Sådan blev Information forvandlet til et metalband på fire timer

På en eftermiddag ændrede art director Jesse Jacob Informations identitet fra nyhedsavis til metalband i en mørk plakathyldest til musikfestivalen Copenhell på onsdagens avisforside. ”Den er lavet med mit designerblod og mit hjerteblod,” siger han

Slayer. Gojira. Tool. Anthrax.

Fransk smaddermetal, dansk black metal, 80’er sleaze og polsk doom.

Informations art director Jesse Jacob kan lire de store stjernebands og de myldrende subgenrer i metalmiljøet af, som var de fodboldspillere for en 12-årig dreng, der netop har set sin første VM-slutrunde.

”Da vi valgte grupperne ud, vidste vi, at de var mega fede, men også lidt poppede. Vi kunne godt have valgt nogle, der var endnu mere subkultur,” siger han.

Men hvorfor taler Jesse Jacob om subgenrer i metal og voldsomme bandnavne? Årsagen er Informations forside onsdag, hvor Jesse Jacob har forvandlet Informations logo til sådan ét, som et metalband har.

”Det er mega vigtigt for mig som art director, at jeg gerne vil overraske hver dag og gøre vores læsere afhængige af overraskelserne visuelt. Jeg er selv blevet afhængig af at lave dem. Det holder mig til ilden.”

Jesse Jacob, art director på Information

Det er sket på en helt sort og plakatagtig forside, som lokker læserne ind til en stor feature om musikfestivalen Copenhell, der starter onsdag. Plakatforsiden skulle illustrere kærligheden til festivalens specielle kultur, hvor man bærer bandenes logoer som “medaljer fra smukke slag” (du må dog kun bære dem, hvis du har set bandet live, ellers er du ‘metalturist’).

Derfor pryder et væld af metalband-logoer forsiden.

”I kulturen kan du sætte dem på en vest, så du smører dig ind i kærligheden til dem. Forsiden som plakat er en hyldest til metalscenen og den her helt fredelige og fantastiske festival,” siger han.

 

Sådan blev Information forvandlet til et metalband på fire timer Information fandt det tunge skyts frem og kørte den ind med ond skrifttype og sort plakatlook på forsiden onsdag. Den er med input fra redaktionen udviklet af art director Jesse Jacob og forsideredaktør Sune Sølund. Jesse Jacob/Information

Hjerteblodet flød

Selv om forsiden ser vildt gennemtænkt ud, er den lavet på meget kort tid, fortæller Jesse Jacob.

”I går klokken 12 blev jeg spurgt, om jeg ville lege med historien. Jeg har selv været fast koncertgænger på Copenhell, så jeg sprang bare på,” siger han. “Vi udviklede forsiden på fire timer. Hele processen er gået lynhurtigt.”

Det kunne blandt andet lade sig gøre, fordi Jesse Jacob selv har en stor passion for metal og derfor hurtigt kunne gennemskue, hvilke skrifttyper der var til rådighed, hvilke bandlogoer der ville være relevante, og hvordan de ramte den rette stemning.

”Den er lavet med mit designerblod og mit hjerteblod,” siger han. ”Det er ufatteligt, at der eksisterer så mange forskellige logoer med denne helt særlige, onde æstetik, der samtidig er så forskellige. Det er så vildt.”

Avisen blev næsten døbt Info Maiden

På de fire timer eksperimenterede Jesse Jacob især med, hvilken type skrift der egentlig skulle bruges til at forvandle Information fra kritisk avis til metal.

”Det skulle ligne noget, der kunne være på Copenhell. Vi gik 100 procent ind i værket,” siger han.

”Vi valgte at bruge skrifttypen, som bandet Iron Maiden har. Vi testede en masse af, og nogle tegnede jeg selv 100 procent fra bunden. Men vi skulle bruge én, der lignede vores lidt, og det var den, der lignede mest muligt. Den har power og står frem, og så var det sjovt, at det var en reference til et band. Vi døbte næsten også avisen Info Maiden,” siger han.

For at få det helt rette touch ændrede han en smule i det nye logo til sidst.

”Den er rettet lidt. Informations røde prik har jeg selv omtegnet og sat ind, og så har jeg rykket lidt rundt i pladsen mellem bogstaverne, så det lå så tæt på vores som muligt,” siger han.

Forsiden lykkes med et af Jesse Jacobs vigtigste visuelle mål.

”Det er mega vigtigt for mig som art director, at jeg gerne vil overraske hver dag og gøre vores læsere afhængige af overraskelserne visuelt. Jeg er selv blevet afhængig af at lave dem. Det holder mig til ilden,” siger han.

Måtte heller ikke ligne en reklame

Én ting har også været vigtig etisk, da Information lavede forsiden: Det måtte ikke i for høj grad komme til at ligne noget, der rent faktisk var lavet af Copenhell.

”Det måtte ikke stikke så meget af, at det lignede en reklame for dem. Der er en fin grænse mellem at putte kærlighed i journalistikken og på, at det kommer til at ligne en advertorial,” siger han.

Derfor valgte Information i manchetten også at holde fast i sin egen skrifttype.

”Vi overvejede at ændre den til Iron Maidens skrifttype, men vi droppede det. Man skal også stadig kunne se, at det er Information visuelt,” siger han.

Overordnet er han vildt glad for forsiden. Og særligt stolt er han over, at Informations logo er det største af alle medaljerne fra de smukke metalslag.

”I modsætning til en rigtig festivalplakat har vi ligevægt mellem alle bands. Det er kun Information, der er hovednavn. Det er festivalens højdepunkt, hahaha,” siger han.

Journalisten har også selv leget lidt med de onde skrifttyper, inspireret af Information. Sådan kunne Journalistens logo se ud, hvis vi var et metalband:

Sådan blev Information forvandlet til et metalband på fire timer 2

0 Kommentarer

Læs også

Tag med ind i Hunkøns vilde visuelle eksperimenter

16. APRIL 2019
Medierne sætter mere kulør på Folketingsvalget 1

Medierne sætter mere kulør på folketingsvalget

29. MAJ 2019