Per er uddannet journalist, men: ”Jeg brænder mest for de kommercielle tekster”

Selv om Per Andreasen er uddannet journalist, satsede han på marketing og kommunikation, da han sprang ud som selvstændig i 2017: ”Siden har jeg ikke set mig tilbage”

Egentlig er han uddannet journalist og har erfaring fra syv ugeaviser og to dagblade. Men siden den nu 39-årige Per Andreasen sprang ud som selvstændig i 2017, har han først og fremmest satset på kommercielle tekster.

”Jeg brænder mest for de kommercielle tekster: Marketing-tekster, der skal skubbe folk i en bestemt retning,” siger han.

”Det, synes jeg, er voldsomt spændende,” fortæller han.

Serie: Den store omstilling

Freelancere dropper journalistikken til fordel for kommunikation. Mens honorarerne falder i den traditionelle del af mediebranchen, er der stor efterspørgsel og gode penge på K-siden. Journalisten undersøger udviklingen.

Træt af åbne kontorer

Per Andreasen, der i dag kalder sig ”verdens stærkeste tekstforfatter”, snusede første gang til kommercielle tekster, da han blev ansat i et reklamebureau i 2015. Det skete efter en årrække som journalist hos Jyske Medier.

På flere måder var det en befrielse at arbejde med reklame, og i 2017 begyndte han som selvstændig.

”Siden har jeg ikke set mig tilbage,” fortæller han.

En bred palette

Som tekstforfatter har Per Andreasen især kastet sig over byggebranchen.

Han skriver hjemmesidetekster og nyhedsbreve for virksomheder inden for grønt byggeri. Og artikler til forskellige branchemedier. Noget af det er fri journalistik, mens andet er betalt indhold.

”Det er der sikkert nogen, der vil få myrekryb over. Men det har jeg virkelig ikke,” fortæller han.

Byggebranchen var oplagt, fordi Per Andreasen havde erfaring med den, både fra sin tid som journalist og sin tid på reklamebureau.

Han har også kastet sig over fitness-branchen og hjælper både personlige trænere og fitnesskæder med markedsføring.

Og så laver han tekster og videoportrætter for Horsens Kommune. Og traditionel pr – han hjælper kunderne med at komme i avisernes spalter.

Tjener 800 i timen

Timeprisen ligger på 800 kroner. Men Per Andreasen fortæller, at månedslønnen ”svinger sindssygt meget”.

Han har haft måneder, hvor han fakturerede for 10.000. Og måneder, hvor han hev over 100.000 hjem. Men han har aldrig sultet.

”Jeg tjente 34.000 om måneden på reklamebureau, inklusive pension. Det kunne jeg i hvert fald matche, da jeg gik selvstændig,” fortæller han.

”Og nu hvor jeg er på vej ind i mit tredje år, ser det ud til, at økonomien bliver væsentligt mere stabil,” siger Per Andreasen.

”Men som ny selvstændig synes jeg godt nok, det er en udfordring et par uger ind i januar. Og to måneder omkring sommerferien. Så den første sommer som selvstændig tog jeg et vikarjob i en lokal demenspleje for at få nogle penge ind,” fortæller han.

Savner ikke medierne

Per Andreasen savner ikke at arbejde i den traditionelle mediebranche. Han møder en anden gejst i sit nuværende arbejde.

”Producenter inden for bæredygtigt byggeri, iværksætteri og ny teknologi: De her mennesker brænder virkelig for, hvad de laver. Det, synes jeg, er super fedt. Det står i skærende kontrast til avisbranchen,” siger han.

På aviserne var læserne tavse og kilderne ofte sure, husker han.

Sådan får han kunder

Per Andreasen har prøvet forskellige metoder til at få kunder.

”Det har ikke fungeret skidegodt med kold kanvas,” fortæller han. Han har også sendt fysiske breve rundt, men det virkede hellere ikke så godt.

”Det, jeg har fået mest ud af, er personligt netværk,” fortæller han og tilføjer, at han også gør meget ud af at troppe op til branche-events.

”Jeg gør også det, at jeg søger på LinkedIn på hashtagget ”#tekstforfatter”. Så er der tit nogen, der har skrevet til deres netværk, at de mangler en tekstforfatter. Det er et meget godt lille trick,” fortæller han.

0 Kommentarer

Læs også

Freelancejournalister er ombejlede i K-branchen 5

Freelancejournalister er ombejlede i K-branchen

06. FEBRUAR 2020
”Jeg kunne slet ikke se en business case i klassisk journalistik” 2

Lotte kan tjene op mod 1.000 kroner i timen, når hun laver kommunikation som freelancer

06. FEBRUAR 2020