search

Martina har international succes med smukke bogstaver – her fortæller hun, hvordan hun kom i gang

Specialdesignede bogstaver stormer frem, og argentinske Martina Flor er en af de designere, der har succes med disciplinen. På kundelisten står Mercedes Benz, Vanity Fair og Lufthansa. Lørdag gæster hun We Love Graphic Design

Da Martina Flor tog et kursus i skrifttyper i Holland i 2009, vidste hun ikke, at efterspørgslen efter ‘lettering’ – specialdesignede bogstaver – ville boome få år senere.

Den argentinske designer tog bare kurset for at kombinere to ting, hun godt kunde lide: Tegning og design.

Pludselig gik det stærkt

I dag tegner Martina Flor bogstaver til kunder som Mercedes Benz, Vanity Fair og Lufthansa. Nogle gange laver hun redaktionelt arbejde, andre gange reklame og logoer.

Hun har aldrig foretaget et eneste ‘cold call’. Så hvordan slog hun igennem? Og hvad kan andre lære af hende?

Journalisten taler med designeren i anledning af We Love Graphic Design – en konference, der bliver afholdt i København lørdag 5. oktober. Martina Flor er blandt oplægsholderne.

Martina har international succes med bogstaver – her fortæller hun, hvordan hun kom i gang 3

Sådan kan det se ud, når Martina Flor skal lave et logo. Studio Martina Flor

God timing

En af grundene til Martina Flors gennembrud var, at hun havde de rigtige kompetencer på det rigtige tidspunkt.

Efter typografi-kurset i 2009 flyttede Martina Flor til Berlin for at starte sin egen tegnestue, Studio Martina Flor.

Og dét viste sig at være god timing, for efterspørgslen efter lettering voksede markant for fem-syv år siden, husker Martina Flor.

”Tidligere blev ‘lettering’ mere eller mindre set som et håndværk. Det var en fyr, der havde en skiltemaler-butik rundt om hjørnet. Nu er det en branche. Det har et navn nu. Det er blevet et felt,” siger hun.

Martina har international succes med bogstaver – her fortæller hun, hvordan hun kom i gang 4

Et bog-omslag designet af Martina Flor. Studio Martina Flor

Sociale medier satte skub på udviklingen

En af grundene til, at lettering pludselig greb om sig, var de sociale medier, siger Martina Flor.

”Tidligere arbejdede designerne hver for sig. Nu har vi fundet sammen på de sociale medier,” siger hun.

I skrivende stund har over 12 millioner Instagram-opslag hashtagget #lettering.

”I dag er grafiske designere og art directors blevet meget mere opmærksomme på, hvordan bogstaver kan hjælpe dem i deres arbejde. Det gælder også hos forlag og magasiner. De forstår, at typografi kan være et middel til at fortælle gode historier til deres kunder,” siger hun.

”De forstår, hvad disciplinen går ud på. Og dét er meget vigtigt – for det er meget svært at arbejde med kunder, hvis ikke de ved, hvilken type arbejde de kan få dig til at udføre.”

Sæt dig selv til skue

Men evner og timing var ikke de eneste grunde til, at Martina Flor fik en god forretning ud af bogstaver.

Da hun flyttede til Berlin, havde hun en solid baggrund inden for grafisk design. Men hun kendte stort set ingen, og hun skulle starte en forretning inden for et helt nyt felt. Udfordringen var at gøre sig selv synlig.

Men i stedet for ‘kold kanvas’, gjorde hun sig selv synlig på andre måder.

”Når jeg taler med nye designere, siger jeg, at det væsentligste – når du vil i gang med at arbejde – er at fortælle verden, at du er her, og at du vil det her,” siger hun.

”Så det første, jeg gjorde, var at oprette en hjemmeside med de få ord, jeg havde lavet. Det næste trin var at printe visitkort. Og derefter startede jeg et sideprojekt – for at gøre mit navn synligt derude.”

Projektet hed ‘Lettering VS Calligraphy’. Det startede i 2012.

Det var en online konkurrence mellem Martina Flor og en kollega. Hver dag tegnede hun et bogstav, og han skrev det samme bogstav ved hjælp af klassisk kalligrafi. Herefter kunne brugerne stemme på det bogstav, de bedst kunne lide.

Du kan se bogstaverne her og en video om projektet her:

Dørene begyndte at åbne sig

”Projektet gik viralt. Det fik en masse følgere. Og gennem dét projekt blev vi inviteret til en masse konferencer. Vi fik en masse opmærksomhed,” siger Martina Flor.

Hun gjorde sig også synlig på andre måder. For eksempel ved at sende julekort til bureauer, kunder eller kolleger.

“Jeg printer postkort eller sender gaver, som jeg selv har lavet, til folk, jeg gerne vil arbejde sammen med. Det er min måde at foretage ‘cold calls’ på.”

Engang tog hun nogle lommebøger, tilpassede dem med bogstaver og sendte dem til forskellige bureauer.

“Den tekst, jeg tegnede på omslagene, var: ‘Ring til mig’. Og så havde bøgerne et stempel på bagsiden med mit navn, hjemmeside og telefonnummer,” siger hun.

En måde at differentiere sig på

‘Lettering’ handler i bund og grund om det samme, siger Martina Flor: At adskille sig fra det, alle de andre laver.

Martina Flor ser på sit fag på denne måde:

”Der er så mange visuelle stimuli derude. Og ting bliver så hurtigt replikeret. Så jeg tror, ​​det tilføjer værdi, at man gør noget på en specialdesignet måde, manuelt, og afsætter en bestemt mængde tid til det. Det giver dig mulighed for at differentiere dig fra alle de andre.”

De fleste af Martina Flors bogstaver starter med en håndtegnet skitse. Nogle gange bruger hun papir, andre gange en iPad.

”Håndtegningen er en af ​​de vigtigste dele af projektet. Det er der, jeg løser kompositionen, det samlede udseende og bogstavernes form. Det er også det sted, jeg udveksler idéer med kunden.”

Derefter lægger hun tegningen over på computeren, sætter vektorer ind og begynder at arbejde digitalt med bogstaverne.

Selv om ingen teknologi har kunnet erstatte de håndtegnede skitser, foregår størstedelen af arbejdet på computeren.

”Den digitale del af arbejdet er meget tidskrævende. Så jeg vil sige, at håndtegningen er en meget lille, men væsentlig del af arbejdet,” siger Martina Flor.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen