search

TV 2 lavede indslag om Prebens bog – men nævnte ikke bogen med ét ord

Journalist Preben Lund undrede sig over, at ’Go’morgen Danmark’ bragte et indslag med kilderne og researchen fra hans nye bog om vejvrede uden at kreditere den. TV 2 forklarer, at gæsterne i studiet frabad sig det – og så skred tiden. Men den forklaring undrer forfatteren endnu mere 

Mandag udkom en bog om chikane og vanvidskørsel skrevet af journalisterne Preben Lund og Kirsten Stubbe-Teglbjærg, og tirsdag havde ’Go’morgen Danmark’ takket ja til forlagets tilbud om at tage emnet op.

”Så jeg sætter mig til rette foran ’Go’morgen Danmark’, for det er da altid spændende at se, hvordan de laver ens historie,” fortæller Preben Lund, der til daglig er vært på Radioavisen.

’Go’morgen Danmark’ havde på forlagets opfordring inviteret tre af kilderne fra bogen i studiet – to færdselsbetjente og en adfærdspsykolog. Men som interviewet skrider frem, studser Preben Lund mere og mere over, hvor krediteringen af hans bog bliver af.

”Det er samme emne, samme kilder, og samme kronologi som i vores bog. Men de nævner ikke vores bog med ét ord. Og det undrer mig da. Jeg er selv ansat på Radioavisen, hvor vi citerer andre medier hver dag. Men vi kunne da aldrig drømme om at gøre det uden at kreditere dem,” siger han og tilføjer:

”Når de direkte bruger vores research og vores kilder, så er det jo plagiat. Jeg kan da ikke komme i tanke om andre ord for det.”

Tankevækkende, at kilderne bestemmer 

I et skriftligt svar til Journalisten forklarer fungerende TV 2-redaktør på ’Go’ morgen Danmark’ Peter Toldberg, at studieværten faktisk havde tænkt sig at kreditere bogen, som lå til grund for interviewet. Men:

”Da de to betjente, der var i uniform, frabad sig det, fordi de opfattede det som reklame, besluttede redaktion og vært at gemme bogen væk og i stedet henvise til bogen sidst i indslaget. Tiden skred desværre – og værten nåede det ikke. Det var ikke ond vilje, for redaktionen nævner altid kilder,” skriver han.

Den forklaring har Preben Lund og hans kollega også efterfølgende fået direkte fra ’Go’morgen Danmarks’ redaktion. Men forklaringen om, at bogen ikke skulle nævnes på grund af kildernes ønske, undrer Preben Lund endnu mere.

”Tilbage står så, at det åbenbart er kommet så vidt, at det er politiet, der redigerer TV 2. Det er jo tankevækkende, at kilderne kan bestemme, om en tv-station må kreditere en bog. Normalt siger vi jo, at det ikke er kilderne, der redigerer det, vi laver. Det er vel suverænt TV 2’s opgave,” siger han.

Bunder i en misforståelse 

Men det er en misforståelse, at de medvirkende i studiet får lov at bestemme, mener Peter Toldberg fra TV 2.

”Det er en misforståelse, for det får gæsterne heller ikke. Redaktionen og værten på ’Go’ morgen Danmark’ havde besluttet, at der skulle henvises redaktionelt til bogen i nedlægget efter interviewet, men som sagt skred tiden,” skriver han.

Politibetjentene siger, at de ikke må medvirke uniformerede i promovering af en bog. Men det, I laver på ’Go’morgen Danmark’, er vel journalistik og hverken reklame eller bogpromovering. Så hvorfor overhovedet gå med på deres præmis?

”Det er en misforståelse, for der er ikke tale om reklame, selv om politifolkene tænker sådan. ’Go’ morgen Danmark’ laver redaktionel omtale af de bøger, som redaktionen finder relevante og interessante. Vi kunne dog ikke ændre politifolkenes opfattelse – selv om den er forkert – og derfor planlagde værten at lave henvisning til bogen i nedlægget efter interviewet,” svarer Peter Toldberg.

Han afviser Preben Lunds kritik af, at det er kilderne og ikke TV 2, der redigerer TV 2.

”Det er lodret forkert, for TV 2 og redaktionen af ’Go’ morgen Danmark’ redigerer naturligvis selv programmerne. I det konkrete tilfælde var det netop redaktionens valg og beslutning, at ’Go’ morgen Danmark’ skulle henvise til bogen efter interviewet med politifolkene,” skriver han.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen