search

TIME erkender: Artikel om dansk forbud bragt ved en fejl

Efter kritik fra Fødevareministeriet oplyser TIME Magazine, at en fejlbehæftet artikel om dansk forbud mod halal og kosher-slagtning aldrig skulle have været bragt. Men historien lever videre på nettet

Det anerkendte amerikanske tidsskrift TIME Magazine bragte i sidste uge en nyhed om Danmark, der blev flittigt delt og citeret verden over. Nu erkender TIME, at artiklen aldrig skulle have været bragt.

Ifølge artiklen, som havde overskriften ”Danmark forbyder kosher- og halalslagtning af dyr”, indførte Danmark mandag i sidste uge ”et gennemgribende forbud mod religiøs slagtning”.

Men det danske Miljø- og Fødevareministerium rettede i Journalisten en hård kritik mod artiklen, som havde flere fejl, der ifølge ministeriet kan skade Danmarks omdømme.

»TIME er et blad, som læses af mange mennesker i hele verden. Det er klart, at når de præsenterer det som et nyt forbud, så kan vi have en forestilling om, at debatten blusser op igen internationalt,« sagde kontorchef Paolo Drostby til Journalisten fredag.

Helt konkret var kritikken fra ministeriet blandt andet, at reglen om slagtning blev omtalt som ny, selv om den er halvandet år gammel. Derudover er der ikke tale om et forbud mod religiøs slagtning som sådan, men et forbud mod slagtning uden bedøvelse. Det betragtes af jødiske og muslimske repræsentanter, som meldte sig i debatten, som i strid med religiøs skik at slagte med bedøvelse.

Derudover blev Dan Jørgensen citeret som fødevareminister, selv om han ikke er det længere. Og ministeriet mente, at TIME Magazine derudover fejlciterede Dan Jørgensen.

Artiklen er bragt ved en fejl

Som følge af Journalistens henvendelse til TIME Magazine rettede de i sidste uge – lidt. Magasinet rettede artiklen, så der stod, at loven trådte i kraft ”i 2014” frem for ”i mandags”.

Men nu er TIME vendt tilbage til Journalisten. De har skærpet rettelsen og beklager artiklen.

“Denne artikel blev bragt ved en fejl. Den beskriver fejlagtigt, at det danske forbud er nyt,” lyder det nu i en rettelse med fed, der står i starten af artiklen på time.com.

Det har stadig ikke været muligt for Journalisten at få TIME til at stille op til interview om den fejlagtige artikel.

Spreder sig fortsat på nettet

Hos Miljø- og Fødevareministeriet glæder Paolo Drostby sig over, at TIME nu beklager artiklen.

»Det er glædeligt, at de agerer som et seriøst medie og anerkender, at det var en fejl at bringe artiklen. Det viser jo også, at systemet fungerer. Når de bliver gjort opmærksomme på, at der er noget faktuelt forkert i det, de skriver, så retter de. Det er ikke mindst vigtigt med en artikel som denne her, som vi kan se breder sig på de sociale medier,« siger han.

Men det er ikke sikkert, at sagen slutter her. Som Journalisten skrev i sidste uge, blev artiklen fra TIME citeret af en række medier, herunder Tyrkiets nationale tv- og radioselskab TRT samt mindre medier i fx Pakistan. En læser gjorde også opmærksom på, at det britiske medie UNILAD havde citeret historien. I fredags var UNILADs artikel delt 36.000 gange på sociale medier ifølge deres egen hjemmeside. I dag er den delt knap 70.000 gange.

»Det er ikke sikkert, at det automatisk slutter, fordi TIME erkender fejlen. Men det gør en vigtig forskel for os, for nu kan vi henvise til, at selve kilden til historien beklager, at de har bragt den. Det er meget vigtigt, hvis historien vokser op i andre medier,« siger Paolo Drostby. 

Kommentarer
1
Christian Vangsø Bentsen
04.08.15 11:09
Publicistisk betragtet er det
Publicistisk betragtet er det jo ganske irrelevant om "forbudet" er nyt eller halvandet år gammelt. Det er imidlertid relevant at Dan Jørgensen udadtil overfor vælgerne har en holdning om at dyrevelfærd kommer før religionsfrihed mens Dan Jørgensen samtidig holder møder med religiøse grupperinger og forklarer dem at religiøse skikke vægter tungere end dyrevelfærd.

På nydansk hedder det hykleri. Men lad os endelig ikke beskæftige os med det!
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen