search

Journalisterne undgår ikke besparelser på Jysk Fynske Medier

Det redaktionelle område går ikke fri, når Jysk Fynske Medier skal spare 90-100 millioner kroner, siger administrerende chefredaktør Peter Orry. Der er især fokus på at effektivisere redigeringen af aviserne. »Der vil komme ændringer, der kan blive ret markante,« siger Peter Orry

I går fik medarbejderne på Jysk Fynske Medier en intern meddelelse om, at Jysk Fynske Medier de næste 14 måneder skal spare 7 procent på udgifterne. Ledelsen håber, at besparelserne så vidt muligt kan ske gennem synergieffekter, men har også varslet fyringer.

Besparelserne kommer efter en skuffende begyndelse på 2016 med faldende indtægter. I går kom svaret i form af en større omstrukturering, hvor chefredaktør Per Westergaard forlader Fyens Stiftstidende, og direktionen skæres ned fra 10 til 8 personer.

Med omlægningen er chefredaktør på JydskeVestkysten Peter Orry blevet administrerende chefredaktør for hele Jysk Fynske Medier. Og han siger, at jagten på besparelser også omfatter det redaktionelle område.

»Det redaktionelle står på lige fod med for eksempel salg, økonomi og trykkerierne,« siger Peter Orry.

Indholdsproduktionen er fredet

Planen er at finde flest mulige ressourcer, som ikke har med den journalistiske indholdsproduktion at gøre, forklarer han.

»Vi skal forsat have så mange medarbejdere som muligt til at producere indhold. Det er vores publicistske eksistensberettigelse og det, vi skal leve af. Men vi skal blandt andet kigge på de processer, der sker, efter at indholdet er leveret. Hvordan redigerer vi? Og hvordan publicerer vi? Redigering og sideombrud er nok det, vi vil fokusere mest på,« siger han.

Markante ændringer

Jysk Fynske Medier er i dag Danmarks næststørste mediehus med blandt andet 13 dagblade og 64 ugeaviser, der udkommer med 142.000 avissider om året.

Men workflowet fra avis til avis er meget forskelligt i dag. 

»Vi har tænkt os at vælge den måde, der er mest rationel. Der vil komme ændringer, der kan blive ret markante,« siger Peter Orry

Det kommer dog ikke til at ske her og nu.

»Det er ikke en hurtig og blodig sparrunde, hvor vi fyrer – og så er vi videre. Vi giver os selv 14 måneder,« siger han.

Søger de smarteste løsninger

Peter Orry mener, at der er plusser og minusser ved, at virksomheden giver sig selv mere end et år til at løse opgaven.

»Det er en længere periode, hvor vi ikke ved, hvor det ender. Men jeg synes, at plusserne vejer tungere, fordi vi giver os selv tid til at finde de smarteste løsninger – blandt andet i samarbejde med medarbejderforeningerne.«

Med ændringerne deler Peter Orry og den nye chefredaktør på Fyens Stiftstidende Troels Mylenberg de midtjyske aviser, som Per Westergaard hidtil var ansvarshavende redaktør for. Ifølge Peter Orry er det et signal til medarbejderne om, at ledelsen også bidrager til de besparelser, Jysk Fynske Medier skal finde.

Personligt bliver Peter Orry ansvarshavende for Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro-Struer, Dagbladet Ringkøbing-Skjern og Folkebladet Lemvig.

»Jeg skal nok lidt mere på landevejen. Men jeg kommer ikke til at sidde hver eller hver anden dag på de tre mediehuse. Det er gode og veldrevne mediehuse med dygtige chefredaktører og journalister. Driften af aviserne fortsætter – bare med en ny ansvarshavende,« siger han.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen