
For eksempel den manglende dækning i medierne.

Journalisten sætter gerne klima på dagsorden, men vi kommer ikke til at indgå i en alliance af klima-medier. Og vi forbeholder os retten til at stille kritiske spørgsmål, også når det er journalistik eller kommunikation i den gode sags tjeneste.

Med venlig hilsen
Jakob Albrecht, redaktør, Journalisten
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen