
”Billedet af TV 2 tror jeg lige nu er dårligere end billedet af Jes Dorph,” vurderer ekspert i ’Budskab’. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix, Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix. Collage: Journalisten
Tidligere tv-vært på TV 2 Jes Dorph-Petersen ryddede mediefladen, da Politiken onsdag bragte et interview med ham om forløbet, hvor TV 2 har besluttet at tage ham af skærmen på grund af #metoo. Samtidig postede Jes Dorph-Petersen et længere opslag om sagen på Facebook. Onsdag aften gav han desuden interview til ’Aftenshowet’.
Og det var et klogt træk af 61-årige Jes Dorph-Petersen at gå proaktivt ud og tale åbent om sin udlægning af sagen. Det vurderer Søren Søndergaard, presse- og kommunikationschef i Danske Havne, tidligere pressechef hos Dansk Folkeparti, i dagens episode af nyhedsmagasinet ’Budskab’.
”Det betyder jo netop, at det er hans version, vi diskuterer. Så det giver ham en klar fordel og giver TV 2 en udfordring,” siger Søren Søndergaard.
TV 2 forholdt sig til sagen i skriftlige svar, indtil indholdsdirektør Lotte Lindegaard onsdag også trådte frem i flere nyhedsudsendelser. Søren Søndergaard er ikke i tvivl om, at Jes Dorph-Petersen vinder på at være kommet først.
”Vi sidder jo et stort publikum, både professionelle og alle andre lyttere og seere, og følger med i denne her sag. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at flertallet forholder sig til både #metoo og til fyringen, fratrædelsen og sagens substans i det omfang, vi nu kender den fra Politiken, Facebook og DR’s ’Aftenshowet’ i går aftes,” siger Søren Søndergaard.
”Der er det Jes Dorphs version, der fylder, og den version vil derfor vinde,” fortsætter han.
En fordel at sætte dagsorden
Trine Kromann-Mikkelsen, kommunikationsdirektør hos Demant, mener derimod ikke, det giver mening at tale om et ’kapløb’ mellem TV 2 og Jes Dorph-Petersen for at komme først med en udlægning af sagen.
”Når du har at gøre med en person, som bliver sagt op fra et job, så er det ikke muligt for TV 2 at gå ud og kommunikere om det her proaktivt,” siger hun og henviser til, at der er tale om en personsag.
”Det må de ikke kommunikere om, medmindre de to har indgået en aftale om det. Så som sådan er det ikke et spørgsmål om et kapløb om, hvem der kommer først og ejer historien. Her er det et spørgsmål om et menneske, der har behov for at gå ud og fortælle sin side af sagen,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.
Søren Søndergaard erklærer sig enig i, at det ikke er ’en konkurrence om vindere og tabere’.
”Men det er hans version, vi nu drøfter sagen med afsæt i, og det giver ham altså en fordel, at han på den måde som kommunikativt træk selv går ud på Facebook med et meget langt opslag. Det er offensivt, og det sætter dagsordenen,” siger Søren Søndergaard.
Han mener også, TV 2 kunne være kommet bedre ud af sagen ved at ’sætte lidt flere ord på’.
”Billedet af TV 2 tror jeg lige nu er dårligere end billedet af Jes Dorph,” siger han.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.